Een succesvolle start van de nieuwe workshop storylistening
Storytelling & Content
2 minuten leestijd

Een succesvolle start van de nieuwe workshop storylistening

Op 25 maart gaven Ruud Poels en Anne Drost, twee ervaren MarCom adviseurs, de eerste workshop storylistening. Zes van onze collega’s kregen de kans om hun vaardigheden in gespreks- en interviewtechnieken te verfijnen. De deelnemers maakte kennis met realistische situaties die interimmers en zzp'ers regelmatig kunnen tegenkomen in hun professionele leven en leerden hoe ze effectief kunnen omgaan met deze situaties.

Ruud Poels vertelt dat de workshop storylistening dieper ingaat op storytelling. ”Storytelling is het marketing of corporate verhaal van een organisatie, met storylistening leveren we het bewijs van de storytelling. We laden het verhaal. Dat doen we door heel praktisch te oefenen met verschillende cases, waarin het ergens schuurt tussen het verhaal en de lading. Ik heb de workshop op verzoek heel praktisch gemaakt, omdat collega’s aangaven vooral te willen oefenen. De eerste keer hebben we er veel plezier mee gehad,” zegt hij. 

Wat stond er op het programma?

De workshop had een interactieve en praktische benadering van leren. Onze MarCom adviseurs werden ondergedompeld in drie verschillende casussen, elk gericht op een specifieke situatie die communicatieprofessionals kunnen tegenkomen binnen organisaties. Hoe ga jij als communicatieadviseur bijvoorbeeld om met iemand die ontevreden is over de organisatie waar jij een positief bericht over moet schrijven? 

Deze casussen bestonden uit interviews waarbij de geïnterviewde een rol en gedragspatroon kreeg toegewezen. Bijvoorbeeld een afdelingsmanager die alleen maar over zichzelf kan praten of een buschauffeur die onvrede uit over de organisatie. Door het afwisselen van de rollen kregen de deelnemers de mogelijkheid om verschillende gespreks- en interviewscenario's te ervaren. 

Voor, tijdens en na de interviews werden de deelnemers aangemoedigd om te reflecteren op hun ervaringen en om feedback te geven aan hun collega's. Doordat iedereen aan de beurt kwam, ontstond er een vrije, veilige omgeving waarin iedereen elkaar durfde te helpen met goede op- en aanmerkingen. 

Wat vonden onze MarCom adviseurs?

Wat vonden onze MarCom adviseurs? De allereerste workshop Storylistening ontving positieve reacties van de deelnemers. Jean-Paul de Goede deelt zijn ervaringen: “De workshop is heel praktijkgericht met een aantal cases. Door het oefenen van verschillende situaties herken je sneller de dillema’s waarmee je tijdens je opdrachten te maken kunt krijgen. Natuurlijk is de theorie erachter belangrijk. Die theorie is mooi verwerkt in de cases. Ik vond het leuk om daarmee gelijk wat praktische ervaring op te doen.” 

Door te werken met verschillende scenario's ontstond een dynamische leeromgeving. De afwisseling tussen praktische oefeningen en discussies gaf onze adviseurs niet alleen de kans om hun gespreks- en interviewtechnieken te verbeteren, maar ook om hun ervaringen te delen en gezamenlijk te reflecteren op de geleerde lessen. Ook Manisha Soekhoe is positief over haar eerste ervaring met storylistening: “De workshop storylistening was enorm interessant. Ik had er nog nooit van gehoord en dit was dan ook een mooie introductie. Ik vond het fijn dat er cases werden besproken en dat wij als groep interactief bezig waren; zowel het deelnemen aan de cases als het observeren daarvan. Deze workshop is zeker een aanrader!” 

USG MarCom stimuleert onderlinge kennisdeling

Al een grote groep marketing- en communicatieprofessionals heeft zich gebonden aan USG MarCom. Ieder met een eigen expertise of talent. Onze adviseurs zetten regelmatig hun specialistische kennis in door workshops te organiseren voor collega's die zich willen ontwikkelen binnen specifieke vakgebieden. Op deze manier delen onze MarCom adviseurs kennis met elkaar en helpen ze bij de ontwikkeling van collega’s.

Workshops zoals storytelling, personal branding, overheidscommunicatie en creatief schrijven worden regelmatig verzorgd op één van onze kantoren. Na het succes van de workshop storylistening kan deze aan ons aanbod worden toegevoegd. Op deze manier stimuleren we onderlinge kennisdeling binnen ons team van professionals.

Wil jij ook bij USG MarCom werken?

Wil jij ons team van gepassioneerde vakgenoten versterken en aan de slag gaan bij toonaangevende opdrachtgevers met een maatschappelijk karakter? Neem dan contact op met één van onze resourcemanagers of neem een kijkje op onze website voor meer informatie. Misschien volg jij dan de eerstvolgende workshop storylistening!  

Geschreven door: Chayenne Kerkvliet

Deel dit artikel