Zoe's innovatiespel voor RVO
Storytelling & Content
4 minuten leestijd

Het RVO Innovatiespel: een middel voor gedragsverandering

Zoë Cramer, Senior Communicatieadviseur bij USG MarCom, bedacht samen met het RVO innovatieteam het RVO Innovatiespel. Het spel was precies op tijd klaar voor één van de workshops op het innovatiecongres van RVO dat op 30 november plaatsvond. Met het spel laat zij haar collega’s van RVO kennismaken met het innovatieproces op een laagdrempelige en speelse manier. “Als je iets op een laagdrempelige manier leuk maakt om te doen, onthoud je veel sneller wat je aan het doen bent.”

De weg naar USG

Sinds 2006 werkt Zoë als Communicatieadviseur, waarbij zij dit werk op verschillende manieren verrichtte. Bij haar eerste communicatiebaan hield zij zich veel bezig met content. Zo schreef zij nieuwsbrieven, maakte zij filmpjes en organiseerde zij weleens een evenement. Lachend vertelt Zoë hoe zij aan de start van haar carrière advies schreef, zij deed dit op de manier zoals ze het op haar opleiding had geleerd: “Een 30-pagina tellend advies en dat belandde natuurlijk altijd in de la, want niemand gaat iets doen met zo een lang advies. Ik heb wel snel geleerd om daar kort en bondig in te zijn en het advies op een andere manier aan te pakken.”

In 2012 begon Zoë met fulltime werken voor zichzelf. Ze was toen ook begonnen met filmen en verdiepte zich in een onderwerp dat zij tot de dag van vandaag nog steeds in haar werk gebruikt: storytelling. Zo’n tien jaar lang heeft zij gewerkt als freelancer en toen kwam de Corona-crisis. Ze dacht op een gegeven moment: “Vind ik het nog wel leuk? Kan ik niet mijn creativiteit op een andere manier inzetten?”

Uiteindelijk kwam zij in 2021 terecht bij de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders. Zoë had dagelijks contact met de voorzitter van het bestuur: “Ik deed eigenlijk alles op het gebied van communicatie, want ik was de enige Communicatieadviseur. Het was heel leuk, maar ik vond het heel jammer dat ik geen communicatie-collega’s had.”

Daar kwam bij USG MarCom in oktober 2022 natuurlijk verandering in. Zoë vertelt dat zij nu sneller kan groeien en zichzelf sneller kan ontwikkelen, omdat zij met de vele USG communicatie-collega’s kan sparren en overleggen. “Ik heb die stap gezet en heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik vind het heel erg leuk en heb het er heel erg naar mijn zin.” Binnen een maand nadat Zoë in dienst kwam bij USG, kreeg zij een functie binnen RVO, waar zij nu ruim een jaar zit én waarbij zij onlangs met een halfjaar is verlengd. 

Ontwikkeling

Over de ontwikkeling bij USG vertelt Zoë dat zij verschillende cursussen heeft gedaan bij GoodHabitz en dat zij weleens een webinar van Frankwatching volgt. Doordat Zoë bij RVO in aanraking is gekomen met het innovatieproces en omdat zij veel affiniteit heeft met het bedenken van concepten, zou zij het heel leuk vinden om zich meer te verdiepen in innovatie. Als het mogelijk is, in combinatie met gedragsverandering, omdat die psychologische kant van communicatie en marketing haar altijd heeft geboeid.

Momenteel heeft Zoë wekelijks 4 uur over voor USG. Dit besteedt zij aan interne opdrachten. Zo heeft zij onder andere samen met Ruud Poels een workshop arbeidscommunicatie bij de Algemene Rekenkamer gegeven. Verder is zij coördinator van een expertiseteam: “Ik ben trots op het artikel dat we met ons team hebben opgeleverd, maar er zijn veel wisselingen geweest. Volgend jaar beginnen we weer met een verse start.”

Een dag bij RVO

Sinds november 2022 is Zoë op opdracht bij RVO. Zij is werkzaam op de afdeling Corporate Communicatie. Toen ik Zoë vroeg hoe haar dagen bij RVO verlopen, antwoordde zij dat het dagelijks verschilt. Zij is minimaal één keer per week te vinden op het kantoor in Utrecht, omdat zij voor een team werkt die een samenwerkingsdag heeft. Er vindt dan veel fysiek overleg plaats. Ook op maandag, dinsdag en donderdag heeft zij veel overleg. De afgelopen maanden was het innovatiecongres één van de onderwerpen die veel besproken werd. Er moest van alles gemaakt worden, zoals banners, mailings, nieuwsbrieven, de uitnodiging en natuurlijk het bordspel waarmee Zoë de workshop heeft gegeven.

rvo innovatiespel

Een middel voor gedragsverandering

Op 30 november vond het innovatiecongres van RVO plaats. Tijdens het congres waren er in totaal acht verschillende workshops en een aantal plenaire lezingen, waaronder een lezing Frido Smulders, professor van de TU Delft én een lezing van kunstenares Julia Jansen over data. Het innovatiecongres was bedoeld als een soort kick-off. Het was één van de manieren om het innovatieproces en innoveren binnen de organisatie onder de aandacht te brengen. “De afdeling waarvoor ik werk heet iNova, deze houdt zich bezig met het professionaliseren van innovatie binnen RVO, want als RVO zelf niet continu blijft innoveren, dan kunnen we straks onze klanten niet meer goed helpen”, aldus Zoë. 

Hoe Zoë het innovatieproces onder de aandacht bracht? Met een nieuw middel voor gedragsverandering: Het RVO Innovatiespel. Zoë bedacht samen met haar collega’s van Corporate Communicatie een bordspel waarbij de spelers kennismaken met het proces van innovatie. "Ik denk dat als je nieuwe kennis op een laagdrempelige en leuke manier aanbiedt, mensen makkelijker onthouden wat belangrijk is en eerder geneigd zijn ermee aan de slag te gaan."

Op het speelbord staat het innovatieframework dat door iNova is ontwikkeld, afgebeeld. Tijdens het spel doorloop je de fases van het innovatieproces en moet je informatie verzamelen die een fictieve context schetsen van het probleem dat opgelost moet worden. Door de willekeurigheid van de informatie kan een gekke context ontstaan. Dat helpt je brein om creatief te denken.

Een mooie boodschap

Toen ik Zoë vroeg of zij een boodschap wilde delen met de lezers, gaf zij aan dat zij het belangrijk vindt om dingen vanuit zoveel mogelijk perspectieven te bekijken. “Één van de belangrijkste van mezelf is het kind in mezelf. Die is nog onbevangen, heeft een open blik en dan kom ik tot heel andere ideeën dan wanneer ik vanuit m’n eigen serieuze, senior-communicatieadviseur rol de wereld bekijk.”

Zoë is van mening dat wanneer je plezier hebt in je werk en je ruimte krijgt om dingen spelenderwijs te ontdekken, dat je werk leuker wordt, dat het je productiever maakt én dat de dienstverlening beter wordt.

“Het is een soort kleine investering in jezelf en in het werk dat je doet. Datzelfde geldt voor innovatie. Je hebt die open blik, creativiteit en het speelse denken nodig om te kunnen innoveren. Ik denk dat innovatie sowieso in ieder vakgebied heel belangrijk blijft”, aldus Zoë. 

Geschreven door Manisha Soekhoe

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder.
Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur of plaats een vacature

Deel dit artikel