De rode draad van veelkleurige Claudia Pino
Door haar veelkleurigheid laat Claudia Pino zich niet eenvoudig ‘labelen’. Dat vindt onze Nijmeegse communicatieadviseur - die nu vijf jaar voor USG MarCom werkt - zelf ook: “Soms voel ik mij meer filosoof, dan weer vocalist en soms richt ik mij weer helemaal op communicatie. Denker-doener vind ik wel mooi!”
Het is niet vreemd, dat Claudia zich met haar studie, werkervaring en interesses vooral laat inspireren door mensen. Dat klinkt ook door in haar afscheidswoorden bij haar laatste werkgever Volker Wessels Telecom:
“Uiteindelijk draait alles om mensen. Wat een leuke, lieve collega’s ben ik hier tegengekomen. Teveel om op te noemen!”
Kostwinner
Alweer vijftien jaar geleden vond Claudia via USG MarCom een vaste baan als communicatieadviseur bij hogeschool voor de kunsten ArtEZ. “Na tien jaar vond ik het tijd voor iets anders. Als interimmer kortlopende opdrachten uitvoeren, sprak mij als kostwinner van een gezin met vier kinderen erg aan. Zo kwam ik als professional bij USG MarCom terecht.”
Bouwkeet
En dat bleek te werken! Claudia heeft de afgelopen vijf jaar voor meerdere opdrachtgevers gewerkt. Via Delta Fiber belandde zij in de glasvezelaanleg. “Wel even wennen na de vrouwenwereld van het onderwijs. Tijdens mijn eerste opdracht zat ik direct in een bouwkeet vol mannen, maar vond dat niet erg. Je moet als communicatieadviseur niet achter je bureau blijven zitten. Bezoek de projectlocaties, praat met mensen, want daar gebeurt het. We informeerden omwonenden over de aanleg van glasvezelkabels in hun straat. Superverfrissend!”
Vanaf 2022 werkte Claudia via USG MarCom voor VolkerWessels Telecom. “Wat begon met drie maanden werd uiteindelijk 2,5 jaar. Een geweldige tijd! Mijn eerste opdracht betrof omgevingscommunicatie. Daarna heb ik de interne communicatie helpen verbeteren; vooral bij veranderprocessen. En dat waren er nogal wat!”
Vlaams avontuur
Ook heeft Claudia goede herinneringen aan haar opdracht bij het nieuwe Vlaamse netwerkbedrijf Fiber klaar. Vanwege corona werkte ze veel online vanuit huis, maar ook vanuit een hotel in het centrum van Gent.
“Ik begon met vijf collega’s zonder kantoor en heb de hele bouwcommunicatie opgezet. Die hebben we vertaald van de Nederlandse naar de Vlaamse markt. Vooral leuk om samen te werken met mijn Belgische collega’s.”
Socrates
Vóór haar communicatiecarrière studeerde Claudia als filosoof aan de Radboud Universiteit af op Socrates. Ze was een van de grondleggers van het filosofisch café in Nijmegen en geeft sinds dit jaar regelmatig workshops Socratisch Gesprek voor USG MarCom: “Een mooie metafoor voor Socrates is die van ‘vroedvrouw’: hij haalt alle wijsheid uit je, waarover je zelf al beschikt. En wat mij erg aanspreekt is, dat het Socratisch Gesprek heel concreet blijft met als doel: samen zoeken naar waarheid. ‘Vertrouwen’ is voor communicatieprofessionals een interessant gespreksthema. Want, goede communicatie kan niet zonder vertrouwen.”
Digitalisering
Toch maakt Claudia zich ook zorgen over de technologische ontwikkelingen rondom communicatie. “Ik ervaar dat organisaties minder menselijk worden door de toename van digitalisering. Dat geldt ook voor onze samenleving. Mensen worden vaak een systeem ingeduwd. Daarbij dreigen we waardevolle rituelen te verliezen die tot voor kort nog normaal waren.”
Essay
Samen met MarCom collega Ruud Hommel schrijft Claudia een essay over digitalisering, waarin ze vragen beantwoorden als: “Wat verlies je als je kiest voor ‘digitaal’? Wat als je eens niet voor ‘handig en makkelijk’ kiest, maar voor de menselijke maat? We verleren veel als we alles digitaal gaan doen. Dat zie je nu al bij jongeren. Ze durven niet meer te bellen of verliezen hun omgangsvormen. Dat de ‘niet-digitale’ weg soms wat moeilijker en tijdrovender verloopt, is toch niet erg? Niet alles hoeft ‘gelikt’ te zijn.”
Crux
Claudia adviseert bedrijven en organisaties bij het verbeteren en uitvoeren van communicatie- en organisatiedoelstellingen.
“Daarbij kijk ik naar het grote geheel en volg de rode draad. Ik stel vragen als: ‘Waarom doen we dit? Waar zit de crux? Wat heeft in deze context de meeste impact?’. Dat is een continu proces van uitproberen, leren en bijschaven.”
Deur
Claudia staat open voor een volgende opdrachtgever om de vijf jaar - die ze nu voor USG MarCom werkt - met plezier te verlengen. Die deur zal ze vol verwachting binnengaan, vrijwel zeker geïnspireerd door de filosofische tekst op haar vorig jaar uitgekomen album ‘Open Deur’: “Weet je wat er achter elke deur zit? Meer van de wereld!”
Wil je net als Claudia ook aan de slag als communicatieadviseur? Sluit je aan bij USG MarCom en maak deel uit van een team gepassioneerde vakgenoten en ontdek wat bij jou past! Neem gerust contact op met een van onze recruiters of kijk op de website voor meer info.
- Geschreven door Jeroen Kanis.
- Foto door USG MarCom. Rechts: Lex Marsman. Links: Claudia Pino.