Donya van Heezik over het begin van haar loopbaan bij USG MarCom
3 minuten leestijd

Donya van Heezik: “Ik heb geen communicatie gestudeerd”

“Eerlijk gezegd was ik nogal verbaasd dat een recruiter van USG MarCom mij eind 2021 via LinkedIn benaderde, ik heb immers geen communicatie gestudeerd.” Donya van Heezik vertelt over het begin van haar loopbaan als interim communicatieprofessional.

Ze ging ondanks haar bedenkingen toch in op de uitnodiging om eens te komen praten over de mogelijkheden. “Ik dacht, laat ik maar een poging wagen. Tijdens een prettige kennismaking op het strand van Noordwijk, kreeg ik er vertrouwen in dat ik ondanks mijn studie achtergrond goed zou passen in een communicatiefunctie.”

Altijd al met taal bezig

Dat Donya affiniteit had met het communicatie vak bleek al tijdens haar opleiding European Studies aan de Haagse Hogeschool. Daar specialiseerde ze zich in de publieke sector en ze volgde het vak ‘Schrijven over Beleid’. Ook schreef en redigeerde ze met plezier (web)teksten en organiseerde debatten tijdens haar stage als communicatiemedewerker voor ProDemos - Huis voor democratie en rechtsstaat. “Het snel schakelen in het schrijven en publiceren van korte teksten voor social media, ging mij goed af. Ik was eigenlijk altijd al met taal bezig, ik vind het gewoonweg leuk om doelgroepgericht te schrijven over maatschappelijke vraagstukken!”

“Mijn moeder vertelt graag dat mijn meester van groep 7 op de Basisschool al zei: ”Ze kan goed opstellen schrijven, daar moet ze wat mee doen!”

Affiniteit met gender en diversiteit

Dat Donya zich graag ontwikkelt blijkt ook uit haar afgeronde masteropleiding Gender Studies. Daar kon ze haar ruimdenkendheid en affiniteit met gender en diversiteit volop kwijt. Opvallend op haar CV is haar werk als online redacteur bij Zij aan Zij, een online tijdschrift voor LGBTQ+ vrouwen. Ze schrijft er voor de website, doet interviews en ze beheert de social mediakanalen. “Daar aan het strand antwoordde ik op de vraag waarom ik het leuk vind om voor Zij aan Zij te werken, dat ik dit ook doe voor mijn eigen doelgroep. Ik kreeg hierop een prettige reactie. Heel fijn.” Donya vervolgt: “Toen ik studeerde was ik nog zoekend naar mijn seksuele geaardheid. Dat ik nu werk voor dit magazine is best grappig, want als 16 jarige viel mijn oog op het blad in de plaatselijke AKO. Ik had nog nooit eerder een foto gezien van lesbische vrouwen, zeker niet pontificaal op de cover van een tijdschrift!” Ze kocht het blad gelijk en jaren later, nadat ze wist dat ze op vrouwen valt en fervent volger is van 'queer content,' stuurde ze heel stoer een mail naar de redactie van het inmiddels online magazine. Sindsdien verschijnt haar content daar regelmatig. “De hoofdredacteur woont in New York, waardoor we te maken hebben met tijdsverschil. Maar omdat de website zich richt op de Nederlandse markt, past zij zich daar op aan. Soms is onze samenwerking wel een uitdaging, omdat we allebei beschikbaar zijn op andere momenten van de dag. Juist daarom is het zo bijzonder dat we zo goed op elkaar zijn afgestemd, daardoor staan mijn artikelen altijd op tijd online! 

Geïnteresseerd in een recent artikel van Donya in Zij aan Zij over een 100% queer boekhandel in Alkmaar? Open deze link!

Donya van Heezik in Den Haag

“Onderweg van station Den Haag Centraal naar het kantoor van USG Marcom liep ik toevallig langs dit regenboogbankje. Leuk, want dit draagt bij aan de representatie aan de queergemeenschap.”

Kijken in meerdere keukens

Donya staat open voor opdrachten bij de overheid, omdat ze het maatschappelijke stuk bij haar stage bij ProDemos heel belangrijk vond. “Ik vind het leuk om out of the box te denken, dat kon ik ook kwijt in mijn rol als communicatiemedewerker bij Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Toen ik de kans kreeg om te werken bij gemeente Dordrecht dacht ik eerst dat het daar minder interessant zou zijn, maar ik paste er juist heel goed! De functie van contentspecialist was heel divers en je zit heel dicht op de inwoner, dat maakt het leuk. Ik ben dus blij met deze nieuwe ervaring. Door in meerdere keukens te kijken, leer ik om me aan te passen aan nieuwe situaties. In het Dordrechtse team had ik het zo naar mijn zin, dat ik zelfs een beetje heimwee heb naar de collega’s daar. Ik besef echter dat afscheid nemen hoort bij werken voor verschillende opdrachtgevers.”

Ontwikkelen in het communicatievak

Sinds ik voor USG MarCom werk kan ik me nog meer ontwikkelen in het communicatievak. Ik kreeg een gratis Adobe pakket en kan daardoor aan de slag met Indesign & Photoshop. Verder volgde ik de training ‘Storytelling en jezelf presenteren’, nam deel aan de workshop ‘B1 schrijven’ en binnenkort ga ik naar een ‘Masterclass Overheidscommunicatie.’’ Daarnaast ben ik lid van het expertiseteam ‘Storytelling & Content’, waar we als professionals samen werken aan mooie bijdragen op het communicatie platform Frankwatching. Ondertussen kijk ik rond op ons online leerplatform Skillstown. Daar zag ik een interessante online training ‘Diversiteit & Inclusie’. Dat past natuurlijk helemaal in mijn straatje,. Je kunt er aan de slag met opdrachten die direct toe te passen zijn in het werk en die ons bewuster maken van denkpatronen. Daar schrijf ik me zeker voor in!”

Donya’s filmtip!

“De rode draad in de bioscoopfilm ‘All of us strangers ‘ is zelfacceptatie van je queeridentiteit. Het is een mooie film, ik kan het aanraden dus ga kijken!”

Wil je ook net als Donya aan de slag als MarCom-adviseur bij USG MarCom? Bezoek deze pagina of neem direct contact met ons op!

Deel dit artikel