Interne & Verandercommunicatie
3 minuten leestijd

Hoe je millennials bindt aan de organisatie

In bijna alle sectoren is er sprake van krapte. Daarom staat in organisaties het boeien en binden van medewerkers net zo hoog op de agenda als het werven van nieuwe medewerkers. Op dit moment werken er vier verschillende generaties op de arbeidsmarkt en is de vijfde generatie onderweg. Omdat je over generatiemanagement niet alleen een boom op kan zetten, maar een heel bos, hebben wij ons gestort op de interne communicatie. Hoe kan interne communicatie helpen bij het ‘boeien en binden’ van medewerkers?

Al deze vier generaties hebben mooie namen gekregen: van babyboomer tot pragmaat en van millennial tot generatie Z. Aan de werkgever de schone taak om al die unieke mensen, met hun unieke wensen en typische generatiekenmerken, te boeien en te binden. Om niet te verdwalen in het ‘generatiemanagementbos’ spraken we met generatie Y (millennials). Deze generatie is geboren tussen 1986 en 2000 en in veel organisaties is zij de jongste generatie op de werkvloer. Ervaringsdeskundigen (millennials) Christina, Hester, Tim, Anne en Naomi vertellen hoe zij aankijken tegen ‘boeien en binden’ en wat een organisatie vooral wel en niet moet doen. Naast de ‘Y-tjes’ spraken we ook met arbeids- en organisatiepsycholoog Geertje Peneder van Generations Inc. Het werden leerzame gesprekken over boeien, binden en behoefte: de 3BS!

Leer de interne drijfveren kennen

“Voor de jonge generatie zijn randvoorwaarden zoals salaris vaak niet het meest relevant”, vertelt Geertje Peneder. “Het is belangrijk, maar het gaat nog meer om het verbinden met de interne drijfveren. Alleen zo vind en behoud je de verbinding met deze generatie. Afwisseling is een mooi voorbeeld van een interne drijfveer waar onder meer consultants goed mee kunnen verbinden. Het zien van veel verschillende klanten is een drijfveer die jongeren aanspreekt.”

Naomi: "Persoonlijke aandacht voor mijn groei vind ik belangrijk."

Maar wat zijn dan de interne drijfveren van deze generatie? Voor Christina is leren en ontwikkeling belangrijker dan salaris. “De stap van de opleiding naar het werkveld is groot. Sommige kennis heb je niet als je net begint met werken”, vult Hester aan. "Het is fijn om mee te kijken met senior collega's en op deze manier te leren en de nodige ervaring op te doen. Zowel vakinhoudelijk als op organisatiegebied." Andere drijfveren die tijdens de gesprekken naar voren komen zijn plezier in het werk, waardering en samen tot resultaten komen. Anne beaamt dat: “Voor mij is een dag pas écht succesvol als ik fijn heb samengewerkt, merk dat collega's tevreden zijn en ik complimenten heb gekregen.”

Ga in gesprek

Geertje geeft aan dat organisaties te snel aannames doen. "Dat de jonge generatie waarde hecht aan flexibiliteit, klopt. Maar wat betekent flexibiliteit voor hen? En hoe speel je daar als organisatie op in?" Haar tip? "Betrek meerdere generaties bij dit soort vraagstukken. Bespreek wat je ziet, wat de uitdagingen zijn, welke mogelijke oplossingen er zijn en welke acties eraan hangen."

Christina: "Diversiteit in een organisatie brengt mooie dingen tot stand."

Generatie Y ziet zelf ook meerwaarde in het samenwerken met andere generaties. “Iedereen brengt wat anders in. Ervaren mensen hebben meer kennis over hoe de hazen lopen en wij weten weer meer over de digitale wereld. De balans daartussen is heel mooi”, deelt Tim. Naomi vindt werken met alleen maar collega's uit haar eigen generatie zowel hip en dynamisch als een beetje saai. Ook zij hecht waarde aan diversiteit.

Blijf up-to-date

“Belangrijk is dat organisaties up-to-date blijven. Wat we zien is dat de jonge generatie een groot vermogen heeft om te vernieuwen. Ze hebben veel ideeën, maar nog weinig invloed. Wil je hen aan je binden? Neem ze dan serieus en luister naar de ideeën." Daarnaast geeft Geertje aan dat de jonge generatie het klimaat en duurzaamheid belangrijke thema's vindt. "Laat zien welk standpunt de organisatie inneemt en doe dit op een open en eerlijke manier. Want als je niet oprecht en authentiek bent, prikt deze generatie daar zo doorheen. Hierbij is het belangrijk dat je dit standpunt in de hele bedrijfsvoering laat doorklinken."

Voor Tim zijn troepcadeautjes niet meer van deze tijd. Duurzaamheid is belangrijk, ook in zoiets kleins als relatiegeschenken. Anne is het hiermee eens: “een cadeautje is pas écht leuk als er goed over is nagedacht.”

Een ander voorbeeld van met de tijd meegaan is je communicatie aanpassen. Met vlotte en verbindende taal, in plaats van 'wij van het MT', boek je gegarandeerd meer succes bij deze groep.

Bied afwisseling, flexibiliteit en keuzes

“De dynamiek van afwisseling, flexibiliteit en keuzemogelijkheden voor groei en ontwikkeling zijn belangrijk voor jongeren”, ligt Geertje toe. “Een loopbaanpad van tien jaar is geen aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde meer. Deze generatie werkenden is korter met een organisatie verbonden. Houd daar rekening mee en speel erop in. Hoe erg is het als een jongere weer vertrekt?” Aanvullend vertelt Geertje dat de jongere generatie niet bang is om terug te komen, als ze er na een banenswitch achterkomen dat het toch fijner was op hun oude plek.

Hester: "Vastigheid is niet per se nodig. Als er genoeg banen zijn kun je prima hoppen."

Voor millennials maakt het niet uit hoe lang je ergens werkt, maar draait het om de impact die zij op een organisatie hebben. Hester beaamt dit: “Wat je doet in een team is belangrijker dan hoe lang je er werkt”. "Als ik mij een nummer voel dan haak ik af", aldus Christina.

Kortom …

Als we iets geleerd hebben van de gesprekken met Geertje, Naomi, Hester, Christina, Anne en Tim, is het dat de behoeften van generatie Y kraakhelder zijn.

Comfortabel zijn. Zich gezien en gehoord voelen. Uitdaging en afwisseling. Soms leunen op ervaren rotten en soms zelf de kar trekken.

Organisaties kunnen direct van start. Ze ontdoen vooral de belangrijkste zaken – dat wat er echt toe doet in intermenselijk contact – van een laagje stof: luisteren, (af)kijken en van elkaar leren. Hier ligt volgens ons een mooie rol voor de interne communicatiespecialisten. Welke generaties lopen er bij jou op de werkvloer en wat weten ze eigenlijk van elkaar. Faciliteer leuke gesprekken tussen collega’s en leer elkaars behoeften en drijfveren kennen. Verbind collega’s uit verschillende generaties en breng nieuwe samenwerkingen tot stand. Je wilt immers toch iedereen binden en boeien aan de organisatie?

Deel dit artikel