Als interim USG MarCom communicatieadviseur doen waar je gelukkig van wordt!
Naomi Soeters vertelt je er meer over! Zij werkt ruim 1,5 jaar als interim communicatieadviseur voor USG MarCom. Na diverse opdrachten, waar het vaak draaide om externe communicatie, koos zij dit keer bewust voor een opdracht met focus op interne- en arbeidsmarktcommunicatie. Hierdoor kreeg zij de kans echt bezig te zijn met waar haar hart ligt; de mens achter de organisatie.
“Het bouwen aan een sterk employer brand kost veel tijd. Het is daarom belangrijk een goede strategie te hebben. Wat mij betreft begint dit allemaal bij het hebben en behouden van tevreden medewerkers. Die lijn tussen interne- en arbeidsmarktcommunicatie is waar ik mij langs beweeg.”
Naomi vond een hele mooie uitdaging bij Equans, een wereldleider in technische dienstverlening. Een organisatie waar zij het genoegen had niet alleen samen te werken met Equans collega’s maar ook met haar eigen USG MarCom collega’s. Een mooie aanvulling op haar opdracht en inspirerend om met elkaar over de vakinhoud te kunnen praten en sparren. We vroegen Naomi haar ervaringen te delen bij deze mooie opdrachtgever.
Een grote, complexe organisatie
Naomi: ‘Equans is een grote, complexe organisatie met veel geschiedenis. Het is een organisatie die een paar keer is overgekocht en daarmee ook veranderd van naam. Je kent het wellicht nog wel van de voorgaande namen als Engie en Cofely? Daardoor had ik naast interne- en arbeidsmarktcommunicatie ook deels te maken met verandercommunicatie, in- en extern.
Inzet op trots en thougth leadership
Ook Equans wordt geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. Een belangrijke opdracht was om via diverse campagnes nieuwe mensen te binden, boeien en zo nieuwe collega’s te werven. Wat wij hierin belangrijk vonden was om in te zetten op de trots van onze eigen medewerkers. Maar als jij naar buiten toe wilt communiceren dat je een goede werkgever bent en de boodschap is ‘kom bij ons werken’ dan moet je wel zorgen dat de medewerkers die er al werken daadwerkelijk trots zijn en met een positieve blik naar hun werkgever kijken. En op die manier dus een goed visitekaartje zijn en graag vertellen over hun ervaring.
Hoe bereik je nou de doelgroep?
We wilden Equans neerzetten als een organisatie waar je terecht kunt voor veel vakkennis, goede begeleiding maar ook een leuke club waar je bij wilt horen en connectie hebt met andere technici. Daarvoor hebben we een website gelanceerd met niet alleen plek voor de vacatures maar ook een pagina met ‘echte’ verhalen. Een platform waar je kennis kan maken met de mensen die werken bij Equans. In samenwerking met tekstschrijvers, fotografen en collega’s maakten we verhalen en vlogs. En deze verhalen deelden we natuurlijk ook via onze social media kanalen.
De medewerker inzetten als ambassadeur
Door onze medewerkers in te zetten als ambassadeur creëerden we een nog veel groter bereik. We hebben hier o.a. het platform Haillo voor ingezet. Een tool waarmee je als organisatie content kunt maken die werknemers makkelijk kunnen delen alsof het hun eigen content is. Mooi toch?! Haillo claimt dat content gedeeld door medewerkers 561% verder reiken dan posts gedeeld door organisaties. Voor ons was het super interessant te zien hoe groot het netwerk was van onze medewerkers en we konden ook daadwerkelijk concluderen dat we onze doelgroep hiermee effectief bereikten.
Daar waar arbeidsmarktcommunicatie interne communicatie raakt
Omdat de doelgroep zich met name bevond in het netwerk van onze eigen collega’s, was het des te belangrijker dat onze eigen medewerkers ook echt happy op hun plek zaten, trots op Equans. Zo hebben we ook een aanbreng campagne gelanceerd met aanbrengbonus. Op een zo’n ludiek mogelijke manier hebben we via posters, een interne nieuwsbrief en narrowcasting met een luchtige boodschap iedereen geactiveerd om content te delen in zijn of haar eigen netwerk. Dat dit ook echt een geweldig resultaat opleverde was natuurlijk een kroon op het werk.
Hoe kies je nou de juiste collega?
Als je verhalen van echte werknemers deelt is het belangrijk om goed na te denken over wie je in de spotlight zet. Denk aan inclusiviteit / diversiteit, de functie, bereidwilligheid, enthousiasme en ook heel belangrijk; afstemming met de interne stakeholders. In de technische branche is HSE bijvoorbeeld een hele belangrijke afdeling. Stem je ideeën en plannen dan ook met hen af. Ook moet het verhaal wel echt passen bij de wereld die je neer wilt zetten, het moet realistisch zijn. Denk ook aan de juiste timing. Wij hebben bijvoorbeeld met internationale vrouwendag onze dames in de techniek naar voren geschoven en met verhalen en korte teasers laten zien dat Equans werkt aan meer kansen voor vrouwen.
Tot slot
Ik heb een grote interesse in mensen en word zelf heel gelukkig als ik medewerkers blij en betrokken krijg door goede communicatie. Ik merk dat mijn collega’s zich meer gewaardeerd voelen wanneer ik een extra stapje zet in de communicatie, een stukje persoonlijke aandacht geef en daarmee zorg voor meer verbinding. Die verbinding, daar krijg ik energie van!’
Hoe bouw jij aan een onweerstaanbare organisatie voor talent? Lees hier meer over arbeidsmarktcommunciatie. Hiermee aan de slag gaan is een grote klus. Informeer over de flexibele inzet van een interim MarCom Adviseur.