Anya Boelhouwer voor het Trimbos-instituut
Storytelling & Content
4 minuten leestijd

Als communicatieadviseur bij team Jeugd van het Trimbos-instituut

USG MarCom adviseur Anya Boelhouwer werkt als communicatieadviseur op interim basis bij het Trimbos-instituut in Utrecht. Hier heeft ze zich aangesloten bij team Jeugd en houdt Anya zich bezig met de communicatie rondom jeugd programma’s, zoals NIX18, Alcoholvrije Start en Welbevinden op School. Een interessante en uitdagende functie, waar Anya haar talent voor schrijven goed kan inzetten. “Mijn opdracht bij het Trimbos-instituut biedt veel afwisseling. Ik ben aangehaakt bij meerdere programma’s en geef advies op het gebied van communicatie, maar schrijf daarnaast ook verschillende copy en ontwikkel communicatiemiddelen.”

Van omroepwereld naar interimmen

Anya volgde een bachelor Taal en Cultuurstudies en een master Renaissance Studies aan de Universiteit Utrecht. Na haar studie kwam ze bij de VPRO terecht: “Dat was echt een hele gave tijd! Bij de VPRO zijn ze hele goede verhalenvertellers, dus daar leerde ik veel van. In mijn periode daar had ik verschillende functies en werkte ik op meerdere redacties, zoals Zomergasten, de wetenschap- en de documentaire redactie. Daar mocht ik helpen met het vullen van de websites en nieuwsbrieven schrijven. Mijn eerste ervaringen in het communicatievak”, vertelt Anya enthousiast.

Na periodes bij Holland Doc 24 en Teletekst 888, wilde Anya weg uit de omroepwereld. “De werkdruk lag hoog en ik wilde iets meer maatschappelijks.” Ze kwam terecht bij de Universiteit Utrecht, als communicatiemedewerker jeugdonderzoek en werkte later nog bij het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. “Ik heb hier veel ervaring opgedaan en meer geleerd over communicatie. Want daar had ik geen opleiding in. Ik heb dat echt ‘on the job’ geleerd.”

Drieënhalf jaar later was Anya weer toe aan iets nieuws. Een bericht van USG MarCom via LinkedIn wekte haar interesse. Ze besloot ‘eens te praten’ en na een goed gesprek was ze erg enthousiast over USG en het interimmen. “De meerwaarde om bij verschillende opdrachtgevers te werken, is denk ik dat je met de inhoud bezig kan zijn en over allerlei interessante onderwerpen kan leren. Je kan in korte tijd echt wat neerzetten én het is natuurlijk leuk om eens in verschillende keukens te kijken.” Eenmaal in dienst bij USG kon Anya direct op opdracht als communicatieadviseur bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In september rondde ze deze opdracht af.

Communicatieadviseur bij het Trimbos-instituut

Vanaf januari werkte Anya al een dag per week bij het Trimbos-instituut in Utrecht. Per september werd dit uitgebreid en verving ze de communicatieadviseur Jeugd, die met zwangerschapsverlof ging. Het Trimbos-instituut is in het kort een onafhankelijke kennisinstituut voor mentale gezondheid, het gebruik van alcohol, tabak en drugs en over gamen, digitale balans en gokken. Anya werkt als communicatieadviseur bij team Jeugd mee aan alle programma’s en projecten die onder dit team vallen. Denk aan NIX18, Alcoholvrije Start, Welbevinden op School en het programma studentenwelzijn. “Het is een hele brede functie en het hangt echt van het project af wat mijn rol is. Zo denk ik mee over communicatiestrategieën en geef communicatieadvies voor de verschillende programma’s. Daarnaast schrijf ik copy voor social media en websites, redigeer ik veel teksten en ontwikkel ik diverse communicatiemiddelen.”  

"De meerwaarde om bij verschillende opdrachtgevers te werken, is denk ik dat je met de inhoud bezig kan zijn en over allerlei interessante onderwerpen kan leren. Je kan in korte tijd echt wat neerzetten én het is natuurlijk leuk om eens in verschillende keukens te kijken.”

