Wat is risicocommunicatie?
Risico & Crisiscommunicatie
1 minuut leestijd

Effectieve risicocommunicatie: wat is het en hoe doe je dit?

Risicocommunicatie is belangrijk om mensen bewust te maken van gevaren in hun omgeving, zodat ze zichzelf en anderen kunnen beschermen tijdens noodsituaties. Je beantwoord de vraag: “wat als?”. Maar hoe zorg je ervoor dat deze communicatie effectief is? Wij hebben tips! Laten we eens kijken.

Het doel van risicocommunicatie

Met risicocommunicatie wil je eigenlijk invloed uitoefenen op het voorbereidende gedrag van de doelgroep. Je wilt ze zowel kennis bijbrengen over (mogelijke) crises, als ervoor zorgen dat ze weten wat ze concreet kunnen doen tijdens zo’n situatie. Uiteindelijk draait risicocommunicatie dus om gedragsverandering. 

Gedragsverandering via risicocommunicatie

Je kan gedrag veranderen door met verschillende factoren rekening te houden en ze mee te nemen in je risicocommunicatie. Deze factoren zijn risicoperceptie, zelfeffectiviteit, de sociale norm, het vertrouwen in de afzender en het gebruik van verhalen.

  • Risicoperceptie: Mensen beoordelen risico's op hun eigen manier. Als mensen de risico's niet hoog inschatten, moeten we eerst hun perceptie verhogen naar het ingeschatte niveau voordat we hen kunnen beïnvloeden. Anders zullen ze minder openstaan voor risicocommunicatie en het ondernemen van actie.

Tip: Ken je al de ‘fear appeal’? Met deze methode wordt al vaak de risicoperceptie verhoogd. Denk bijvoorbeeld aan de foto’s en teksten op sigarettenpakjes. 

  • Zelfeffectiviteit: Mensen moeten geloven dat ze in staat zijn om actie te ondernemen. Als ze dat niet geloven, zullen ze geen voorbereidingen treffen.

Tip: Beschrijf specifieke acties die je doelgroep kan nemen. Door duidelijke instructies en richtlijnen te geven, vergroot je het vertrouwen van mensen in hun eigen vermogen.

  • Sociale norm: Mensen zijn geneigd om het gedrag van anderen te imiteren, vooral als het gaat om veiligheidsmaatregelen. Wanneer er bijvoorbeeld gewaarschuwd wordt voor een zware storm, dan is de kans groter dat jij losse spullen gaat vastzetten als je ziet dat jouw buurman dit ook doet. 

Tip: Houd goed in de gaten hoe er onder de doelgroep op jouw communicatieboodschappen wordt gereageerd. Hier kan je op inspelen om je gewenste resultaat te behalen, bijvoorbeeld door effectief gebruik te maken van sociale media.

  • Vertrouwen in de afzender: Mensen moeten vertrouwen hebben in de bron van de informatie om deze serieus te nemen. Kies tactisch uit wie er uit jouw organisatie de communicatieboodschap naar buiten brengt.
  • Gebruik van verhalen: Hoe nauwkeuriger het verhaal, hoe groter de invloed op het uiteindelijke gedrag. Door het vertellen van verhalen deel je kennis én de emotionele lading. Zo kunnen mensen de informatie beter onthouden.

Conclusie

Met risicocommunicatie breng jij je doelgroep op de hoogte van (mogelijke) risico’s en leer je ze hoe ze kunnen handelen. Hierin spelen diverse factoren mee, zoals risicoperceptie, zelfeffectiviteit, vertrouwen en de sociale norm. Nu weet jij hoe effectieve risicocommunicatie tot stand komt.

Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in de wereld van MarCom? Bekijk ook onze andere artikelen.

Wil jij aan de slag bij USG MarCom? Bekijk onze vacatures of kom direct met ons in contact.

Deel dit artikel