5 trends voor de interne communicatie van jouw organisatie
Het mag dan wel komkommertijd zijn, maar wij als communicatieadviseurs zitten niet stil. Dit is dé tijd om terug te reflecteren op 2024 tot nu toe en te bepalen welke kant je opgaat met de interne communicatie binnen jouw organisatie. Welke trends spelen er op dit moment en hoe speel je hierop in?
1 Varieer met middelen
Gaat interne communicatie in jouw organisatie ook veel via mailings en berichten op het Intranet? Tegenwoordig zijn er steeds meer manieren om je medewerkers te bereiken en te binden. Denk bijvoorbeeld aan video’s en podcasts, maar ook meertaligheid in je communicatie. Dit laatste punt wordt steeds noodzakelijker vanwege de diverse samenstelling van organisaties.
Video’s en livestreaming zijn populair voor het delen van belangrijk nieuws en het vasthouden van de aandacht. Podcasts zijn een goede manier om collega’s te bereiken die veel onderweg zijn of hybride werken. De grootste reden voor succes van deze kanalen is omdat ze veel persoonlijker en toegankelijker zijn, in tegenstelling tot alleen tekst.
2 Interne “influencers” inzetten
Medewerkers kunnen als de beste laten zien hoe leuk het is om bij hun organisatie te werken – hun mening is betrouwbaarder en ze staan dicht bij hun collega’s. Moedig je medewerkers aan om op hun eigen social media te plaatsen! Hun enthousiasme zal aanstekelijk werken en verbinding in de organisatie vergroten. Dit kan ook leiden tot nieuwe medewerkers én klanten.
3 Gamification op het werk
Wist je dat gamification op het werk de productiviteit van je werknemers een boost geeft met maar liefst 40%? Door het spelen van een spel gaat niet alleen je motivatie omhoog, maar is ook je concentratie hoger. Dat is ook niet zo gek: luister je liever naar de grote baas die de nieuwe regels op de werkvloer uitlegt, of speel je hier liever een spel over? Denk hierbij aan een meerkeuzevragen quiz, een escape room of een leaderboard.
4 Artificial Intelligence voor het vindbaar maken van informatie
Waar gebruik jij Artificial Intelligence (AI) voor? Ook voor interne communicatie kan je AI inzetten, bijvoorbeeld voor het vertalen en verbeteren van je teksten of je strategie. Een ander idee is om een AI-agent in te zetten, bijvoorbeeld een chatbot op het intranet. Koppel hieraan alle informatie uit bijvoorbeeld HR-handboeken: Je medewerkers kunnen hier hun vragen kwijt! Een voordeel voor hen is dat zij zo in eén keer een antwoord hebben.
5 Humor!
Soms moet je écht saaie informatie delen met je medewerkers. Humor is dan een krachtig middel. Humor in je interne communicatie vermindert stress en verhoogt betrokkenheid en motivatie. Ook verbeter je zo de communicatie, humor kan complexe informatie namelijk toegankelijker maken.
Wij bij USG MarCom vinden het belangrijk om ontwikkelingen bij te houden en kennis met elkaar te delen. Wil jij ook aan de slag als MarCom adviseur? Sluit je aan bij USG MarCom en maak deel uit van een team gepassioneerde vakgenoten en ontdek wat bij jou past! Neem gerust contact op met een van onze recruiters of kijk op de website voor meer info.