De psychologie achter storytelling: Wat betekent het voor jouw merk en waar begin je?
Storytelling & Content
2 minuten leestijd

De psychologie achter storytelling: Wat betekent het voor jouw merk en waar begin je?

Van grotschilderingen uit de oudheid tot hedendaagse Netflix-binges, verhalen vertellen hoort bij de menselijke ervaring. De eerste mensen gebruikten het als overlevingsmechanisme en vroege gemeenschappen gebruikten verhalen om hun banden te versterken. Wat betekent storytelling voor jouw merk en waar begin je?

Hoe storytelling je publiek meesleept

Onze hersenen zijn goed in het inleven in verhalen. Als een verhaal bijvoorbeeld de geur van versgebakken brood beschrijft, wordt het gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor het verwerken van geuren geactiveerd. En als iemand in een verhaal sprint, licht het deel van onze hersenen op dat betrokken is bij beweging. En dat is perfect, want het betekent dat je je merkverhaal kunt vertellen - en iedereen in het publiek voelt zich de hoofdpersoon.

Storytelling triggert het "liefdes"-hormoon

Het “liefdes”- of “bindings”-hormoon, oxytocine, speelt een grote rol bij menselijke verbondenheid. Verhalen hebben de kracht om dit hormoon vrij te maken. Daarom kunnen bepaalde verhalen ons aan het huilen maken of ons inspireren om actie te ondernemen. Voor merken kunnen verhalen die oxytocine stimuleren leiden tot een diepere emotionele band met hun publiek.

Verhalen vertalen naar meer leads

Kortom, storytelling beïnvloedt de manier van denken. Als je het goed doet, kan het een zeer krachtig marketing- en communicatiemiddel zijn. Als marketeer zul je waarschijnlijk beginnen met een handvol feiten: onze verzekering is goedkoper dan die van de concurrent, ons product helpt je afvallen, onze service bespaart je tijd, etc. Hoewel deze ideeën zelf geen verhalen zijn, zijn ze toch een goede mogelijkheid om verhalen te vertellen. Door context toe te voegen, kun je je publiek laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt in een verhaallijn.

Hoe gebruik je storytelling?

Stap 1: Ken je publiek

Het belangrijkste onderdeel van je verhaal heeft niets te maken met het verhaal zelf, maar met het publiek aan wie je het vertelt. Je kunt een geweldig, goed opgesteld verhaal hebben, maar als het niet aansluit bij je publiek, zal het niets betekenen voor je conversies.

Je moet een idee hebben van wie je potentiële klant zou kunnen zijn. Door te praten met of te lezen over mensen in je doelgroep, kun je een idee krijgen van wie ze zijn, hoe ze praten en wat ze belangrijk vinden. Dan kun je een verhaal maken waarin ze zich kunnen inleven.

Stap 2: De storytelling formule

Als je eenmaal je onderzoek hebt gedaan, moet je een verhaal maken dat overeenkomt met je bevindingen over je publiek. Dit is vaak het moeilijkste deel – het creëren van een verhaal dat het bedrijf wil vertellen, maar dat ook je publiek aanspreekt. De beste verhalen vertellen over een wereld die verbeterd is door het gebruik van het product of de dienst:

  1. Je begin moet een personage introduceren met een probleem dat je product of dienst zal oplossen. Dat probleem is het conflict.
  2. In het midden moet een personage jouw oplossing aannemen. Dit is het hoogtepunt van de plot van je verhaal.
  3. Het einde moet laten zien dat het personage baat heeft bij het gebruik van de oplossing. Dat is je oplossing.

Dit is eigenlijk de basis van zowat elk verhaal dat je ooit hebt gehoord. Neem de reclames van het merk KitKat:

  1. Het hoofdpersonage in beeld is overduidelijk in een slecht humeur, wat de mensen om hem of haar heen ook beïnvloedt. Dit is het conflict.
  2. Het hoofdpersonage krijgt een KitKat aangeboden van iemand die hoopt dat de chocoladereep een oppepper zal geven. Dit is het plot van het verhaal.
  3. 3. Na het nemen van een hap, zie je dat het hoofdpersonage gelijk opbeurt – hun slechte humeur is verdwenen. Dit is de oplossing: ‘Have a break, have a KitKat’.

Conclusie

Verhalen zijn een geweldige tactiek omdat ze zo universeel zijn. Iedereen is dol op een goed verhaal: onze hersenen zijn geprogrammeerd om verhalen te zoeken, te begrijpen en eraan te relateren. Als je ze goed vertelt, kan jouw merkverhaal de merkperceptie van mensen en tegelijkertijd ook de positie van jouw organisatie versterken.

Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in de wereld van MarCom? Bekijk ook onze andere artikelen. Wil jij aan de slag bij USG MarCom? Bekijk onze vacatures of kom direct met ons in contact.

Deel dit artikel