Op haar laptop spreekt een vrouw met drie collega’s in een online meeting. Zo blijft ze verbonden tijdens het thuiswerken.
Interne & Verandercommunicatie
2 minuten leestijd

Hoe je interne communicatie kunt verbeteren: Tips om medewerkers verbonden te houden tijdens het thuiswerken

Interne communicatie helpt medewerkers om verbonden te blijven met elkaar, het bedrijf en de doelstellingen. Wanneer je interne communicatie effectief inzet, leidt dit tot grotere productiviteit, een betere samenwerking en een grotere tevredenheid onder medewerkers.

Nu thuiswerken ook na corona steeds vaker de norm is geworden, brengt dit uitdagingen met zich mee voor de interne communicatie. Want hoe zorg je ervoor dat je medewerkers verbonden blijven met je bedrijf en met elkaar als ze bijna alleen nog maar thuiswerken? Er zijn verschillende manieren om hiervoor te zorgen:

Gebruik online communicatiekanalen

Door het gebruik van verschillende communicatiekanalen houd je je medewerkers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van e-mails, videobellen of het plaatsen van berichten via interne social media platformen of het intranet.

Het is aan te raden om via deze kanalen regelmatig updates te geven. Zorg er wel voor dat deze updates relevant en interessant zijn voor je medewerkers. Anders heb je kans dat ze de updates als minder belangrijk gaan beschouwen. In deze updates is het een goed idee om visuele hulpmiddelen zoals foto’s, video’s en infographics te gebruiken. Hiermee houd je de aandacht van je medewerkers vast en help je hen de informatie beter te begrijpen.

Een online social media platform of intranet geeft medewerkers daarnaast de mogelijkheid om met elkaar in contact te blijven. Hier kunnen ze met elkaar chatten, berichten delen en elkaar ontmoeten. Als bedrijf kun je je medewerkers ondersteunen in het gebruik van zo’n platform. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het platform goed functioneert, dat het makkelijk te gebruiken is en dat medewerkers ook weten hoe ze het platform moeten gebruiken.

Zorg voor duidelijke doelen en verwachtingen

Het is belangrijk dat iedereen in het bedrijf weet wat de doelen zijn en wat er van hen verwacht wordt. Dit realiseer je door het opstellen van een duidelijk communicatieplan. Met regelmatige teammeetings zorg je ervoor dat iedereen van dit communicatieplan op de hoogte is en blijft.

Geef in dit communicatieplan ook zeker aandacht aan de interne communicatie om zo verbondenheid te creëren. Denk bijvoorbeeld hieraan:

  • Plan regelmatig één-op-één gesprekken in met je medewerkers. Dit kan op kantoor of via videobellen zijn.

  • Reageer snel op vragen en opmerkingen van je medewerkers.

Door deze persoonlijke aandacht zorg je ervoor dat medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen.

Stimuleer het geven van feedback

Het is belangrijk dat medewerkers feedback kunnen geven. Juist zij weten namelijk vaak het beste hoe de interne communicatie verbeterd kan worden. Je kunt bijvoorbeeld om feedback vragen in de een-op-eengesprekken, of stuur periodiek een enquête naar je medewerkers waarin ze feedback kunnen geven. Het voordeel van zo’n enquête is dat medewerkers daarin anoniem feedback kunnen geven. Op die manier voelen ze zich vrijer om hun mening te delen.

Plan online trainingen en activiteiten in

Een vrouw neemt deel aan een online teambuildingsactiviteit.Iedereen spreekt elkaar veel minder in real life door het thuiswerken, bijvoorbeeld vanwege het ontbreken van de koffiemomenten en de gezamenlijke lunchpauze. Door het organiseren van online trainingen en teambuildingsactiviteiten zorg je toch voor een contactmoment voor je medewerkers.

Er zijn talloze online teambuildingsacitiviteiten die je kunt organiseren. Denk bijvoorbeeld aan online quizzen, online koffiepauzes, een online vrijdagmiddagborrel of kies voor een van de vele andere mogelijkheden. Organiseer dit via videobellen of via je online social media platform of intranet. Belangrijk hierbij is dat de activiteiten leuk en interactief zijn, zodat medewerkers er zin in hebben om aan te sluiten. 

Met online trainingen en workshops creëer je niet alleen voor een online contactmoment voor je medewerkers. Ook geef je ze de mogelijkheid om hun vaardigheden te verbeteren en hun kennis te delen.

Combineer deze tips en creëer verbondenheid

Door een combinatie van al deze tips te gebruiken, zorg je ervoor dat de medewerkers zich verbonden blijven voelen met het bedrijf en met elkaar. Ook wanneer ze vanuit huis werken. Hierdoor zal de productiviteit stijgen, de samenwerking verbeteren en de tevredenheid onder medewerkers groeien.

USG MarCom heeft verschillende enthousiaste interne communicatiespecialisten in dienst die jou kunnen helpen bij het creëren van verbondenheid bij het thuiswerken. Zij helpen je graag met het opstellen en integreren van een effectief communicatieplan. Op onze pagina voor opdrachtgevers lees je hier alles over.
Ben jij communicatiespecialist en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Bekijk al onze marketing en communicatie vacatures.


Deel dit artikel