Omgevingscommunicatie & participatie leergang voor USG MarCom professionals
Omgevingscommunicatie & Participatie​
2 minuten leestijd

Omgevingscommunicatie & participatie leergang voor USG MarCom professionals

Omdat er veel vraag is naar communicatieadviseurs op het gebied van omgevingscommunicatie, hebben professionals Kim en Milou deelgenomen aan de leergang ‘Omgevingscommunicatie & participatie’ door Gonda en Monique van Van de Wijz. Deze USG MarCom professionals delen hun ervaringen en inzichten:

Samen volgden de communicatieadviseurs de leergang met 9 andere communicatieprofessionals van andere organisaties, zoals gemeentes of energiebedrijven. De leergang vond 3 keer 2 dagen plaats. Het doel was om kennis op te doen van strategische omgevingscommunicatie en het vakgebied beter te leren kennen. En dat is gelukt! Alles wat de professionals in hun rugzak meenemen, leren zij in de praktijk toepassen.

Leren op een prachtige bosrijke locatie

De trainingsdagen bestonden uit een afwisseling van theorie, oefeningen en (wandel)opdrachten in de omgeving van de locatie. Alle deelnemers namen een eigen casus mee om met elkaar te bespreken.

"Daar leer je ontzettend veel van. Ook hebben we gesprekken nagespeeld tussen stakeholders om te ervaren hoe dit is. Kortom, de leergang is een mooie mix tussen theorie (met héél veel praktijkvoorbeelden), oefenen en de benen strekken om te reflecteren."

Milou Verhagen, Communicatieadviseur USG MarCom

Kennis opdoen over omgevingscommunicatie

Volgens Milou en Kim zijn Gonda en Monique twee enthousiaste trainers met enorm veel kennis en goede voorbeelden, waardoor zij de onderwerpen steeds beter begrepen. Enkele van de onderwerpen die voorbijkwamen waren belangen van stakeholders, een (SOM-COM) omgevingsanalyse maken, participatie, gespreksvoering en polarisatie. Ook stonden we stil bij onze eigen breinvoorkeuren. "Door deze leergang is mijn interesse voor omgevingscommunicatie gegroeid en bevestigd," vertelt Milou.

Direct te gebruiken in de praktijk

Het fijne aan deze leergang is dat alle kennis vrijwel direct toepasbaar is in je werk geven Milou en Kim aan. Zij kunnen nu onder andere een (SOM-COM) omgevingsanalyse maken. In deze methodiek is het startpunt daarvan om eerst de issues te bepalen en dan pas de stakeholders. Dit zorgde voor interessante nieuwe inzichten bij eigen ingebrachte casussen van de deelnemers. 

Met deze omgevingsanalyse als startpunt leerden de deelnemers vervolgens hoe zij zorgvuldig een omgevingsproject van A tot Z aanpakken. Dat hoeft de communicatieadviseur niet alleen te doen, maar is het beste om samen met de omgevingsmanager op te pakken. Want samen sta je sterker!

Steviger staan als communicatieadviseur

Naast de enorme bak met kennis over omgevingscommunicatie leerden de professionals nog veel meer. Bijvoorbeeld over hoe je ervoor zorgt dat je als communicatieadviseur al vroeg in een project wordt betrokken, hoe je je eigen positie inneemt als communicatieadviseur en over hoe je steviger advies kunt geven.

Zo was een onderwerp dat regelmatig terugkeerde dat je niet zo snel meteen naar de middelen moet grijpen, wat collega's wel vaak van je vragen als communicatieadviseur. Het is veel belangrijker om eerst het doel scherp te hebben. Pas als het doel scherp is, kun je gaan bepalen welk communicatiemiddel het beste gebruikt kan worden om dit doel te bereiken.

"Door de afwisseling tussen theorie, praktijkvoorbeelden en oefeningen krijg je in 6 dagen enorm veel kennis mee over omgevingscommunicatie. Ik zou deze leergang zeker aanraden. Juist omdat je én veel leert over omgevingscommunicatie, maar ook over adviesvaardigheden en je positie als communicatieadviseur."

Kim Bonte, communicatieadviseur USG MarCom

Blijven ontwikkelen

Zowel Kim als Milou zijn dankbaar dat ze deze kans vanuit USG MarCom krijgen om zich in een nieuw vakgebied te ontwikkelen. “Met trainingen als deze geef je je ontwikkeling echt een boost. We kijken er naar uit om in dit vakgebied nu ook nog meer praktijkervaring op te doen” geven de twee professionals aan.  

Wil je net als Milou en Kim ook aan de slag als communicatieadviseur bij toonaangevende opdrachtgevers met een maatschappelijk karakter? Sluit je aan bij USG MarCom en maak deel uit van een team gepassioneerde vakgenoten en ontdek wat bij jou past! Neem gerust contact op met een van onze recruiters of kijk op de website voor meer info.

Deel dit artikel