Wat is op dit moment de grootste uitdaging in online marketing?
Online marketing is een voortdurend veranderend vakgebied dat organisaties de kans geeft om hun doelgroep op een efficiënte en gerichte manier te bereiken. Maar ondanks de mogelijkheden van online marketing, zijn er ook grote uitdagingen. Wat zijn deze uitdagingen en waarom is het belangrijk om hier op te letten? Wij delen onze tips!
Via een poll op LinkedIn vroegen wij de mening aan marketing- en communicatieprofessionals. Hierin namen wij de huidige trends mee en lieten we hen kiezen wat zij als de grootste uitdaging in online marketing zien.
1 Het opvallen in de zee van content (43%)
Met zoveel content beschikbaar online, is het een enorme uitdaging om de aandacht van de doelgroep te trekken. Het creëren van waardevolle en onderscheidende content is belangrijk om op te vallen en betrokkenheid te creëren.
Tip! Gebruik storytelling om emotionele connecties te maken met je publiek én om je te onderscheiden van anderen. Deel de reis van je merk, klantverhalen, of anekdotes die de kernwaarden van je bedrijf vertellen. Verhalen helpen je om je merk menselijker te maken en om langdurige loyaliteit op te bouwen met je doelgroep. Storytellingspecialist gezocht om jouw organisatie verder te helpen? Kijk dan snel hier.
2 Het bijhouden van technologische ontwikkelingen (22%)
Het bijhouden van technologische ontwikkelingen kan overweldigend zijn. Nieuwe tools, algoritme-updates en innovatieve marketingtechnieken komen constant op de markt, wat het moeilijk maakt om altijd up-to-date te blijven.
Tip! Plan regelmatig tijd in voor professionele ontwikkeling. Dit kan zijn in de vorm van het bijwonen van webinars en conferenties tot het volgen van online cursussen. Het is ook nuttig om deel uit te maken van communities, bijvoorbeeld LinkedIn-groepen, waarin kennis en ervaringen worden gedeeld.
3 Het meten van ROI (19%)
Het meten van de return on investment (ROI) blijft een grote uitdaging voor veel marketeers. Het is belangrijk om te weten welke inspanningen daadwerkelijk bijdragen aan de winstgevendheid van je organisatie. Met multi-channel marketing en de lange klantreizen kan het lastig zijn om de impact van elke campagne nauwkeurig te meten.
Tip! Ooit gekeken naar een multi-touch attributiemodel? In plaats van slechts op één touchpoint (bijvoorbeeld de eerste of laatste klik) te letten, verdeelt een multi-touch attributiemodel de waarde over meerdere touchpoints die een klant heeft tijdens zijn of haar reis. Hierdoor krijg je een vollediger beeld van hoe verschillende marketinginspanningen samenwerken om een conversie te realiseren.
4 Het targeten van de juiste doelgroep (16%)
Het vinden en bereiken van de juiste doelgroep is een fundamenteel aspect van succesvolle marketingcampagnes. Echter, met de overvloed aan data en de complexiteit van consumentenvoorkeuren, kan dit een uitdaging zijn.
Tip! Investeer tijd in het creëren van nauwkeurige persona’s. Persona's helpen om een duidelijk beeld te krijgen van wie je doelgroep is, wat hun behoeften zijn en hoe ze zich gedragen.
Welke uitdaging ga jij als eerst aan?
Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur.