Klantcase USG MarCom Dock Hoe vergroot je als sociaal werk organisatie je zichtbaarheid richting specifieke doelgroepen?
Nieuws
2 minuten leestijd

Klantcase: Hoe vergroot je als sociaal werk organisatie je zichtbaarheid richting specifieke doelgroepen?

Communicatieadviseur Janina van der Zande startte met een heldere opdracht: zorg dat het werk van DOCK in de steden Rotterdam en Utrecht zichtbaarder wordt bij partners en gemeenten. Sinds haar start ontwikkelde ze onder andere een communicatieplan, schreef ze stedelijke nieuwsbrieven en begeleidt ze lokale teams in het werken met de DOCK huisstijl. Het resultaat? Meer samenhang, grotere zichtbaarheid bij deze doelgroepen én een communicatieaanpak die zelfs bijdraagt aan succesvolle aanbestedingen.

Een duidelijke opdracht: maak DOCK zichtbaarder

DOCK is een sociaal werk organisatie, actief in Amsterdam, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Zaanstad en Utrecht. Samen met zo’n 3.000 vrijwilligers richt DOCK zich op het versterken van buurten door bewoners te ondersteunen bij participatie, opvoeding, jongerenwerk en buurtinitiatieven. De communicatie van DOCK binnen de verschillende steden werd vooral “erbij” gedaan voorheen. Bevlogen sociaal-professionals nemen, naast uitvoerende taken in het primaire proces, namelijk ook bewonerscommunicatie voor hun rekening. Omdat DOCK zich aan het ontwikkelen is naar een meer professionele, eenduidige organisatie, had het centrale communicatieteam behoefte aan extra inzet om naast bewoners, ook stakeholders in de steden beter te bereiken. Nog niet in iedere stad was er een communicatieprofessional werkzaam. Samen met de rest van het communicatieteam werkt Janina aan de verdere vormgeving van de stakeholderscommunicatie én ondersteunt ze de lokale professionals bij het optimaal zichtbaar maken van alle mooie initiatieven van DOCK, zowel voor bewoners als voor partners.

Meer zichtbaarheid, meer betrokkenheid

Een belangrijk middel om de doelgroep te bereiken is de maandelijkse digitale nieuwsbrief per stad. In Rotterdam wordt expliciet door de gemeente gevraagd om deze nieuwsbrief, een duidelijk teken dat het een belangrijk middel is voor deze doelgroep om op de hoogte te blijven. Inmiddels heeft Janina ook de online nieuwsbrief voor de stad Utrecht opgezet, volledig in de huisstijl van DOCK. Uit ervaring weet Janina dat zo’n nieuwsbrief kort en bondig moet zijn. Ze houdt hierdoor een maximaal aantal berichten aan per nieuwsbrief per maand en ze wisselt af met video, foto en tekst om het aantrekkelijk en leesbaar te maken voor het publiek.

“De nieuwsbrief wordt goed gelezen: ruim 80% van de ontvangers opent hem en klikt door naar de artikelen. Een prachtig resultaat. En misschien leuk om te vertellen: onlangs belde een journalist uit Utrecht. Hij had in de nieuwsbrief iets gelezen waarover hij een artikel wilde gaan schrijven. Dan ben ik echt trots! Over Utrecht gesproken; de nieuwsbrief heeft daar ook een positieve bijdrage geleverd aan de zichtbaarheid van DOCK rondom het aanbestedingsproces. Die gunning heeft DOCK binnengehaald voor de komende 9 jaar!”

Van versnippering naar structuur

Per locatie ontwikkelde Janina een communicatieplan dat ze nu samen met de professionals van DOCK uitvoert. Deze professionals voorzien Janina van input voor onder andere de nieuwbrieven, website en LinkedIn. Door dit te delen blijft de buitenwereld goed op de hoogte van dat wat DOCK allemaal doet. De input bestaat veelal uit uiteenlopende activiteiten die in de buurtcentra van DOCK plaatsvinden. Janina is zelf ook vaak aanwezig bij deze activiteiten: “Als communicatieprofessional vind ik het belangrijk om bij verschillende activiteiten te zijn, precies te weten waar ik over schrijf, film of fotografeer. Ik wil zien wat een activiteit met mensen doet. Op deze manier weet ik het juiste beeld over te brengen en de juiste toon te raken.”

In elke stad waar DOCK actief is, is nu een communicatieprofessional betrokken. Samen met de corporate communicatie ­afdeling vormen zij het communicatieteam en zijn zij verantwoordelijk voor de uitvoering van de communicatiestrategie én de verdere professionalisering van marketing­communicatie binnen DOCK. Janina brengt haar ideeën ook in bij dit team.

“De nieuwsbrief wordt goed gelezen: ruim 80% van de ontvangers opent hem en klikt door naar de artikelen.”

Passie voor mensen en verhalen

Tot slot vertelt Janina over haar passie: “Ik heb een warm hart voor het sociaal werk en voor jongerenwerk in het bijzonder. In het verleden heb ik zowel bij zorgorganisaties als bij welzijnsorganisaties gewerkt. Die passie voor het vak van mensen in die branches, daar voel ik me met mijn sociale hart thuis. Communiceren over al dat mooie werk gaat dan als vanzelf!”

USG MarCom is een interim, advies en werving & selectie bureau voor marketing- en communicatieprofessionals. De professionals zijn zorgvuldig geselecteerd op zowel vakmanschap als organisatiegevoel – en brengen naast extra capaciteit vooral ook richting en resultaat. Dat bewijst ook deze opdracht bij DOCK. Nieuwsgierig naar wat Janina en onze andere communicatieadviseurs voor jouw organisatie kunnen betekenen? Laten we kennismaken!

Deel dit artikel