Een kijkje in het werkzame leven van journaalpresentator Ruud
Interne & Verandercommunicatie
1 minuut leestijd

Een kijkje in het werkzame leven van journaalpresentator Ruud

Na een verplichte quarantaine periode door corona moesten de medewerkers van de Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid elkaar weer ‘leren kennen’. Collega’s van de verschillende onderdelen, zoals Veilig Thuis, Leerplicht en voortijdig schoolverlaten en de GGD, waren het zicht op elkaars werkzaamheden wat uit het oog verloren. Toen werd GEZONDDRECHT het leven ingeblazen.

“Hadden we maar een intern journaal. Dat zou ons wel helpen”, zei de teamleider van communicatie. “Maar dat is veel te duur voor onze organisatie om te laten maken.”

“Dat hoeft niet perse”, zei onze collega Ruud Poels, die bij de dienst gedetacheerd was en daar verantwoordelijk was voor de communicatie van Veilig Thuis en de afdeling Gezondheidsbevordering van de GGD. “We kunnen veel zelf doen als afdeling en voor de productie een partij inschakelen.”

De ontwikkeling van GEZONDDRECHT

Zo ontstond GEZONDDRECHT, het interne maandelijkse journaal waarin het werk van medewerkers centraal stond. Ruud produceerde het hele journaal en tekende met een collega voor de presentatie. “We hebben eerst één pilot gemaakt en daar veel van geleerd. Om visueel aantrekkelijk te zijn had het journaal minstens een locatie-item nodig en maximaal twee interviews, afgewisseld met korte nieuwtjes waar we beeld bij zochten. Het geheel werd midden op de werkvloer opgenomen en een week later ondertiteld uitgezonden.”

“Het doel was de verschillende onderdelen van de dienst elkaar te informeren en, waar het kon, elkaar te helpen. Bijvoorbeeld door mee te helpen deelnemers te vinden voor de verschillende programma’s om de gezondheid te bevorderen."

Ruud Poels

“Voor de opnamen en montage heb ik samenwerking gezicht met de lokale omroep RTV Dordrecht. Zo sneed het mes voor ons als dienst aan twee kanten. We bouwden als dienst een goed contact op met de lokale media en we konden gebruikmaken van hun beeldarchief. Een enkele keer wilden ze een item dat ze voor ons hadden opgenomen uitzenden in hun reguliere uitzendingen,” vertelt Ruud.

Het journaal creëert enthousiasme

“De reacties op het journaal waren positief, vooral omdat het nieuws voor de organisatie was. Aan onderwerpen hadden we geen gebrek. Collega’s meldden zichzelf spontaan aan, maar ik waakte voor zendingsdrang. De onderwerpen in het journaal moesten wel een call to action bevatten voor collega’s en geen parade worden van beleidsstukken.”

“Met eigen inzet en een partner die een bescheiden bedrag vroeg voor opnamen en montage konden we op deze manier toch een videojournaal produceren en onze collega’s verrassen met nieuws, updates en achtergrondverhalen over verschillende gezondheids- en zorg gerelateerde onderwerpen.”

Wil je net als Ruud ook aan de slag als communicatieadviseur bij toonaangevende opdrachtgevers met een maatschappelijk karakter? Sluit je aan bij USG MarCom en maak deel uit van een team gepassioneerde vakgenoten en ontdek wat bij jou past! Neem gerust contact op met een van onze recruiters of kijk op de website voor meer info.

Deel dit artikel