Marketing & Online
3 minuten leestijd

Virtuele tour door Sophia Kinderziekenhuis helpt angstige kinderen

Communiceren met kinderen werkt anders dan met volwassenen. We kennen allemaal de voorbeelden van kindermarketing waarbij commerciële communicatie wordt gericht op kinderen om de herkenbaarheid of aantrekkingskracht van vaak ongezonde producten te verhogen. Maar het kan ook anders. Kindvriendelijke content kan helpen bij het wegnemen van angst voor een ziekenhuisbezoek. Een van de online specialisten van USG Marketing & Communications dook erin en ontwikkelde in een mooie samenwerking ‘Het avontuur van Joep’ voor het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis.

Angstige kinderen

Elk jaar ondergaan circa 6.000 kinderen onder algehele narcose een operatie in het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis. Volgens het Erasmus MC Sophia is ongeveer 70 procent van de kinderen angstig voor deze ingreep, wat ook voor de ouders een stressvolle situatie oplevert. Kinderen die angstig zijn huilen meer en werken minder goed mee na de operatie dan kinderen die minder bang zijn. Ook leidt meer angst tot meer pijn na de operatie en tot mogelijk meer pijnstilling. Het herstel van kinderen die angstig zijn verloopt minder voorspoedig dan kinderen die kinderen die geen angst hebben. Maar hoe neem je angsten van kinderen weg? Stichting Vrienden van het Sophia vroeg USG Marketing & Communications mee te denken met het beantwoorden van deze vraag en het ontwikkelen van een oplossing.

Minder angst door virtuele tour

Onderzoekers verwachten dat kinderen meer ontspannen de operatie ingaan als angstige kinderen vooraf een virtuele tour maken door de kamers. Op deze manier kunnen kinderen zelf, in hun eigen tempo, de verschillende kamers in het ziekenhuis ontdekken en bekijken en zich zo emotioneel goed voorbereiden op wat komen gaat. Dit was het uitgangspunt voor een aantal brainstormsessies van USG Marketing & Communications met het bureau ‘FX Agency’. Hieruit is het idee ‘Het avontuur van Joep’ ontstaan, een interactieve en kindvriendelijke virtual reality tour op basis van 360 graden fotografie van verschillende kamers in het Sophia Kinderziekenhuis.

Kinderadviesraad voor bepalen spannende kamers

Het Sophia Kinderziekenhuis heeft ruim 250 kamers waar patiënten komen. Van totaal niet spannend tot heel spannend. Maar hoe bepaal je nou wat een spannende kamer is voor kinderen? Hiervoor is tijdens het uitwerken van het concept de Kinderadviesraad van het Erasmus MC Sophia aangehaakt. De Kinderadviesraad wordt gevormd door (ex)patiëntjes en broers, zussen en vrienden van patiënten. Deze kinderen komen regelmatig in het ziekenhuis en weten hierdoor heel goed hoe het in het ziekenhuis is en wat er beter kan. Voor het bepalen van de spannendste kamers zijn 15 verschillende kamers voorgelegd aan de Kinderadviesraad met de vraag om een selectie te maken waar zij het meeste angst voor hadden. Uiteindelijk zijn daar de 10 meest spannende kamers uitgekomen.

De spannendste kamers

Wanneer je nog nooit in een ziekenhuis geweest bent is het natuurlijk hartstikke spannend om voor het eerst naar binnen te gaan. De centrale hal is dan ook de eerste spannende kamer in ‘Het avontuur van Joep’. Daarna volgen de prikkamer, echokamer, CT-scan, gipskamer en ECG-ruimte. Allemaal kamers waar veel kinderen voorafgaand aan een operatie mee te maken krijgen en waarvan ze geen idee hebben wat daar allemaal gaat gebeuren. Niet zo gek dat ze het spannend vinden. Na deze kamers volgen nog de spannende kamers die ze zien voor, tijdens en na de operatie. Oftewel de ingang operatiekamer, voorbereidingsruimte operatiekamer, operatiekamer en de uitslaapkamer.

