3 minuten leestijd

Senior Communicatieadviseur Sandra de Wit vertelt over haar uiteenlopende loopbaan als interimmer bij USG MarCom

Sandra de Wit is één van de senior communicatieadviseurs bij USG MarCom. In haar loopbaan heeft ze diverse opdrachten en uiteenlopende functies gehad die allemaal één ding gemeen hebben met elkaar: alles draait om verbinding met je omgeving.

Pionier

Als één van de eerste in Nederland begon Sandra aan de opleiding Communicatie. ‘’Ik heb Communicatie gestudeerd in Utrecht. Die opleiding was toen net nieuw en ik was onderdeel van de eerste lichting. Na mijn afstuderen heb ik een paar jaar gewerkt bij Akzo Nobel. Dit was een erg leuke ervaring. Ik had een internationale functie en was veel op reis. Er waren vaak vakbeurzen en bijeenkomsten met klanten. Het was heel goed om zoveel contact met onze afnemers te hebben. Daar is mijn aandacht voor verbinding waarschijnlijk al begonnen. Toen kwam het gezinsleven in beeld en ben ik als ZZP’er gaan werken om daar meer tijd voor te kunnen maken. Na een tijd kwam ik erachter dat dit toch niet helemaal bij me paste.’’ In 2007 startte Sandra via USG MarCom bij haar eerste opdracht bij Achmea.  Deze opdracht betrof een fusie tussen de merken Avéro, Interpolis en Centraal Beheer. ‘’Dit was een leuke, uitdagende functie waar ik veel heb geleerd.’’                 

Volgende stappen

‘’Na deze periode bij Achmea ging ik als interimmer aan de slag bij de gemeente Zevenaar. Hier hield ik me bezig met communicatie rondom ruimtelijke ordening.’’ Sandra kwam daar voor de eerste keer terecht in een coördinerende rol; ‘’Ik merkte dat een rol met zo veel verantwoordelijkheid toch wel mijn voorkeur heeft.’’ 

Na deze opdracht was Sandra tweemaal een jaar actief bij een project van het waterschap Rivierenland. ‘’Dit is een compleet ander soort omgeving dan een gemeentelijke organisatie. Ik ervaarde bij waterschappen minder wrijving met de omgeving. Ook is de politieke component in de organisatie minder scherp. Dat geeft een andere cultuur in de organisatie."

Na het warme bad bij het waterschap Rivierenland ging Sandra weer op opdracht bij de gemeente. Ze startte, vlak na de zorgtransitie, bij de gemeente Zutphen. ‘’Ik begon daar binnen het sociaal domein. Dit was een compleet andere omgeving dan voorheen en kreeg een functie als coördinator voor alle partijen binnen het sociaal domein. In deze periode, heb ik in overleg met alle zorgorganisaties een plan opgesteld voor een gezamenlijke aanpak van de communicatie. Daarbij hebben we steeds de inwoners centraal gesteld.’’ Dat beviel goed en hierdoor kon Sandra doen waar ze goed in is; ‘’Ik ben een verbinder en zorg graag voor dat alle betrokkenen enthousiast zijn over de koers die we gekozen hebben.’’ In haar laatste jaar bij gemeente Zutphen was Sandra teamleider.  

Op dit moment is Sandra werkzaam bij Waterschap Rijn en IJssel. Zij werkt daar voor een consortium van bedrijven en waterschappen aan een project over grondstofwinning uit afvalwater. Daarnaast houdt ze zich bezig met de organisatie begrijpelijk te laten schrijven; ‘’Net als bij veel andere overheden, schrijven de mensen bij het waterschap meestal veel te moeilijk. Brieven, mails en beleidsplannen komen terecht bij de inwoners. Zij hebben vaak moeite de teksten te begrijpen. Het is echte ambtenarentaal en dat schept afstand. Dat zijn we anders gaan doen. We geven trainingen, leveren taalcoaches en helpen mensen op weg als ze hulp nodig hebben.”

Sandra blijft zichzelf voortdurend op professioneel vlak ontwikkelen en schoolde zich afgelopen jaren regelmatig bij met opleidingen. ‘’De maatschappij is constant in beweging. Daarom is het goed om te weten welke ontwikkelingen er spelen. Ik heb o.a. een post HBO studie gedaan om echt goed thuis te zijn in online communicatie. Tijdens deze opleiding kregen we naast de theorie ook colleges van mensen uit de praktijk. Die balans sprak me erg aan.’’

Interne ontwikkeling

Sandra is ruim 15 jaar werkzaam bij USG MarCom en ervaart nog steeds dat ze bij elke nieuwe opdracht veel leert én doorgroeit. In haar werk spreekt het samenwerken met jonge collega’s haar het meest aan. ‘’Ik vind het erg leuk om samen te werken met jonge mensen. Zij staan vaak nog aan het begin van hun carrière en kunnen de hulp goed gebruiken. En ik leer weer heel veel van hen, omdat zij vaak net anders tegen dingen aankijken. Ik heb een paar keer een training mogen geven aan mijn jongere collega’s van USG. Ik vind het heel leuk om mijn ervaringen met hen te delen. Zij moeten aan de slag met de sterk veranderende samenleving waar we aan deelnemen. Dat heeft veel impact op ons vak. We moeten ons continu blijven aanpassen.’’ 

Die sterk veranderende samenleving heeft zijn weerslag op ons vak; ‘’Voorheen hadden de directeur en de burgemeester het voor ’t zeggen en werd hun input als waarheid aangenomen. Nu zijn het de burgers die veel meer te zeggen hebben. We moeten ons aanpassen en leren hoe we in dat ingewikkelde krachtenveld toch onze doelgroepen kunnen bereiken. Er spelen zoveel verschillende invloeden in de maatschappij. Het is een illusie dat het oude model van Kennis-Houding-Gedrag nog werkt. ’’ 

Dat Sandra op haar plek zit, is wel gebleken. Wat voor haar precies de meerwaarde is van werken bij verschillende opdrachtgevers behoeft ook weinig tijd om over na te denken; ‘’Het is mooi om nieuwe werelden te leren kennen en te zien hoe anders het overal aan toe gaat. Ik leer graag over verschillende perspectieven. Soms is dat pittig, maar vooral erg interessant. Het stelt mij in staat om mijn skills uit te breiden. Mijn opdrachten worden van steeds hoger, strategisch niveau. Het is fijn dat USG MarCom daarin zo goed meegaat met mij.’’

Wil je meer weten over de inhoud van een functie als MarCom-adviseur bij USG MarCom? Bezoek deze pagina of neem direct contact met ons op!

Deel dit artikel