Tien tips om online gratis gevonden te worden
Wil jij online gratis goed gevonden worden? Hieronder vind je tien tips om je website te optimaliseren en dus helemaal SEO-proof te maken!
1. Geef focus en een gebruiksvriendelijke structuur aan je website
Google wil de meest relevante content aanbieden. Schiet daarom niet met hagel maar durf te focussen op wat relevant is voor jouw doelgroep. Ook het gebruik van een consistente tone of voice is van belang en dat de informatie die je presenteert visueel aantrekkelijk is. Zorg tot slot voor een logische en gestructureerde opbouw van de site en creëer per onderwerp een aparte landingspagina.
2. Je domeinnaam (URL)
Google kijkt vooral naar de technische kwaliteit van je site, naar de autoriteit van je domeinnaam en naar de structuur van je interne links. Kies dus een domeinnaam die bij je past, makkelijk te onthouden is, maar ook duidelijk maakt waar je website over gaat of wat je verkoopt.
3. De title tag
Iedere pagina heeft een unieke title tag, oftewel de titel van je pagina. Dit is de blauwe titel en de eerste zin die iemand ziet in de zoekmachine. Zorg daarom dat deze duidelijk weergeeft waar de pagina over gaat. Meestal zit hier ook het zoekwoord/zin in. Gebruik originele, pakkende titels die de lading van de content dekken.
4. De meta-omschrijving
Dit is de omschrijving van je pagina in de zoekmachine en moet meteen duidelijk maken wat de bezoeker op je pagina vindt. Probeer belangrijke zoekwoorden in de meta-omschrijving op te nemen, maar overdrijf dit niet, want dit kan een negatieve invloed hebben op de ranking van je pagina in de zoekmachine. Google adviseert om meta-omschrijvingen tussen de 150 en 160 tekens te houden. Maak de meta-omschrijving ook niet te kort maar blijf wel binnen de aangegeven tekens anders kan de omschrijving worden afgekapt in de zoekresultaten wat kan leiden tot een lagere klikfrequentie.
Extra tip: Voeg een call to action in je meta-omschrijving toe!
5. (Focus) Zoekwoorden en zoekwoorddichtheid
Je wordt in de zoekmachine gevonden via zoekwoorden en long tail zoekwoorden, deze bestaan uit een combinatie van meerdere woorden soms zelfs een volledige zin. Het is daarom essentieel om eerst goed voorwerk te doen. Dit scheelt je later veel tijd en het zorgt er direct voor dat je beter vindbaar bent.
Onderzoek naar zoekwoorden kun je op verschillende manieren doen, zo zijn er tools zoals Google Zoekwoordenplanner in Google Ads. Ook kun je kijken naar bestaande data van zoekwoorden versus bezoekgedrag of kijk je op de zoekpagina naar de synoniemen die Google (of Bing) geeft. Het gebruik van long tail zoektermen werkt beter dan een los woord. Je wilt tenslotte dat er zo veel mogelijk relevante bezoekers op je website komen.
Je zoekwoord moet tussen de 2 en 4 keer voorkomen in de tekst. Maar je tekst moet wel aantrekkelijk en duidelijk leesbaar blijven. Verder is het belangrijk dat het zoekwoord ook voorkomt in de kopteksten en dat het zoekwoord aan het begin van de eerste alinea staat, zodat het direct duidelijk is waar de tekst over gaat.
6. Maak gebruik van kwalitatieve content
Schrijf voor elke pagina unieke, kwalitatieve content die aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep en die je product of dienst onderscheid van je concurrent. Wat maakt jouw product of dienst net even anders? Is het de kleur, de toon, de prijs of wellicht iets anders? Dit is belangrijke content, omdat Google dit stukje extra informatie waardeert en het zorgt voor extra online zichtbaarheid. Iedereen binnen jouw bedrijf kan bijdragen aan het creëren van relevante content, dus overleg met je team wat er bij de doelgroep speelt en wat deze belangrijk vindt.
7. Visuals, video en alt tags
Visuals en video zijn belangrijke middelen. Wist je dat video op dit moment voor 80% de effectiviteit op social media bepaalt? Geef visuals en videobestanden daarom de juiste alt tag mee door een duidelijke en unieke omschrijving inclusief het zoekwoord.
8. Laadsnelheid verbeteren
Visuals moeten scherp en groot genoeg zijn zodat ze op alle devices goed zichtbaar blijven, maar mogen niet te zwaar zijn. Te zware bestanden zorgen dat de laadsnelheid verslechtert wat de ranking negatief beïnvloedt. Voor het gebruik van de juiste type visual zijn inmiddels next-gen-extensies beschikbaar, zoals jpeg 2000, jpeg XR en WebP.
Ook het gebruik van unieke visuals – zoals eigen fotografie – is voor Google belangrijk, deze worden hoger gerankt dan stockfoto’s.
9. Maak gebruik van backlinks, interne en externe links
Het verhoogt jouw zichtbaarheid wanneer je binnen je website meerdere links hebt. Wissel deze af zodat ze zowel intern naar dieperliggende pagina’s linken, als linken naar externe webpagina’s. Ook backlinks zijn van belang voor jouw zichtbaarheid op Google. Vooral als deze backlinks komen van professionele sites die als autoriteit worden aangemerkt. Lees meer over backlinks in deze eerdere blog over seo.
Extra tip: Meld jouw bedrijf aan bij Google Maps voor extra zichtbaarheid in de organische zoekresultaten van Google.
10. Reviews en ambassadeurs
Ben jij de autoriteit op jouw vakgebied? Bied jij producten aan op jouw site? Laat bezoekers dan product reviews achterlaten en zo jouw ambassadeur zijn. Zo wint jouw productpagina aan relevante content en autoriteit omdat jij bezoekers extra gebruikersinformatie geeft en ze help een beslissing te nemen. Door de reviews technisch op te maken als rich snippets kunnen de beoordelingen als sterren getoond worden in de organische zoekresultaten.
Meer weten?
Met goede Search Engine Optimalisatie (SEO) trekt jouw website meer bezoekers. Deze tips helpen je vast op weg, maar wil je er écht mee aan de slag? Dan ben je goed geholpen met tijdelijke ondersteuning van een online marketingprofessional. Neem contact met ons op en wij kijken samen met jou of een van onze toppers jou kan helpen!
Geschreven door: Sharon den Hartog