De kracht van kleuren: Wat zeggen de merkkleuren over jouw organisatie?
Marketing & Online
1 minuut leestijd

De kracht van kleuren: Wat zeggen de merkkleuren over jouw organisatie?

Het is allang geen geheim meer dat merkkleuren meer betekenen dan alleen esthetiek. Wist je dat iedere kleur een andere emotie of associatie oproept? Van het opwekken van vertrouwen tot het symboliseren van vitaliteit, kleuren spelen een cruciale rol voor het merkimago. En hoe gebruik je deze kleuren in je voordeel tegenover concurrentie?

Welke rol speelt kleur bij het merkimago?

Kleurenpsychologie is een fascinerend studiegebied dat onderzoekt hoe verschillende kleuren ons beïnvloeden. De kleuren spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven, van de kleding die we dragen tot de producten die we kopen. Kleuren roepen namelijk specifieke emoties op en kunnen specifieke associaties creëren. Als organisatie kan je inspelen op deze emoties en associaties door de juiste kleuren te kiezen. Dit versterkt uiteindelijk de merkherkenning en marketing- en communicatiestrategieën.

Merkkleuren en hun betekenissen op een rijtje

  • Geel: optimisme, warmte, duidelijkheid;
  • Oranje: zelfvertrouwen, vrolijkheid, vriendelijkheid;
  • Rood: opwindend, jeugdig, moedig;
  • Paars: creatief, wijs, vindingrijk;
  • Blauw: vertrouwd, betrouwbaar, sterk;
  • Groen: vreedzaam, groei, gezondheid;
  • Wit: balans, neutraal, kalm.

Effect van kleuren op merkherkenning

Wanneer mensen keer op keer worden blootgesteld aan dezelfde kleuren(combinaties) op verschillende manieren, zoals logo's, verpakkingen en marketingmaterialen, versterkt dit de herkenbaarheid van je merk. Ons brein is geprogrammeerd om visuele informatie snel te verwerken, en kleuren zijn hierbij belangrijk.

Tip: Heb jij jouw merkkleur(en) uitgekozen? Blijf bij je keuze. Wanneer je je als merk consistent in dezelfde kleuren presenteert, laat dit betrouwbaarheid en professionaliteit zien. Mensen hebben meer vertrouwen in een merk dat consistent en betrouwbaar overkomt.

Hoe kunnen merken kleuren gebruiken om zich te onderscheiden van concurrenten?

Het is belangrijk om te kijken naar de merkkleuren van je concurrenten. Selecteer kleuren die anders zijn dan die van hen om verwarring te voorkomen en ervoor te zorgen dat jouw merk opvalt. Als de meeste van je concurrenten bijvoorbeeld blauw gebruiken, kun je ervoor kiezen een contrasterende kleur zoals oranje of paars te gebruiken.

Tip: Je hoeft niet per se een andere kleur te kiezen! Je kan ook een andere kleurtint selecteren. Gebruikt jouw concurrent rood? Dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld bordeaux rood in te zetten. Let op! Onderzoek wel de bijbehorende associaties bij de kleurtint. Je weet het maar nooit.

Conclusie

De rol van kleuren is dus niet te onderschatten: Het zijn de bouwstenen van een sterke visuele identiteit. Door bewust gebruik te maken van kleuren die resoneren met de waarden en doelstellingen van je merk, bouw je een band op met je doelgroep en onderscheid je je van de concurrentie.

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur of plaats een vacature.

Deel dit artikel