Met SEO stap voor stap je online zichtbaarheid vergroten
Wil jij jouw online zichtbaarheid vergroten en weten hoe dat werkt? Met goede Search Engine Optimization (SEO) wordt je website of landingspagina organisch (gratis, zonder betaalde advertenties) beter gevonden via zoekmachines als Google en Bing. Het gaat er niet alleen om of je op je bedrijfsnaam gevonden wordt maar juist op het product of dienst dat jij aanbiedt. Zeker wanneer je als bedrijf niet eens bekend bent bij jouw potentiële klanten. USG MarCom Adviseur Sharon den Hartog schreef deze blog om jou op weg te helpen.
Om je online zichtbaarheid te vergroten, of eigenlijk om überhaupt online gevonden te worden, is het belangrijk dat jouw website en je online activiteiten aan een aantal eisen voldoen. Google rankt, oftewel rangschikt, pagina’s in de zoekresultaten op basis van een reeks factoren. Zo kijkt Google naar de interne linkstructuur van je website, de autoriteit van je site, naar de techniek en of de content relevant, goed leesbaar en behulpzaam is. Een heleboel dus!
Het moet daarom direct duidelijk zijn waar je content over gaat en deze moet geschreven zijn vanuit de behoefte van jouw klant. Onderzoek dus voordat je een landingspagina of website gaat maken met welke zoekwoorden of zinnen jouw klanten online zoeken naar informatie. Er is echter meer nodig om bovenaan de zoekpagina te komen. In deze blog vertel ik je meer over de factoren die helpen om jouw pagina hoger in de zoekresultaten te krijgen!
Content + techniek + autoriteit = SEO
1. Geen SEO zonder goede techniek
Technische SEO is behoorlijk complex en uitgebreid maar heel belangrijk voor het verbeteren van je zichtbaarheid in zoekmachines. Wanneer de techniek van je website niet op orde is helpt goede content ook niet.
Google moet je pagina’s kunnen vinden (dat noemen we crawlen) en kunnen registreren voor de database van de zoekmachines (dat noemen we indexeren). Voor beide is de laadsnelheid van je pagina cruciaal. Google zet namelijk de gebruiker op één, en gebruikers willen snel informatie opzoeken. Is je laadsnelheid slecht? Dan krijg je minpunten van Google. Check jouw laadsnelheid met Google’s PageSpeed Insights.
2. Mobile first
Door het toenemende mobiele verkeer en de zoekmachines die mobielvriendelijke websites prioriteren, is responsieve webdesign een essentieel geworden. Het stelt je in staat om je websiteontwerp, content, navigatie en laadsnelheid naadloos aan te passen aan de vereisten van mobiele apparaten. Dit belangrijk voor de optimale gebruikerservaring en dus ook voor jouw positie in Google.
3. Plaats regelmatig nieuwe relevante content
Verder kijken zoekmachines of je website gebruik maakt van een XML- sitemap. Dat is een lijst met alle relevante pagina’s van jouw website die in principe iedere nacht opnieuw wordt genereerd. Door regelmatig wisselende informatie te plaatsen op je site, bijvoorbeeld een nieuwe blog of update van productaanbod, komt de nieuwe informatie sneller naar voren in de zoekmachines.
4. Zoekwoorden om gevonden te worden
Denk bij het creëren van content in zoektermen. Het is belangrijk dat je weet waar je doelgroep naar opzoek is. Gebruik daarom een zoekwoord of zin waarop klanten zoeken naar jouw product of dienst. Gebruik in je tekst niet te weinig zoekwoorden maar zeker ook niet te veel, Google ziet dit als misleidend. En schrijf altijd vanuit: wat is in it for them (je klant)!
5. Opvallen met rich snippets
Organische resultaten worden getoond op basis van de algoritmes van zoekmachines. Naast de normale zoekresultaten met een (meta) titel, URL en korte beschrijving (meta description), kan Google ook extra informatie weergeven in de vorm van een rich snippet door het gebruik van structured data. Voorbeelden van rich snippets zijn reviews, foto’s of FAQ items. Door deze rich snippet te laten zien, maakt Google het gebruikers gemakkelijker om de juiste pagina te kiezen en het laat jou meer opvallen in de zoekmachine.
6. Ben jij de autoriteit die men zoekt?
De mate waarin een website of pagina wordt gezien als autoriteit, heeft invloed op de ranking in de zoekresultaten. Hierbij kijkt Google naar: aantal backlinks, score van de website, kwalitatieve en kwantitatieve links en de concurrentie. In het volgende kopje vertel ik je meer over deze backlinks.
7. Linkbuilding
SEO autoriteit wordt onder andere gemeten door de kwaliteit en kwantiteit van backlinks naar je website. Backlinks zijn links van externe websites of social posts die naar jouw website verwijzen en daarmee autoriteit toekennen aan jou website. Het verkrijgen van deze backlinks heet linkbuilding.
Hoe meer relevante links naar jouw website leiden, hoe meer Google jouw website ziet als betrouwbaar en autoritair en hoe beter je ranking in Google dus zal zijn. Voorbeelden van linkbuilding zijn reviews van klanten op Google of andere waarderingssites, of andere autoriteiten op jouw vakgebied die jou aanbevelen met een backlink op hun website of in een social media post.
Google vindt backlinks zelfs zo belangrijk dat ze voor 50% meetellen bij het indexeren van jouw website. Ook uitgaande links van hoge kwaliteit naar relevante websites zijn belangrijk voor de online zichtbaarheid omdat het laat zien dat je site waardevol en betrouwbaar is en dat je weet waar je het over hebt.
Meer weten?
En zo zijn er nog een heel aantal factoren die verbeterd kunnen worden voor een hogere ranking in de zoekmachines. Deze tips helpen je vast op weg, maar wil je er écht mee aan de slag? Dan ben je goed geholpen met tijdelijke ondersteuning van een online marketingprofessional. Neem contact met ons op en wij kijken samen met jou of een van onze toppers jou kan helpen! Houd ook onze kanalen in de gaten. Binnenkort komt er nog een blog met 10 tips online over SEO.