Vinden, binden én boeien van de ideale kandidaat
Cindy Boxma, senior communicatieadviseur bij USG MarCom deelt tips & tricks die je helpen de juiste medewerkers te werven en te behouden. Haar hoofdboodschap: Zie werknemers als partner in de wervingsstrategie.
In de huidige arbeidsmarkt is het aantrekken én behouden van de juiste kandidaten een absolute uitdaging. Maar wat is nou eigenlijk de succesformule voor het vinden, boeien én binden van goede medewerkers? Hoe onderscheid je jezelf als aantrekkelijke werkgever in deze krappe arbeidsmarkt? Hoe pas je employer branding (vinden), werving (binden) en onboarding (behouden) succesvol toe?
Onze senior communicatieadviseur Cindy Boxma deelt haar visie op dit vraagstuk.
Werk aan de basis!
Ik houd van de uitdaging van het vinden, binden en behouden van de juiste medewerker. Ik heb het geluk gehad bij verschillende branches en diverse organisatie van dichtbij de effecten van goed werkgeverschap - en het ontbreken daarvan - op werving en verloop te zien.
Voor mij staat als een paal boven water dat medewerkers het meest waardevolle onderdeel van een organisatie zijn én de sleutel tot een succesvolle arbeidsmarktcommunicatie. Het succes van je organisatie valt of staat met de betrokkenheid en vitaliteit van medewerkers. Een gevoel van trots en werkgeluk zijn daarbij belangrijke factoren.
Als het je lukt om goed werkgeverschap op te nemen in het DNA van je organisatie worden vacatures razendsnel ingevuld, ongewenst verloop tot een minimum beperkt en de kosten van werving en uitval gereduceerd.
Een goede arbeidsmarktcommunicatiestrategie vereist altijd enig maatwerk. Toch zijn er een aantal maatregelen die in elke organisatie ingezet kunnen worden.
Onderzoek en bouw aan je fundament
Je kunt in je communicatie niet rechtbreien wat krom is, zei een van mijn favoriete oud-collega’s regelmatig. En ze heeft gelijk. Gelukkig kan je wel zaken die krom zijn aanpakken en rechtzetten.
👉 Identiteit & koers
Zorg daarom dat je weet waar je staat en waar je heengaat als organisatie. Stem de visie, missie, strategie en kernwaarden af op de identiteit van je organisatie en op je (ideale) medewerkers, en vice versa.
Zo krijg én behoud je de juiste mensen. Dit klinkt als een open deur, maar nog te vaak sluit het externe verhaal niet aan bij de werkelijkheid binnen de organisatie. En medewerkers zijn de eersten die dit doorzien, ook de nieuwe collega’s.
Creëer daarom een veilige omgeving waarin veel ruimte is voor meedenken en signaleren. Dit is niet alleen een randvoorwaarde voor het goed kunnen onderzoeken en bepalen van zaken als identiteit en koers. Een omgeving waarin medewerkers zich gezien en gehoord voelen bevordert ook de kwaliteit van de uitvoering van de strategie.
👉 Totaalaanpak
Weet je waar je voor staat en waar je voor gaat? Zorg dan dat alles in je organisatie dit uitstraalt!
Zorg dat je verhaal overal klopt, dus ook in de uitvoering. Op de werkvloer, in processen én uitingen, zowel intern als extern. Dit kan je natuurlijk in een torentje bedenken en vervolgens naar beneden uitrollen, maar dat past niet bij een organisatie die medewerkers vooropstelt. Wil je draagvlak voor je strategie? Wil je als een goed geoliede machine functioneren? Dan moet je ook hier je medewerkers en stakeholders actief bij betrekken.
Neem goed werkgeverschap op in je strategische doelstellingen. Maak het onderdeel van je identiteit en van je koers. Zo houd je de focus op wat (wie) er echt toe doet en borg je dat tijd en middelen vrijgemaakt kunnen worden.
