5 tips voor het gebruiken van storytelling in jouw contentstrategie!
Storytelling & Content
2 minuten leestijd

5 tips voor het gebruiken van storytelling in jouw contentstrategie

In de wereld van contentcreatie en communicatiestrategieën is storytelling een krachtig instrument geworden. Het creëren van boeiende verhalen is niet alleen een kunst, maar ook een wetenschap geworden, waarbij de nuances van menselijke emoties en psychologie worden ingezet om verbinding te maken en blijvende indrukken achter te laten. In dit artikel delen we vijf tips voor het effectief gebruiken van storytelling in jouw contentstrategie!

1. Ontdek de reis van de held: Essentieel voor meeslepende verhalen

De Hero's Journey, een concept dat in de wereld van storytelling vaak wordt gebruikt, is een structuur voor het vertellen van verhalen. In deze structuur bestaat een verhaal uit verschillende fasen waar de held doorheen reist. Denk aan de roep tot avontuur, ontmoetingen met mentoren, confrontaties met vijanden en uiteindelijk de terugkeer met nieuwe inzichten. Deze onderdelen vormen samen een patroon dat herkenbaar is voor het publiek omdat het de universele ervaringen en uitdagingen van het leven laat zien. 

Waarom is dit belangrijk voor communicatieprofessionals? De Hero's Journey stelt je in staat verhalen te creëren die niet alleen gedenkwaardig zijn, maar ook emotionele betrokkenheid en verbinding bij het publiek opwekken. Zo kun je effectiever boodschappen overbrengen, complexe concepten verhelderen en een blijvende impact maken op je doelgroep.

2. Creëer emotionele verbinding

Met emoties creëer je verbinding. Dit is wat je wil bereiken als verteller. De emoties die je met opwekt, stimuleren namelijk de productie van dopamine in de hersenen, wat helpt om informatie beter en nauwkeuriger te onthouden. Verder stimuleert het vertellen van verhalen de afgifte van oxytocine, ook wel het 'knuffelhormoon' genoemd. Dit hormoon zorgt voor gevoelens van vertrouwen, vrijgevigheid en verbinding.

Tip! Creëer emotionele verbinding door de mens centraal te zetten in je verhaal. Praat niet te veel over producten of andere abstracte dingen. Als dit niet lukt, dan kun je altijd je product of dienst nog een persoonlijkheid geven. Een bekend voorbeeld van een reclame waarin een product een persoonlijkheid krijgt, is de M&M's campagne. Elke kleur M&M heeft een eigen karakter. Dit helpt het publiek om een emotionele band met het product te creëren.  

3. Maak in jouw verhaal gebruik van authentieke en betrouwbare personen

In de digitale wereld van nu worden we bedolven onder de reclames. Mensen zijn daarom steeds meer op zoek naar authenticiteit. Het gaat er niet alleen meer om wat je aanbiedt, maar ook waar je als bedrijf voor staat. Met authentieke en betrouwbare personen in jouw verhaal creëer je makkelijker een band met jouw doelgroep. Zet bijvoorbeeld collega’s in om over hun werk of het bedrijf te vertellen en win daarmee jouw doelgroep voor je. 

4. Gebruik makkelijke woorden

Zorg ervoor dat iedereen je verhaal kan volgen. Vermijd het gebruik van vakjargon. Werk je voor de overheid of bijvoorbeeld in de zorg? Dan gebruik je ongetwijfeld veel vakjargon. In communicatie met collega’s is dat natuurlijk niet erg, maar in communicatie met anderen kun je dit beter vermijden. Het is dan de kunst om moeilijke woorden op een begrijpelijke manier te omschrijven. 

Vermijd ook het gebruik van afkortingen. Want waar staat die afko ook weer voor? De ander is meteen afgeleid en dat maakt jouw verhaal niet makkelijk te volgen. Houd je verhaal dus eenvoudig, duidelijk en boeiend, zodat het makkelijk te begrijpen is voor je publiek. Hier kun je testen of jouw woordgebruik eenvoudig genoeg is. 

5. Zoek naar meerwaarde voor de ander en creëer met voorbeelden en anekdotes een kippenvel moment

Bedenk van tevoren goed wat jouw verhaal betekent voor de ander; wat is de meerwaarde? Vertel jouw authentieke verhaal met passende voorbeelden en anekdotes. Je wilt helder redeneren, geloofwaardig overkomen en emoties oproepen. Als je op deze manier een verhaal kan vertellen dat resoneert met je publiek, kun je een krachtige band opbouwen en hen inspireren tot actie.

Conclusie

Storytelling is een onmisbare vaardigheid geworden voor communicatieprofessionals die betekenisvolle interacties en blijvende betrokkenheid willen bereiken. Door de kracht van emoties te omarmen, authentieke stemmen te laten resoneren en waarde toe te voegen aan de ervaring van anderen, kunnen we verhalen vertellen die niet alleen informeren, maar ook inspireren en transformeren.

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur  of plaats een vacature.

Deel dit artikel