communicatie professionals communiceren transparant met elkaar
Storytelling & Content
2 minuten leestijd

De kunst van eerlijk en transparant communiceren

“In de buurt van Gouda stond gisteravond urenlang een trein met daarin bijna duizend reizigers stil. Reiziger Zimmerman prees de 'lieve conducteur' die het eerste uur de reizigers op de hoogte hield van de situatie. Maar hij had ook geen flauw idee. De trein kon niet verder, maar het was niet duidelijk wat er was. Uiteindelijk kregen we bericht dat er een sleeptrein zou komen. Dat duurde heel lang en vanaf dat moment kregen we geen informatie meer."

Dat er niet voldoende werd gecommuniceerd naar de mensen die in de trein zaten, is een goed voorbeeld van het gebrek aan eerlijke en transparante communicatie. Communicatie speelt een cruciale rol in hoe we onze ideeën en gedachten uitdrukken. Maar, eerlijk en transparant communiceren is lang niet zo gemakkelijk als dat het lijkt. Vooral niet als er emoties bij betrokken zijn.

In dit artikel gaan we dieper in op hoe je eerlijk en transparant kunt communiceren. Zo ben je beter in staat om gedachten en gevoelens op een begrijpelijke manier over te brengen, zodat jij als zender wordt begrepen, gezien en gehoord, en tenslotte, bereikt wat jij wilt bereiken.

Waarom is eerlijke en transparante communicatie belangrijk?

Het kunnen uiten van onze gedachten en gevoelens draagt bij aan eerlijke en transparante communicatie. Deze manier van communiceren geeft duidelijkheid aan jezelf en de ontvanger(s). Zo bereik je wat je wilt op de slimste, snelste en plezierigste manier. Het maakt onze communicatie effectiever en het verhoogt het vertrouwen in onze relaties.

Hoe communiceer je eerlijk?

Eerlijk communiceren houdt in dat je op een oprechte en directe manier uitdrukt wat je denkt en voelt. Maar hoe communiceer je op een eerlijke manier? Een verhaal vertellen is namelijk niet zomaar een trucje. Hieronder lees je enkele onmisbare basistips:

  • Wees direct en specifiek in je communicatie;

  • Luister naar het perspectief van de ander;

  • Toon je gevoelens en emoties;

  • Probeer de andere kant van het verhaal te begrijpen door een open-minded blik.

Hoe communiceer je transparant?

Transparante communicatie betekent dat je open en eerlijk bent over je gedachten en gevoelens, zonder iets achter te houden. Iedereen weet waar hij of zij aan toe is. We delen enkele tips om transparant te communiceren:

  • Wees eerlijk over je gevoelens en gedachten;

  • Deel relevante informatie;

  • Vraag als het nodig is om verduidelijking;

  • Sta open voor feedback.

Om terug te komen op het voorbeeld uit de inleiding, zijn er tips toepasbaar waardoor de communicatie beter had kunnen verlopen. Zo had de NS meer begrip voor de andere kant van het verhaal (de reizigers) kunnen tonen door vaker te communiceren. Het delen van relevante informatie, ook als deze informatie betekende dat er geen nieuwe update was, was voor deze situatie nuttig geweest. Het communicatiemoment alleen al was voldoende geweest.

Oefen en verfijn je communicatieve vaardigheden

Eerlijke en transparante communicatie is essentieel voor gezonde en effectieve communicatie. Dit leidt onder andere tot langdurige relaties en betere resultaten. Het vergt echter wel wat oefening en bewustwording. Door bovenstaande tips te volgen, boek je stap voor stap vooruitgang en word je uiteindelijk een betere communicator.

Met enkele praktische oefeningen train je je communicatieve vaardigheden en verbeter je jezelf. Denk bijvoorbeeld aan:

Communicatie actief luisteren gesprek adviseur marcom
  1. Luisteroefeningen: maak tijd om aandachtig naar anderen te luisteren zonder afgeleid te worden. Probeer te begrijpen wat ze zeggen en stel vragen als je iets niet begrijpt;
  2. Rollenspellen: speel rollenspellen met vrienden of familieleden om verschillende communicatiesituaties na te bootsen;
  3. Actief luisteren: oefen met actief luisteren. Vraag bijvoorbeeld je partner of een vriend om een verhaal aan jou te vertellen. Jij luistert aandachtig en stelt vervolgens vragen om te begrijpen wat er is gezegd;
  4. Verzamel feedback: vraag om feedback over hoe je communiceert. Probeer deze feedback te gebruiken om je communicatieve vaardigheden te verbeteren;
  5. Reflectie: neem tijd om na te denken over hoe je communiceert en hoe je dit kunt verbeteren. Probeer te reflecteren op hoe andere mensen communiceren en wat je kunt leren van hun stijl.

Ben je op zoek naar een enthousiaste MarCom Adviseur die jouw team helpt met het integreren van eerlijke en transparante communicatie? Op onze pagina voor opdrachtgevers lees je hoe wij jou precies kunnen helpen.

Bron intro: NOS
Deel dit artikel