Generatie Z een Employer Branding
Interne & Verandercommunicatie
5 minuten leestijd

Employer branding voor digital natives: de sleutel tot het aantrekken en behouden van Generatie Z

Een compleet nieuwe generatie is in opkomst op de arbeidsmarkt: Generatie Z. Hoog tijd dus om je employer branding op deze nieuwe generatie aan te passen, zodat jouw organisatie gezien en gewaardeerd wordt door deze jongeren. Met employer branding zorg je ervoor dat potentiële nieuwe werknemers zien wat jouw bedrijf uniek maakt en waarom ze bij jouw bedrijf zouden willen werken. Echter, Gen Z is een nieuwe generatie die op een andere manier aangesproken wil worden dan de voorgaande generaties. Deze individualistische generatie is gewend aan constante (online) prikkels en waardeert eerlijkheid in de communicatie enorm. Maar wie is Gen Z precies en hoe spreek je hen het beste aan?

Zo’n 2,7 miljoen Nederlanders behoren tot Generatie Z, wat maar liefst 16% van de totale Nederlandse bevolking is. Omdat Gen Z’ers tussen 1995 en 2010 geboren zijn, betekent dit dat zij de eerste generatie zijn die zijn opgegroeid met internet, een mobiele telefoon en sociale media. Echte digital natives dus! Technologie en online werken zijn geen vaardigheden voor Gen Z, maar zijn onderdeel van hun identiteit. 

De eerste ‘Z’ers’ zijn al begonnen met werken in juniorfuncties en de komende jaren bestormen steeds meer van hen de arbeidsmarkt. Als werkgever dus een belangrijk moment om deze groep heel serieus te gaan nemen en te gaan luisteren naar hun wensen en behoeften. Ook bij USG MarCom vroegen wij ons af hoe we de Gen Z’ers het beste kunnen benaderen. Juist met deze krappe arbeidsmarkt is het namelijk extra belangrijk om nu al te beginnen met het neerzetten van een goede employer branding die Gen Z triggert om bij jouw organisatie te komen werken. Maar hoe zorg je er nu precies voor dat je de ‘Z’ers’ binnenhaalt en binnenhoudt? De kennis die wij hebben opgedaan bij ons onderzoek naar Gen Z en het opstellen van een passende employer branding strategie, delen we graag met jou. 

De karaktereigenschappen van Gen Z 

Om achter Gen Z’s ideaalbeel van werk te komen, wil je als organisatie natuurlijk eerst weten hoe Gen Z op persoonlijk vlak in elkaar zit. Wat zijn hun karaktereigenschappen precies? Volgens het trendpaper van RGF Staffing bezitten de ‘Z’ers’ over het algemeen de volgende negen eigenschappen: 

  • ondernemend
  • digital native
  • competitief
  • realistisch
  • pragmatisch
  • behoefte aan stabiliteit
  • persoonlijk contact
  • vindt onafhankelijkheid en diversiteit vanzelfsprekend

Wat zoekt Gen Z in hun eerste baan? 

Omdat Gen Z’ers vaak andere karaktereigenschappen hebben dan bijvoorbeeld millennials, hechten zij ook belang aan andere dingen bij het zoeken naar een baan. Benoem je deze punten in je vacature, dan spreek je Gen Z waarschijnlijk beter aan. Volgens Gen Z zijn de volgende acht punten het belangrijkste in een baan: 

  • flexibiliteit  
  • groeikansen 
  • aantrekkelijk salaris 
  • goede werk-privébalans 
  • zekerheid
  • goede werksfeer
  • duidelijkheid
  • geen voltijdsbaan  

Opmerkelijk is het dat een aantrekkelijk salaris en zekerheid tegenover een goede werk-privébalans en geen voltijdsbaan staan. Dit maakt Gen Z eigenlijk een mix van de millennials (1980-1995) en de pragmatische generatie (1965-1980). Onafhankelijkheid en vrijheid staan centraal bij Gen Z, net als bij de millennials. Maar ook zekerheid, structuur en een goed loon zijn prioriteit, wat we kennen van de pragmatische generatie. 

Toen wij bij USG MarCom aan onze eigen junior professionals vroegen wat zij belangrijk vinden in een baan, kwamen de bovenstaande punten ook terug. Zo vertelt Margot: ‘Werkplezier en een fijne sfeer zijn voor mij het allerbelangrijkste in een baan. Daarnaast heb ik graag de mogelijkheid om mijn uren flexibel in te delen. Ik leef niet om te werken, maar ik werk om te leven. Om nog genoeg vrije tijd te hebben in combinatie met een passend salaris, werk ik 36 uur in plaats van 40 uur.’ 

Maatschappelijke betrokkenheid en betekenisvol werk 

Gen Z wil uitgedaagd worden in hun baan en werkt het liefst in een functie of bij een bedrijf dat iets voor ze betekent. Maar liefst 37% van Gen Z nam wel eens een baan niet aan, omdat die niet aansloot bij hun eigen normen en waarden (bron: Deloitte, Intelligence Group). Om aan deze normen en waarden te voldoen, is het dus belangrijk dat je het als organisatie laat zien wanneer je betekenisvol werk doet. Laat dit dus zeker terugkomen in je employer branding strategie. 

Let op: alhoewel maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid punten zijn die Gen Z belangrijk vindt, zijn transparantie en eerlijkheid misschien nog wel belangrijker. Gen Z prikt er meteen doorheen als je je duurzaam voordoet, maar dat eigenlijk niet bent. Als merk moet je authentiek zijn en niet zomaar iets zeggen om maar bij deze generatie in de smaak te vallen. Wees dus vooral niet bang om jezelf te zijn en om te laten zien waar je (écht) voor staat. 