Een duidelijke identiteit en koers verhoogt de betrokkenheid en bevlogenheid. Zorg dat goed werkgeverschap ook is geborgd in de werkomgeving, processen en procedures en richt een goede communicatiestroom in. Maak het onderdeel van het DNA van je organisatie. Kies voor een 365 graden-aanpak.
👉 Betrokken & vitale medewerkers
Ik zei het al eerder, het succes van een organisatie valt of staat met de betrokkenheid en vitaliteit van medewerkers. Enthousiasme, inzet en productiviteit zijn in hoge mate aanwezig bij betrokken en vitale medewerkers.
Dit zijn de mensen die vol enthousiasme over hun werk en hun werkgever spreken. Die jouw partner zijn bij het vinden, binden en boeien van jouw ideale toekomstige medewerkers. Hun bevlogenheid wekt de nieuwsgierigheid naar je organisatie als potentiële werkgever.
Zorg dat je weet wat er leeft in je organisatie. Voer periodiek een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit. Creëer kanalen om verbetersuggesties met elkaar te delen. Neem suggesties serieus, onderzoek de mogelijkheden en koppel deze terug en vertel wat je ermee gaat doen of eerlijk waarom je er niets mee doet. Ontdek en deel wat collega’s trots maakt op hun werk en werkgever. Een functioneringscyclus is een handig gereedschap om een vinger aan de pols te houden. Denk aan zaken als persoonlijke ontwikkelplannen, functiehuis/rollen, het verbeteren van de people skills van leidinggevenden. Stel een onafhankelijk vertrouwenspersoon aan, dus niet een collega.
Geef net dat beetje extra aandacht als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Begin in ieder geval met geven van een bonus voor het aanbrengen van een nieuwe collega! Creëer een inspirerende werkomgeving. Maak het mogelijk om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken, extra vrije tijd te kopen en zorgverlof op te nemen. Geef een extra bijdrage voor elk lid van de personeelsvereniging. Geef elke medewerker een budget dat vrij te besteden is aan een goed doel, persoonlijke ontwikkeling of sport. Zorg dat er gezonde voeding beschikbaar is in de kantine en bij de koffieautomaat. Heb je veel ICT’ers? Zorg dan voor goede koffie!
👉 Onderzoek & communiceer
Iemand die zich gezien en gehoord voelt ervaart meer werkgeluk. Dus laat zien dat je jouw mensen ziet en hoort. Doe periodiek onderzoek naar en communiceer met je medewerkers. Maak het een tweerichtingsgesprek. Luister, vat samen wat je gehoord hebt, vraag door en deel je ideeën. Maak dit tot de rode draad in al het handelen. Onderzoek helpt bij het maken van keuzes. Het brengt verkeerde aannames en nieuwe mogelijkheden aan het licht. Communicatie is hét middel om tot betrouwbare onderzoeksresultaten te komen, mits goed uitgevoerd.
Communicatie is een uiterst complex iets, dat kan maken of breken. Zelfs met de beste intenties kan een verkeerd uitgevoerde communicatieaanpak vertekende uitkomsten geven, met zeer vervelende gevolgen. Alleen al een onduidelijke vraagstelling in een medewerkerstevredenheidsonderzoek of de volgorde van de vragen kan de uitkomst aanzienlijk beïnvloeden. Onderschat dit dus niet.
Je hoeft het niet alleen te doen
Arbeidsmarktcommunicatie is niet iets dat je er zo even bij doet. Het is een expertise die kennis, ervaring en een bepaalde manier van analytisch denken en inlevingsvermogen vereist. Zorg dus dat je deze expertise in huis hebt. Mijn collega’s van USG MarCom en ik helpen daar graag bij!
Wil je gelijk een begin maken? Bekijk dan ook mijn checklist voor een krachtige arbeidsmarktcommunicatiestrategie met handige tips en voorbeelden.
Hartelijke groet,
Cindy Boxma
Senior Communicatieadviseur bij USG MarCom