Checklist voor een krachtige arbeidsmarkt-communicatie strategie
Met deze tips vorm je een sterk fundament om met je medewerkers als jouw ambassadeur, je als aantrekkelijke werkgever te onderscheiden van de rest. Hulp nodig bij het opstellen? Kom met ons in contact!

1. Investeer in goed werkgeverschap 

Maak van het welzijn van je medewerkers de hoogste prioriteit. Neem het op in je strategie, de persoonlijke ontwikkelplannen en functioneringscyclus. Investeer in ontwikkelingsmogelijkheden en welzijnsbevorderende maatregelen. Zorg voor voldoende uitdaging, zeker wanneer doorgroeimogelijkheden beperkt zijn. Creëer een inspirerende werkomgeving. Zorg voor een cultuur waar veiligheid en vertrouwen geborgd zijn. Geef een bonus voor het aanbrengen van nieuwe collega’s.  
 

2. Doe wat je zegt 

Is ‘innovatief’ een van je kernwaarden? Zorg dan dat je een bedrijfscultuur hebt waar fouten gemaakt mogen worden. Geef je medewerkers het vertrouwen om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken? Een goede manier om dat vertrouwen ook echt te geven is resultaatgericht werken. Stuur niet op gewerkte uren. Maak duidelijke afspraken over op te leveren zaken, waardoor je het nemen van verantwoordelijkheid stimuleert. 
 

3. Zeg wat je doet  

Communiceer transparant én tijdig over wat je doet. Zo zie ik bijvoorbeeld nog te vaak dat een HRM-afdeling zich een slag in de rondte werkt aan prettige werkomstandigheden en goede arbeidsvoorwaarden. Ondertussen klagen collega’s over iets kleins en lijken niet te weten hoe hard er voor hen gewerkt wordt en welke mooie voorzieningen er allemaal beschikbaar zijn. Om als P&O of MT een ‘wij van wc-eend’-gevoel te vermijden helpt het om een werkgroep te vormen die vervolgens hun achterban informeert over de activiteiten. 
 

4. Laat zien wie je bent 

Ontwikkel een huisstijl die aansluit bij jouw identiteit en ambitie. Breng doelgroepen in kaart. Stem je boodschap, frequentie, middelen en tone-of-voice af op de communicatiedoelstellingen. Maak het voor medewerkers mogelijk om het enthousiasme over hun werk te delen. Neem (social media) barrières weg door duidelijk te maken wat wel of niet kan. Organiseer een training. Geef een voorbeeldopzet voor een bericht als je vraagt om een bericht te delen. Maak een pay-off of oneliner over jouw organisatie die op een verjaardag uitnodigt tot een verdiepend gesprek.  
 

5. Maak het verschil 

Wat is datgene waarmee jij het verschil maakt? Als werkgever, als organisatie, in de maatschappij? Waar zijn medewerkers trots op? Hoe stel je hen in staat om het verschil te maken in zaken die zij belangrijk vinden? Een mooie manier om dit te doen het geven van een maatschappelijk sponsorbudget aan je medewerkers om te geven aan een goed doel dat zij belangrijk vinden. 
 

6. Meten is weten 

Maak bijvoorbeeld de kosten van het niet tijdig invullen van vacatures inzichtelijk. Identificeer de moeilijk in te vullen vacatures. Breng het wervingsproces, doorlooptijden en kosten in kaart. Hoeveel dagen staat een vacature open? Hoelang duurt elk onderdeel van het sollicitatieproces? Hoeveel sollicitanten zijn afgehaakt en waarom? Wat zijn de gevolgen voor de druk op de collega’s? Welke taken zijn hierdoor niet uitgevoerd of uitbesteed? Dit helpt om de urgentie van het goed en snel invullen van een vacature te doen inzien. Bouw vervolgens meerdere meetmomenten in, zodat je de resultaten van je inspanningen concreet maakt en snel kan bijsturen waar nodig. 

 

 

Handen van vrouw typen op toetsenbord

 

Kom direct met ons in contact!

Neem vrijblijvend contact op met ons enthousiaste team.

Nicoline Cossee  
Recruiter vaste banen

Blijf ons volgen!