Workshop Storylistening USG MarCom
Nieuws
1 minuut leestijd

Storylistening: schrijven is luisteren

Storytelling is inmiddels een begrip, maar heb je wel eens gehoord van storylistening? Voor een goed verhaal is het belangrijk om actief en bewust te luisteren naar wat mensen delen.

Onze collega Ruud Poels, expert storylistening, leerde zijn mede MarCom-collega's tijdens een workshop hoe je dit kan toepassen in je werk.

Tijdens de workshop werkten de deelnemers aan de voorbereiding en opbouw van een goed interview. Tijdens het rollenspel, waarbij de interviewer en de geïnterviewde tegenover elkaar aan tafel zaten, wisselden de deelnemers de rollen af. Denk bijvoorbeeld aan een buschauffeur bij wie je elk antwoord met moeite moet loskrijgen of een manager die zichzelf graag in het zonnetje zet. Dit resulteerde in constructieve, soms frustrerende en hilarische situaties. 

Empathie, openheid en aandacht   

Storylistening is meer dan interviewtechnieken inzetten. Het gaat ook over manieren om storytelling om te zetten in pakkende content. Dat vereist empathie, openheid en aandacht. Zo is het soms nog best lastig om van een corporate praatje van een collega een mooi verhaal te maken voor op het intranet of de website. En om dat te realiseren is het belangrijk om te leren om tijdens een interview goede vragen te stellen, te horen wat er niet wordt gezegd en hoe je tot de kern komt.    

Donya van Heezik, USG MarCom professional: "De workshop was ontzettend leerzaam. Zo leerden we hoe belangrijk het is om de connectie met de geïnterviewde op te zoeken, omdat er hierdoor een diepere verbinding bestaat. Dit is zeker van belang bij mensen die stil of terughoudend zijn tijdens het interview. Verder leerden we dat het belangrijk is om van tevoren goed te begrijpen wie je tegenover je hebt. Hierin is het kiezen van een geschikte locatie en setting cruciaal."   

Jeroen Kanis, USG MarCom professional: "Als ervaren journalist heb ik honderden interviews afgenomen. Toch vond ik het een verfrissende workshop. Ik zou alle communicatie- en redactieafdelingen willen aanraden om regelmatig rollenspellen te doen. Zo kun je met feedback van anderen jouw interviewtechnieken voortdurend verbeteren."    

Opleidingen bij USG MarCom 

Storylistening is een onmisbare vaardigheid geworden voor communicatieprofessionals die betekenisvolle interacties en blijvende betrokkenheid willen bereiken. Door de kracht van de verschillende expertises van onze adviseurs blijven we elkaar onderwijzen is nieuwe en bestaande tactieken. Zo blijven alle MarCom adviseurs zich altijd doorontwikkelingen.    

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur. 

- Geschreven door Donya van Heezik

Deel dit artikel