Welk communicatiemiddel heeft volgens jou het meeste impact op succesvolle verandercommunicatie?
Verandering is een onvermijdelijk onderdeel van groei en succes in elke organisatie. Het doorvoeren van veranderingen kan echter een uitdaging zijn en zonder de juiste interne communicatie kan het leiden tot verwarring, weerstand en uiteindelijk mislukking. Effectieve communicatie is cruciaal voor succesvolle verandercommunicatie.
Met duidelijke en consistente communicatie begrijpen werknemers de redenen voor de verandering of de stappen die nodig zijn om de verandering door te voeren. Duidelijke communicatie heeft een groter doel dan alleen het creëren van bewustzijn. Het kan helpen geruchten, verkeerde informatie en wantrouwen onder werknemers weg te nemen, wat langdurige negatieve effecten zou hebben op het moreel en de betrokkenheid.
Als communicatieprofessional draag jij bij aan effectieve verandercommunicatie door een goed communicatieplan op te stellen. Via een poll op LinkedIn vroegen wij de mening aan communicatieprofessionals. Hierin namen wij de huidige trends mee in en lieten we hen kiezen welk middel zij het liefst gebruiken. Met 80 respondenten kwamen wij tot de volgende conclusie.
Wat is verandercommunicatie?
Dit is de communicatie die je inzet wanneer je als organisatie belangrijke veranderingen doormaakt. Enkele voorbeelden van dit soort veranderingen zijn fusies, overnames, een nieuwe merkpositionering, een nieuwe huisstijl, een reorganisatie of de aanstelling van een nieuwe directie.
Gesprekken met leidinggevenden
Met 68% van de stemmen heeft persoonlijke gesprekken met leidinggevenden duidelijk de voorkeur. Dit zijn één-op-één of kleine groepsinteracties tussen medewerkers en hun directe leidinggevenden. Deze gesprekken bieden de mogelijkheid om vragen te stellen, zorgen te uiten en een dieper begrip te krijgen van de veranderingen binnen de organisatie. Ze zijn vooral effectief voor het opbouwen van vertrouwen en het adresseren van individuele behoeften en zorgen. Kies voor persoonlijke gesprekken met leidinggevenden wanneer je behoefte hebt aan een persoonlijke en empathische benadering van communicatie over veranderingen.
Tip: Onderschat de rol van de leidinggevende niet. Mensen vertrouwen het meest hun directe leidinggevende. Zorg dat de leidinggevenden over de verandering(en) praten met hun medewerkers na het gesprek, zodat iedereen weet welke verandering er wordt verwacht.
Townhall meetings
Met 28% van de stemmen kwam townhall meetings op de tweede plek. Dit zijn bijeenkomsten waarbij alle medewerkers van een afdeling of organisatie samenkomen om belangrijke updates, zoals veranderingen binnen de organisatie, te bespreken. Deze bijeenkomsten bieden een directe en persoonlijke manier om informatie te delen en vragen te beantwoorden. Ze kunnen vooral effectief zijn voor het creëren van een gevoel van betrokkenheid en transparantie binnen de organisatie. Kies voor townhall meetings wanneer je behoefte hebt aan directe interactie en een gevoel van gemeenschap wilt opbouwen rond de veranderingen.
Interne nieuwsbrieven
Interne nieuwsbrieven kwam op een gedeelde derde plek met 3% van de stemmen samen met digitale platforms/intranet. Dit zijn geschreven communicatiemiddelen die regelmatig worden verspreid onder medewerkers van een organisatie. Ze bevatten updates, aankondigingen en andere relevante informatie over de organisatie, inclusief veranderingen. Nieuwsbrieven bieden een gestructureerde manier om informatie te delen en kunnen worden gebruikt om complexe veranderingen op een begrijpelijke manier uit te leggen. Kies voor interne nieuwsbrieven wanneer je behoefte hebt aan een formele en goed gestructureerde manier om informatie te verspreiden naar alle medewerkers.
Digitale platforms/intranet
Digitale platforms of intranet (3% van de stemmen) zijn online platforms die specifiek zijn ontworpen voor intern gebruik binnen een organisatie. Ze bieden een centrale hub voor het delen van informatie, documenten en communicatie over verschillende aspecten van de organisatie, inclusief veranderingen. Digitale platforms kunnen interactieve functies bevatten, zoals discussieforums en feedbackmogelijkheden, waardoor ze een waardevol middel zijn voor het bevorderen van tweerichtingscommunicatie en betrokkenheid bij veranderingen. Kies voor digitale platforms/intranet wanneer je behoefte hebt aan een flexibele en toegankelijke manier om informatie te delen en medewerkers te betrekken bij veranderingen, vooral als ze op afstand werken of verspreid zijn over verschillende locaties.
Welk communicatiemiddel ga jij gebruiken?
Het kiezen van het juiste communicatiemiddel is cruciaal. Belangrijk om te onthouden is dat gedrag niet in eén keer verandert. Mensen moeten ongeveer tien tot twintig keer worden blootgesteld aan een boodschap om te zorgen voor invloed op hun gedrag. Combineer vooral ook meerdere middelen en geef niet snel op en houd dezelfde strategie aan. Veel succes met je verandercommunicatie!
Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur of plaats een vacature.