Het avontuur van Joep

‘Het avontuur van Joep’ neemt kinderen virtueel mee door het Sophia Kinderziekenhuis. Personage Joep is ziek en is daarom alvast op bezoek in het Sophia. Hij komt in allerlei speciale kamers. Samen met Joep ontdekken kinderen het bijzondere kinderziekenhuis. Zodat ze alvast weten hoe het eruit ziet, voordat ze zelf naar binnen gaan. Maar een virtuele tour zonder toelichting van wat er te zien is blijft enkel een eenvoudige weergave van ruimtes. Om meer begrip te creëren bij kinderen van wat ze kunnen verwachten in de verschillende behandelruimtes heeft Joep heeft een lieve beer en olifant bij zich die bijzondere weetjes ‘vertellen’ over de kamers. Ook Superaapje vertelt over deze kamers, waar je helemaal rond kan kijken. Van plafond tot aan de grond. Met ‘Het avontuur van Joep’ kunnen kinderen en hun ouders een bezoek aan het ziekenhuis thuis voorbereiden, zodat het minder spannend wordt.

Teksten voor kinderen

We begonnen dit verhaal met de opmerking dat communiceren met kinderen anders werkt dan met volwassenen. Begrijpelijke teksten schrijven voor kinderen is dan ook echt iets anders dan puur schrijven op B1-niveau. Tijdens het uitwerken van ‘Het avontuur van Joep’ zijn de teksten daarom voorgelegd aan de afdeling Psychosociale Zorg van het Sophia Kinderziekenhuis.

“Communicatie en benadering van kinderen in begrijpelijke taal en op een manier die op hen is afgestemd is van groot belang. Het kind voelt zich hierdoor gezien en gehoord, wat de controle vergroot. Positief of neutraal taalgebruik kan ook zorgen voor minder stress en pijn. Je geeft het kind de ruimte voor zijn eigen beleving.”

Josette Versteegh – klinisch psycholoog/psychotherapeut en
Nicole Ackermans – pedagogisch hulpverlener. Beide werkzaam in het Erasmus MC Sophia.

De medewerkers van de afdeling Psychosociale Zorg bieden onder andere hulp en steun bij de psychosociale ontwikkeling van zieke kinderen en zijn expert in hoe het brein van kinderen werkt. Psychosociale Zorg heeft alle teksten gelezen en geredigeerd waar nodig.

Het succes van Joep

‘Het avontuur van Joep’ is nu ruim een jaar beschikbaar voor kinderen via de website van Erasmus MC Sophia: www.erasmusmc.nl/sophia. Sinds de lancering hebben al meer dan 1500 bezoekers de pagina weten te vinden en één of meer kamers van de tour bezocht. Afgezet tegen het aantal operaties is dat 1 op 4, een geweldig resultaat! Het Sophia Kinderziekenhuis is zelf ook bijzonder positief over ‘Het avontuur van Joep’.

“Het avontuur van Joep’ is mooi omdat het is ontwikkeld voor én door kinderen.
In het Erasmus MC Sophia luisteren we serieus naar de adviezen van kinderen.
Kinderen weten heel goed wat ze nodig hebben, dat moeten we niet onderschatten.”

Rosadinde Doornenbal – themacoördinator website Erasmus MC Sophia

Kindvriendelijke content

Het avontuur van Joep is een voorbeeld van kindvriendelijke content, op maat gemaakt om ouders en kinderen voor te bereiden op hun komst naar het ziekenhuis. Zo zijn er tal van situaties te bedenken waarbij het heel waardevol kan zijn om kindvriendelijke content te ontwikkelen. Wil je hiermee aan de slag ga dan uit van de behoefte van het kind en focus op praktische, laagdrempelige content. Bespreek ook de lastige onderwerpen en betrek bij voorkeur zowel kinderen als inhoudelijke experts in de ontwikkeling.
Deel dit artikel