Storytelling & Content
2 minuten leestijd

Storytellingspecialist gezocht? Zoek niet verder!

USG MarCommer Sandra de Snoo is communicatieadviseur, trainer in storytelling en verhalenjager. Sandra heeft een talent voor observeren en luisteren. Ze haalt het liefst persoonlijke verhalen op en achterhaalt zo wat er écht omgaat in mensen en organisaties en wat hen drijft.

Sandra gelooft erin dat mensen en organisaties groeien als ze zichzelf beter begrijpen. Het gaat niet alleen om de inhoud van een goed verhaal. Hoe een verhaal wordt verteld is net zo belangrijk. Sandra helpt mensen en organisaties het juiste verhaal aansprekend over de bühne te krijgen.

Hoe het begon  

Sandra vertelt “In 2003 maakte ik voor het eerst kennis met storytelling in een zakelijke context en het was liefde op het eerste gezicht. Ik werkte toen als junior communicatieadviseur bij de politie in Rotterdam en de toenmalige korpschef wilde graag een corporate story. Dit fenomeen was toen nog maar net overgewaaid uit Amerika en eerlijk is eerlijk, het was een vooruitstrevende wens van de korpschef. Een organisatieverhaal ontwikkelen waarin je uitlegt waarom je op aarde bent, waarom je doet wat je doet en hoe je dat doet, wat er lastig is en waar je van droomt: dat was nog niet eerder gedaan binnen de politie.”  

“Nu struikelen we over aansprekende en heldere literatuur over de kracht van verhalen in organisaties, maar dat was toen nog niet. Laat staan dat we konden spieken bij andere organisaties. Een tijd van pionieren brak aan. Alles is uit de kast getrokken om te komen tot een breed gedragen corporate story. Het hele proces beschrijven voert te ver, maar met alle plezier doe ik dat onder het genot van een cappuccino en een taartje” licht Sandra toe.  

Training en coaching  

Het is zonde om alle storytellingkennis van Sandra niet met anderen te delen. Vanuit USG MarCom neemt Sandra organisaties mee door de wereld van storytelling. Samen zwemmen jullie door zeeën om bij het juiste antwoord te komen, wandelen jullie tussen de bomen van het bos om bij de volgende stap te komen en halen jullie de ezel bij de stenen weg.    

Alles is mogelijk: coaching om persoonlijke verhalen qua inhoud en vertelstijl te verfijnen, een workshop om de basis van storytelling onder de knie te krijgen, een maatwerkverzoek waarin deelnemers op basis van een actueel vraagstuk meer de diepte ingaan óf Sandra  loopt een poosje met je mee binnen jouw organisatie en samen kijken jullie waar er kansen liggen. De keuze is reuze!  

Kracht van verhalen

Al eeuwenlang maken we gebruik van verhalen om de wereld om ons heen te begrijpen. Losse pakketjes informatie kan ons brein lastig onthouden, maar een verhaal kunnen we makkelijk onthouden en doorvertellen. Als we verhalen lezen, ernaar luisteren of we kijken een film dan gaat ons brein hiermee aan de slag alsof we het zelf meemaken. Dit automatische effect zorgt ervoor dat verhalen ons in beweging brengen.  

Ze zetten ons aan tot nadenken, tot actie. Storytelling helpt organisaties o.a. om grote gebeurtenissen te verwerken, veranderingen te bewerkstelligen, beter samen te werken en verbinding te maken: binnen en buiten.  

Sandra vertelt “De organisaties die mij de laatste jaren hebben benaderd, hadden allemaal een positionering, profilering- en/of verandervraagstuk. Niet zo gek als je bedenkt dat het steeds belangrijker wordt om het fundament van je organisatie op orde hebben: waar ga en sta je voor als organisatie en hoe doe je dit binnen het dynamische en uitdagende speelveld van jouw expertise of domein”.  

Bekende storytellers  

De kennis van Sandra komt niet uit de lucht gevallen. Door de jaren heen is zij getraind, gecoacht en geïnspireerd door niet de minste. Astrid Schutte, Asraf Ramzy, Cees van Riel, Paul Middellijn, Manon de Groot - van Gelder, Kristel Keuren, Annet Scheringa.  

“Mijn kennis en ervaring is ook verrijkt door alle anderen die op mijn pad kwamen en hun liefde voor verhalen en kennis over storytelling met mij hebben gedeeld. Zij zijn dan misschien geen Bekende Storytellers, maar hebben mij zeer zeker ook gevormd. Met deze basis kwam 'als vanzelf' mijn eigen werkwijze boven drijven. Alhoewel … Als vanzelf gebeurt er heel weinig in het leven dus in alle eerlijkheid: Ik heb heel veel vlieguren gemaakt, stapels boeken gelezen en tot op de dag van vandaag experimenteer ik met storytelling. Ik heb sinds 2003 successen gevierd, gefaald, gebaald, bijgeleerd en durf nu wel te zeggen dat er geen storytellingvraagstuk is waar ik geen raad mee weet” sluit Sandra af.  

Geïnteresseerd?

Ben je nieuwsgierig wat storytelling voor jou en/of jouw organisatie kan betekenen? Of heb je een duidelijk vraagstuk waar storytelling (mogelijk) een antwoord op is? Neem dan contact op met franck.rutten@usgmarcom.nl. 

Deel dit artikel