Straal jij online hetzelfde uit? Zo zorg jij voor een herkenbaar merk
In het huidige digitale tijdperk kun je als bedrijf niet meer alleen offline aanwezig zijn. Een sterke online identiteit is een must om klanten te bereiken en aan je te binden. Om een positieve en langdurige indruk te maken is het van belang dat deze online identiteit naadloos aansluit op de offline identiteit van het bedrijf. Gelukkig zijn er genoeg middelen die hierbij helpen. USG MarCom Adviseur Guus de Kock geeft 6 tips waar jij als bedrijf speciaal op moet letten om je online en offline identiteit in harmonie te brengen.
1. Consistente offline en online branding
Een bedrijfswebsite werkt eigenlijk als de digitale etalage van het bedrijf en moet een consistente visuele uitstraling hebben die aansluit bij de offline branding. De huisstijl – zoals het logo, het kleurenpalet en de typografie – pas je toe op de website. Zo is er volledige consistentie met de fysieke marketingmaterialen in bijvoorbeeld winkels. Dit creëert een gevoel van vertrouwdheid en herkenning bij bezoekers, waardoor ze zich sneller verbonden voelen met het merk.
2. Uniforme sociale kanalen
Elk sociaal mediaplatform waarop het bedrijf actief is, moet dezelfde soort profielinformatie en visuele elementen hebben. Het bedrijfslogo en de naam moeten consistent worden gebruikt, en de beschrijvingen en biografieën moeten overeenkomen met de kernboodschap van het bedrijf. Dit zorgt voor consistentie en geloofwaardigheid, ongeacht welk platform klanten gebruiken om met het bedrijf in contact te komen.
3. Praat overal in dezelfde toon
Gebruik één tone of voice op alle online en offline communicatiekanalen. Of het nu gaat om berichten op sociale media, blogposts op de website, e-mails of klantinteracties in de winkel, zorg ervoor dat de toon en stijl op elkaar zijn afgestemd. Dit draagt bij aan een samenhangende merkervaring en laat klanten zien dat het bedrijf authentiek is in al haar communicatie.
4. Combineer offline en online middelen
Het combineren van online en offline campagnes heeft een krachtige impact. Een tip is om offline campagnes te promoten op sociale media en de website, en vice versa. Een campagne die offline plaatsvindt, zoals een evenement of een kortingsactie in de winkel, kan worden versterkt door er online over te communiceren en klanten uit te nodigen om persoonlijk deel te nemen. Het combineren zorgt voor een bredere zichtbaarheid, versterkt de impact van de campagne en zorgt voor een uniforme uitstraling gedurende de campagne.
5. Actieve betrokkenheid op sociale media
Dit is eigenlijk een punt dat we allemaal weten, maar dat we als bedrijven vaak niet goed genoeg uitvoeren. Bedrijven moeten niet alleen consistent zijn op sociale media, maar ook actief betrokken zijn bij hun volgers. Het snel reageren op vragen, opmerkingen en feedback op sociale media is belangrijk om een positieve merkervaring te creëren. Hetzelfde niveau van klantenservice dat offline wordt geboden, moet ook online worden gehandhaafd.
6. Bonus tip: Versterk je team met tijdelijke inzet van een professional
De bovenstaande vijf punten zijn pas het topje van de ijsberg. Uiteindelijk zijn er nog veel meer stappen, groot en klein, die bedrijven helpen om hun online aanwezigheid te verbeteren. Tijdelijke ondersteuning van een marketing- en communicatieprofessional van USG MarCom kan de oplossing zijn.