Een jaar later bij USG MarCom: communicatieadviseur Guus doet zijn verhaal
Nieuws
3 minuten leestijd

Een jaar later bij USG MarCom: communicatieadviseur Guus doet zijn verhaal

Een jaar geleden maakte Guus de Kock de overstap naar USG MarCom, waar hij aan de slag ging als interim communicatieadviseur. Inmiddels heeft hij diverse opdrachten uitgevoerd en een schat aan ervaring opgedaan. We spraken met Guus over zijn reis, zijn drijfveren en de inzichten die hij het afgelopen jaar heeft opgedaan.

Tijd voor een korte voorstelrond: vertel eens wat over jezelf!

“Hey! Mijn naam is Guus en ik ben nu 27 jaar. Ik woon nu iets langer dan 3.5 jaar in Den Haag en werk een jaar voor USG MarCom. Voordat ik bij USG MarCom begon, werkte ik een jaar als Merkstrateeg bij een marketingbureau. Daarvoor heb ik mijn bachelor communicatie en MBO 4 onderwijsassistent afgerond.”

Hoe ben je terechtgekomen bij USG MarCom en wat trok je aan om te werken als interim communicatieprofessional?

“Dat is eigenlijk een best grappig verhaal. Ik was weggegaan bij mijn vorige bedrijf omdat ik me toch niet helemaal thuis voelde in mijn rol. Ondanks dat het wel een rol was waarvan ik had verwacht dat ik mijn ei erin kwijt kon.

Eerder had ik in oktober 2022 al gesproken met Wesley, hij werkt bij USG MarCom en had me al wat informatie gegeven over het interimmen. In februari 2023, toen ik even op de bank zat, kwam er een campagne van USG MarCom voorbij waarin ik ineens weer Wesley voorbij zag komen. Ik was dit bedrijf eigenlijk alweer vergeten, maar nu was het weer helemaal terug in mijn hoofd. Na nog eventjes nadenken, heb ik uiteindelijk gesolliciteerd.”

Wat zijn volgens jou de voordelen van werken als interimmer? Zijn er ook uitdagingen?

“Zelf was (en ben) ik erg bang om in een rol vast te roesten. Dat je op een gegeven moment het trucje kan en dat er geen uitdaging meer in het werk zit. Door interimmen word je steeds opnieuw uitgedaagd door bij nieuwe bedrijven aan de slag te gaan met nieuwe onderwerpen, werksferen en doelgroepen. Zo doe je in een paar jaar veel kennis op.”

Natuurlijk zijn er uitdagingen. Bijvoorbeeld het binden met collega’s op een opdracht. Het is immers voor een korte tijd, dus hoe hecht wil je met hen worden? Dat is een vraag die soms nog wel bij mij speelt.

Wij zijn ook benieuwd naar de opdrachten die je hebt uitgevoerd sinds je bij USG MarCom werkt: kun je ons daar wat over vertellen?

“Tot nu toe heb ik drie opdrachten gehad. Bij de eerste opdracht was ik verantwoordelijk voor de overgang naar de nieuwe website. Hierbij moest ik nadenken over hoe en welke content van de oude website over moest, hoe we dit moesten hervormen en hoe we de nieuwe website moesten bouwen. Hierbij heb ik ook de website uiteindelijk zelf in elkaar gepuzzeld. Daarnaast was ik ook bezig met de social media. Bij mijn tweede opdracht was ik bezig met interne communicatie en websiteverbeteringen. Dit waren beide relatief kleine opdrachten. 

Nu bij mijn derde opdracht ben ik verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van 5 merken. Hier ben ik bezig met strategie, branding, events, website, interne communicatie, corporate communicatie en nog meer. Aardig wat, maar wel bij een erg leuk bedrijf met een leuk team.”

Waarvan kun je nu zeggen, ‘dat heb ik écht geleerd bij USG MarCom’?

Van nature kan ik een wervelwind zijn met de snelheid van een Ferrari. Dit zag ik altijd als mijn kracht, wat het ook zeker kan zijn. Maar wie snel gaat, moet ook snel leren. Daar heeft USG MarCom me erg goed bij geholpen.

“Ik heb mij voornamelijk ontwikkeld in projectmanagement en omgang met collega’s. Hoe zorg je ervoor dat iedereens neus dezelfde kant opstaat en wat voor informatie heeft welke collega nodig. Daarbij hoeft alles niet meteen perfect te zijn, leer van je misstappen. Soms is het ook beter om ergens maar aan te beginnen en in de loop van de tijd te optimaliseren.”

Vond je dat je vanuit USG MarCom voldoende werd ondersteund en begeleidt naar professionele groei?

Vanuit USG MarCom ontvang ik erg veel ondersteuning. Ook in de tijd dat ik geen opdracht had, waren ze erg betrokken en leefden ze met mijn irritaties mee. Ze dachten ook mee met opdrachten die bij mij konden pasten en welke trainingen bij mij zouden passen.

“Door de veelzijdigheid in opdrachten zie ik erg veel kans voor professionele groei. Het ligt alleen wel aan jezelf of je de kansen met beide handen vastgrijpt. Hetzelfde geldt ook voor de ontwikkeling. Bij USG MarCom is veel mogelijk, maar je moet er wel zelf achteraan en zelf een plan trekken. Wanneer je dit doet, zal USG MarCom je daar zonder twijfel bij ondersteunen.”

Hoe zou je de werkcultuur bij USG MarCom beschrijven?

“Het is erg open en er is altijd tijd en ruimte voor een babbeltje. Als je op opdracht bent, merk je dit wel minder. Je bent dan niet meer in direct contact met de andere interimmers van USG MarCom.

Daarvoor is wel de kwartaalbijeenkomst in het leven geroepen. Deze varieert elke keer qua inhoud. Er kan een inhoudelijke spreker zijn of het kan een gezellige borrel in bijvoorbeeld Utrecht zijn. Bij zo’n bijeenkomst merk je toch dat de klik tussen alle interimmers er wel is. Het is dan ook erg leuk om met iedereen over hun opdrachten, ervaringen en toekomstige wensen te praten.”

En tenslotte, hoe zie je je toekomst bij USG MarCom voor je? Heb je al een vijf-jaren plan opgezet?

“Ik zie mezelf hier nog wel een paar jaar werken bij verschillende opdrachtgevers. Mijn doel is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk kennis en ervaring op te doen.”

Een echt vijf-jaren plan heb ik nog niet, want ik grafeer niet graag dingen in steen. Vandaar ook het interimmen. Ik laat me vooral de komende tijd leiden tot de kansen en mogelijkheden die zich aan mij presenteren.

Wil je net als Guus ook aan de slag als interim communicatieadviseur? Sluit je aan bij USG MarCom en maak deel uit van een team gepassioneerde vakgenoten en ontdek wat bij jou past! Neem gerust contact op met een van onze recruiters of kijk op de website voor meer info.

Deel dit artikel