4 Ontwikkelingen in interne communicatie: Betrokkenheid van werknemers
Interne & Verandercommunicatie
2 minuten leestijd

4 Ontwikkelingen in interne communicatie: Betrokkenheid van werknemers

In het steeds veranderende landschap van interne communicatie is het cruciaal voor communicatieadviseurs om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Zover heeft dit jaar verschillende ontwikkelingen gebracht en nieuwe inzichten in interne communicatie gegeven.

In dit artikel duiken we in de trends rond het vergroten van betrokkenheid onder werknemers. We bespreken de belangrijkste tools en strategieën die interne communicatieteams gebruiken om efficiënt in contact te komen met hun collega’s.  

1. Automatisering voor consistentie en gerichte communicatie

Voor interne communicatie biedt automatisering een scala aan mogelijkheden om processen te stroomlijnen, de efficiëntie te verbeteren en meer gepersonaliseerde communicatie-ervaringen te bieden: 

Distributie via meerdere kanalen: Dankzij automatisering kunnen interne communicatieteams moeiteloos berichten verspreiden via meerdere kanalen, waaronder e-mail, berichtenapps, intranetten en sociale media. Door het distributieproces te automatiseren, zorgen bedrijven voor een consistente en tijdige levering van informatie aan medewerkers, ongeacht de communicatiekanalen van hun voorkeur.  

Levering van inhoud: Door gebruik te maken van plannings- en workflow automatiseringstools kunnen organisaties communicatie vooraf plannen en inzetten, waardoor de consistentie van de inhoud verbetert en de betrokkenheid van werknemers toeneemt.  

Gepersonaliseerde communicatie: Door automatiseringstools te integreren met werknemersgegevens, zoals functie, locatie en interesses, kunnen bedrijven berichten op maat leveren die aansluiten bij specifieke doelgroepen binnen hun personeelsbestand. Gepersonaliseerde communicatie verbetert de betrokkenheid en bevordert het saamhorigheidsgevoel onder werknemers.  

2. Vaarwel aan jaarlijkse enquêtes: De kracht van frequentie

Organisaties realiseren zich dat medewerkers jaarlijkse enquêtes als lang, tijdrovend en irrelevant ervaren. Toch is het belangrijk voor organisaties om de gedachtes en wensen van hun medewerkers in kaart te brengen. De oplossing hiervoor zijn kortere, gefocuste enquêtes die vaker per jaar worden verstuurd. 

Deze frequente enquêtes stellen organisaties in staat om snel te reageren op de verkregen inzichten. De reactiesnelheid van de medewerkers draagt bij aan een meer dynamische en responsieve aanpak en zorgt ervoor dat het interne communicatieteam beter geïnformeerde beslissingen kan nemen op basis van de meest actuele gegevens die de stem van de medewerkers weerspiegelen. 

Door regelmatiger feedback kunnen organisaties de effectiviteit van hun interne communicatie-inspanningen meten en aanpassingen maken om de betrokkenheid en tevredenheid te verbeteren.

3. Asynchrone videoconferenties en AI: de werknemerservaring transformeren  

Om de werknemerservaring verder te verbeteren, integreren interne communicatieteams AI-tools en asynchrone videoconferenties om werknemers een deel van hun meest waardevolle bron terug te geven: tijd.  

Asynchrone videoconferenties voor flexibiliteit: Interne communicatieteams kunnen gebruikmaken van asynchrone videoconferentietools. Dit zijn korte opgenomen video’s in plaats van live videocalls. Hier hebben werknemers op elk gewenst moment toegang tot, zodat ze op hun eigen tijd kunnen deelnemen en feedback kunnen geven. 

Dit gebeurt natuurlijk al jaren, maar je ziet het steeds vaker terug. Veel werknemers zijn namelijk uitgekeken op interne calls, updates en trainingen via videobellen.

AI-tools voor betrokkenheid: AI-gestuurde chatbots vergemakkelijken zelfhulp voor werknemers. Chatbots geven werknemers snel antwoorden op veelvoorkomende vragen van en ook over bijvoorbeeld bedrijfsbeleid en -procedures. 

Door AI-tools en asynchrone videoconferenties in de mix op te nemen, kunnen interne communicatieteams een meer persoonlijke en flexibele werknemerservaring creëren. Deze aanpak ondersteunt de tegemoetkoming aan de unieke behoeften van medewerkers, waardoor hun gevoel van ‘erbij horen’ verbetert.   

4. Prioriteit geven aan de werknemerservaring

De fysieke, mentale en emotionele gezondheid van werknemers heeft een directe invloed op hun productiviteit en algemene tevredenheid met hun werk. 

Toegang tot apps voor mentale gezondheid, virtuele welzijnsprogramma's en Employee Assistance Programs (EAP's) kan werknemers helpen met zaken zoals stressmanagement en algemene gezondheid. Het is belangrijk dat werknemers weten dat ze toegang hebben tot deze middelen.

Conclusie

De cultuur en productiviteit van een organisatie worden gevormd door de ervaringen van werknemers. Door te focussen op communicatie en ondersteuning bieden, kunnen organisaties een positieve werknemerservaring creëren die aansluit bij het steeds veranderende werklandschap. Zo blijf je betrokkenheid van je medewerkers constant verbeteren. 

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur  of plaats een vacature.

Deel dit artikel