Waar zet jij storytelling voor in?
Storytelling kan worden gebruikt in verschillende contexten, van marketingcommunicatie tot aan educatie. Het draait allemaal om het vertellen van verhalen die een merk definiëren, je publiek aan de haak slaan, en zelfs de ingewikkeldste ideeën begrijpelijk maken. Laten we eens kijken hoe dit zich vertaalt naar praktische strategieën.
Wij vroegen via een poll op LinkedIn naar de mening van marketing- en communicatieprofessionals. Hierin namen wij de huidige trends mee in en hoorden we graag de redenen achter het gebruik van storytelling in communicatiestrategieën.
1 Betrokkenheid van doelgroep vergroten
Verhalen kunnen mensen raken en inspireren, waardoor ze zich meer betrokken voelen bij het onderwerp. Met effectieve storytelling kun je een gemeenschap van trouwe volgers creëren! En daar zijn de marketing- en communicatieprofessionals het mee eens: meer dan de helft van de stemmers (55%) zetten om deze reden storytelling in.
Tip! Betrek je doelgroep zo veel mogelijk door gebruik te maken van verschillende formats zoals video, blogs, of social media posts om het verhaal te verspreiden.
2 Merkidentiteit versterken en emoties stimuleren
Verhalen die je een brok in de keel bezorgen en tegelijkertijd duidelijk maken waar een merk voor staat: dat is waar storytelling om draait. Gebruik storytelling om de geschiedenis van het merk te delen, inclusief de missie, visie en kernwaarden. Zo’n 25% van de stemmers zet hierom storytelling in.
Tip! Laat je publiek het verhaal vertellen. Deel ervaringen en testimonials die laten zien hoe jouw merk levens verandert. Dat is pas geloofwaardigheid.
3 Complexe informatie eenvoudig overbrengen
Complexe informatie begrijpelijk maken voor iedereen? Storytelling is je beste vriend en 20% van de stemmers gebruiken hiervoor al storytelling. Identificeer je kernboodschap en gebruik verhalen en metaforen om zelfs de meest complexe concepten duidelijk te maken.
Tip! Maak gebruik van visualisaties zoals infographics, diagrammen of illustraties om je informatie te ondersteunen en te versterken.
Conclusie
Met de juiste mix van creativiteit en strategie kunnen verhalen niet alleen merken definiëren, maar ook een blijvende connectie creëren met het publiek en informatie effectief overbrengen. Het is duidelijk: storytelling blijft een krachtig instrument in de gereedschapskist van elke marketing- en communicatieprofessional.
Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in de wereld van MarCom? Bekijk ook onze andere artikelen.
Wil jij aan de slag bij USG MarCom? Bekijk onze vacatures of kom direct met ons in contact.