Dat de opdracht veel afwisseling biedt blijkt wel als Anya vertelt over haar werkzaamheden. Zo werkte ze al mee aan een communicatieplan voor het programma Welbevinden op School. Momenteel schrijft ze mee aan teksten voor een website voor en over kinderen met ouders met een verstandelijke beperking. Aan Anya de taak om toegankelijke teksten te schrijven die voor iedereen, van jong tot oud, te begrijpen zijn. “Ik vind het leuk om daarin iets concreets te kunnen betekenen. Daar zijn ze bij het Trimbos-instituut heel blij mee en geeft een tastbaar resultaat van je werk.”

Fun fact: Sinds oktober werkt ook USG MarCom collega Marit Pepplinkhuizen bij het Trimbos-instituut! Marit is communicatieadviseur bij het programma Mentale Gezondheid & Preventie.

Het leukste aan haar opdracht? Daar hoeft Anya niet lang over na te denken: “Wat het Trimbos-instituut doet is heel lastig uit te leggen in twee zinnen. Wat ik daarom het leukste vind is hoe hak je dat hele grote verhaal, in hapklare brokjes voor verschillende doelgroepen, zodat het ook écht overkomt. Dus de vertaalslag maken van de mensen bij Trimbos die de kennis in huis hebben, naar concrete informatie voor de mensen die er iets mee moeten gaan doen op de werkvloer. Dat vind ik erg leuk om te doen!”

→ Lees ook: Denk Doe Duurzaam: Als communicatieadviseur aan de slag bij Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK)

Prettig samenwerken

Anneloes Lubbinge, communicatiemanager van het Trimbos-instituut, is erg te spreken over Anya: “Anya heeft zich de inhoud van alle projecten in korte tijd eigen gemaakt. Ook heeft zij snel haar plekje gevonden in het communicatieteam en het programmateam Jeugd. Zij is enthousiast en weet steeds de juiste, kritische vragen te stellen. Het is erg prettig met haar samenwerken!”

"De onderwerpen van het Trimbos-instituut gaan over mensen. Er zit vaak een persoonlijk element in. Het helpt dan niet als je met droge cijfers en feiten aankomt in je communicatie. Maar als je het in een verhaal giet, wat herkenbaar is, dan komt de boodschap veel beter over."

Workshop storytelling en persoonlijke ontwikkeling

Sinds juni volgt Anya een cursus storytelling bij De Schrijversacademie. Ze deed al eerder de basisopleiding online schrijven aan dezelfde academie. Dat ging bijvoorbeeld over het schrijven van een goede dialoog, het opbouwen van spanning en het bedenken van een personage. Deze cursus gaat in vijf trainingen meer de diepte in over het schrijven van een krachtig verhaal en duurt tot februari volgend jaar. Het biedt concrete handvatten om verschillende schrijf- en verteltechnieken toe te passen in je werk. 

Anya is direct aan de slag gegaan met de opgedane kennis uit de trainingen. Hierover vertelt ze enthousiast: “De onderwerpen van het Trimbos-instituut gaan over mensen. Er zit vaak een persoonlijk element in. Het helpt dan niet als je met droge cijfers en feiten aankomt in je communicatie. Maar als je het in een verhaal giet, wat herkenbaar is, dan komt de boodschap veel beter over. Daarom hoop ik als casus voor het programma Welbevinden op School een presentatieverhaal op te kunnen leveren, met een persoonlijk tintje dat raakt. Het idee is dat de teamleden van dit programma tijdens de voorlichting op scholen, zelf iets over hun eigen ervaring op school gaan meenemen in hun verhaal. Bijvoorbeeld dat je vertelt waar je zelf als tiener behoefte aan had gehad. Met zo´n persoonlijk voorbeeld binnen het verhaal hoop ik de trigger te maken dat mensen denken: daar moeten we iets mee!”

Over haar persoonlijke groei en wat ze nog wil leren bij USG vertelt Anya: “het opstellen van communicatiestrategieën en daarover adviseren is voor mij relatief nieuw. Daar hoop ik nog wat meer vlieguren mee te maken. Daarnaast vind ik op een overtuigende manier adviseren soms nog best spannend. Daar wil ik nog in gaan groeien. Daarom volg ik nu via USG MarCom een leerzame training interview en gesprekstechnieken van Frankwatching.”

Meer weten?Wil je net als Anya ook aan de slag als interim communicatieadviseur bij toonaangevende opdrachtgevers met een maatschappelijk karakter?! Neem contact op met een van onze recruiters of kijk op de website voor meer informatie.

Deel dit artikel