Wat verwacht Gen Z van jouw organisatie? 

Generatie Z - Work hard anywhere

Gen Z is een individualistische generatie. Daarom verwachten ze een persoonlijk uitgestippelde onboarding en carrièrepad. Toch vindt Gen Z ook samenwerking belangrijk. Zorg er als organisatie dus voor dat je goed luistert naar wat de ‘Z’ers’ willen, zowel als individu en in teamverband. 

Omdat Gen Z fan van lifelong learning is, vinden ze het fijner om in-company cursussen te volgen dan om zelf lange theoretische opleidingen te volgen. Een opleidingsbudget aanbieden, is dus zeker een pré voor Gen Z. 

Ook gaan ‘Z’ers’ er vanuit dat inclusie en diversiteit een vast onderdeel van je bedrijf zijn en verwachten ze dat je open en transparant bent over je normen en waarden. Wees dus open en jezelf. 

Hybride werken vindt Gen Z fijn. Het aantal dagen thuiswerken combineren ze wel graag met naar kantoor gaan. Dit vervult hun behoefte aan verbinding en contact met collega's. Wil je Gen Z aanspreken? Stimuleer dan je personeel om regelmatig op kantoor te werken, maar maak het niet verplicht. Margot zegt hierover: ‘De afwisseling van thuis en op kantoor werken vind ik erg fijn. Op kantoor houd ik van gezelligheid en samenwerken met collega's, maar thuis kan ik snel en beter aan het werk om dingen af te ronden.’ 

De ultieme sollicitatieprocedure 

Een lange vacaturetekst? Daarmee sla je bij Gen Z de plank waarschijnlijk mis. Een leuke TikTok-video van vijf seconden werkt daarentegen wel. Maar pas wel op met het gebruiken van social media om Gen Z te bereiken. Alhoewel 83% van Gen Z openstaat om via social media benaderd te worden voor een baan, geeft 59% van hen aan om geen advertenties voor banen te willen zien. 

Om Gen Z aan te spreken voor een baan, is het belangrijk om als bedrijf in te spelen op hun gevoel van goed willen doen en impact willen maken. Ook is het goed om je te beseffen dat Gen Z gewend is aan grote informatiestromen die ze binnen de kortste keren filteren. Daarbij heeft Gen Z een concentratieboog van slechts acht seconden. Ga daarin mee en laat zien dat je als organisatie digital guided bent en hun wereld snapt. Maak je vacature dus visueel aantrekkelijk en zorg dat het er ook voor mobiel goed uitziet. Bovendien moet de content betekenisvol en persoonlijk gericht zijn. Laat dus zien wie je bent en wat je doet. 

Eindadviezen om Gen Z optimaal aan te spreken 

Hopelijk ben je na het lezen van dit artikel wijzer geworden over de opkomende Generatie Z. Je weet nu wat hen op persoonlijk en op carrièregebied typeert, waar ze naar zoeken in een baan, wat ze van jouw organisatie verwachten en hoe ze het liefste solliciteren. Daar kan jij met jouw employer branding natuurlijk slim op inspelen om Gen Z binnen te halen en te behouden. Pas de onderstaande vier tips toe en maak de ‘Z’ers’ geïnteresseerd in jouw organisatie. 

Tip 1: Wees eerlijk en benadruk je USP's 

Eerlijkheid wordt gewaardeerd door Gen Z. Zorg er dus voor dat je goed benadrukt wat jouw organisatie uniek maakt en speel niet klakkeloos in op trends waar je eigenlijk net niet helemaal in uitblinkt. Plaats geen post op de dag van de duurzaamheid als je bedrijf eigenlijk niet zo duurzaam is. Gen Z prikt hier meteen doorheen. Wees in plaats daarvan eerlijk en focus je op jouw eigen USP's. 

Tip 2: Geef je medewerkers een podium 

Voor Gen Z zijn werkplezier en een goede werksfeer enorm belangrijk. Laat jouw medewerkers dus vertellen waarom ze het zo leuk vinden om bij jouw organisatie te werken, bijvoorbeeld op je website of in verschillende social posts. En doordat je medewerkers het zelf vertellen, komt het meteen een erg betrouwbaar over.  

Tip 3: Sluit aan bij de wensen en behoeftes van de ‘Z’ers 

‘Z’ers’ verwachten meerdere dingen van jouw organisatie wanneer ze bij jou willen werken. Een opleidingsbudget, hybride werken, aandacht voor diversiteit en inclusie en een carrièrepad ingericht naar hun wensen zijn hier voorbeelden van. Vertel dus regelmatig hoe jij hieraan voldoet en wat bij jouw organisatie hiervoor de normen zijn. Zo leert Gen Z je organisatie steeds beter kennen en weten ze wat ze aan je hebben. 

Tip 4: Verander van platform 

Gen Z bevindt zich niet op dezelfde platformen als eerdere generaties. Ook hebben ze een korte concentratieboog en zullen ze zich niet aangetrokken voelen om te werken voor een organisatie die ellenlange vacatureteksten plaatst. Maar wat dan wel? Maak een TikTok-video of plaats Instagram-stories. Video doet het sowieso erg goed bij deze generatie, dus speel daar handig op in. 

 

Hulp nodig?

Een employer branding strategie en bijpassend contentplan opzetten of aanpassen is een flinke klus. Bij USG MarCom werken verschillende interim communicatieadviseurs die gespecialiseerd zijn in arbeidsmarktcommunicatie. Kun jij hun hulp wel gebruiken? Bekijk dan onze pagina voor opdrachtgevers voor opdrachtgevers. 

Bron: Veel van de informatie komt uit het RGF Trendpaper.
Auteur: Kim Bonte

Deel dit artikel