Yvonne Matze Corporate Recruiter bij USG MarCom met adviseurs
Nieuws
4 minuten leestijd

Corporate recruiter Yvonne Matze over de persoonlijke aanpak van USG MarCom

Recruiter en adviseur werving en selectie Yvonne Matze was voor veel kandidaten en opdrachtgevers in de marketing en communicatie het eerste persoonlijke contact met USG MarCom. Bijna achttien jaar verbond zij marketing- en communicatieprofessionals aan diverse organisaties. Al die tijd vroeg Yvonne anderen het hemd van het lijf: wat drijft je? Wat zijn je ambities? Wat heb je nodig? Nu ze overstapt naar een nieuwe baan zijn de rollen omgedraaid, en is Yvonne zelf aan de beurt. Wat maakte haar werk en bij USG MarCom betekenisvol?

Yvonne staat in haar werk zoals ze in het leven staat: enthousiast, nieuwsgierig en eerlijk. What you see is what you get. En zoals ze het zelf zegt: “Ik ben op mijn best als ik bezig kan zijn met persoonlijke gesprekken, adviseren en mensen op de juiste plek zetten.”

Altijd op zoek naar werkgeluk 

Yvonnes manier van werken sluit naadloos aan bij de persoonlijke aanpak van USG MarCom. Met haar passie voor mensen en de arbeidsmarkt helpt ze mensen aan werk dat echt bij ze past. Ook privé is ze daar veel mee bezig: “Ik ben altijd aan het verbinden en netwerken, van het schoolplein tot op de voetbalvereniging.”  

Wat ze daarmee voor anderen kan betekenen besefte ze tijdens een gesprek met een kandidaat: “Hij had vier kinderen en zat in de WW. En hij zei: het is zo waardevol wat jij doet, want jij helpt mij om mijn hypotheek te betalen en om mijn gezin te laten floreren. Toen werd ik me nog meer bewust van de maatschappelijke bijdrage die wij met ons werk bij USG MarCom leveren. En je bent ook nog eens bezig om ervoor te zorgen dat mensen werkgeluk vinden. Blij zijn in je carrière is zo belangrijk, dat is voor mij in mijn eigen leven ook zo.” 

"Wij brengen met oprechte nieuwsgierigheid de beste mensen op de juiste plek” 

De juiste vragen stellen 

De vele kandidaten en organisaties die ze aan elkaar gekoppeld heeft maken Yvonne trots: “Er zijn bedrijven succesvoller geworden door een bepaalde match.” Maar hoe vind je nou de beste kandidaat voor precies die ene positie binnen dat ene bedrijf? Yvonne: “Je kunt wel honderd kandidaten in je database hebben, maar misschien past er niet één van. Het is niet zomaar matchen. Het gaat dieper: wat drijft iemand en wat drijft een organisatie? En hoe kun je die twee samenbrengen?”  

Yvonne leerde de kneepjes van haar vak door eindeloos vragen te stellen: “Waar ben je naar op zoek? Waar lig je wakker van? Wat past er in jouw team? Ik kijk om me heen en praat met verschillende mensen, ik proef de sfeer en maak me de organisatie helemaal eigen. Ik denk dat je de juiste match niet goed kunt vinden als je niet de juiste vragen stelt. En als je je niet verdiept in de visie en de kernwaarden van de organisatie, of in de persoonlijkheid van een kandidaat.”

Het enthousiasme en de doortastendheid van Yvonne zijn ook de USG-adviseurs niet ontgaan. Zo herinnert Isabel Molenaar zich van het contact met Yvonne haar drive om écht te onderzoeken of interimmen bij haar past: “Yvonne heeft mij met veel toewijding geïntroduceerd aan de wereld van interimmen. Haar enthousiasme was aanstekelijk, want ik ben hierdoor bij USG MarCom aan de slag gegaan. Ze heeft in ons gesprek echt geluisterd naar mijn wensen en samen keken we of USG en ik een goede match zijn. Ze was hierin erg oprecht en realistisch."

De 'Yvonne-factor'

Net als haar USG MarCom-collega's streeft Yvonne ernaar om in elk gesprek de verbinding aan te gaan: “Ik probeer me in te leven in de mens die tegenover me zit. Zowel klant als kandidaat.” Haar belangrijkste tip aan haar opvolger bij USG MarCom? “Probeer met oprechte nieuwsgierigheid de beste mens op de juiste plek te brengen. En houd daarbij de mens én het organisatiebelang in het oog.” 

Als iemand deze ‘Yvonne-factor’ beaamt, is het resourcemanager Kitty wel. Zij en Yvonne waren jarenlang verbonden als hechte collega's: “Yvonne is een zeer bevlogen collega met een enorme drive en doorzettingsvermogen. Haar oprechte interesse en nieuwsgierigheid in de mens en organisatie maakt dat zij tot op details goed kan matchen en net zolang doorgaat tot de match geregeld is.” 

Haar hoge werktempo en bak energie maakt dat zij veel werk kan verzetten. Niet alleen hierom gaan wij haar missen, want ze is daarnaast echt een collega met een gouden randje die ook oog heeft voor collega's om zich heen en met de nodige dosis humor de dag doorkomt!” 

Go with the flow 

Tijdens Yvonne's loopbaan heeft de arbeidsmarkt niet stilgestaan: “We hebben hoogconjunctuur en laagconjunctuur meegemaakt, de energiecrisis, de bankencrisis, een krappe arbeidsmarkt, ik heb alles wel gezien. En elke keer beweeg je weer mee. Dat doet een beroep op je creativiteit en flexibiliteit. Je moet bereid zijn om te veranderen en te schakelen.” Ze denkt terug aan de coronatijd, waarin sollicitatiegesprekken voor het grootste deel online plaatsvonden: “Dan maakte ik bijvoorbeeld een wandeling met een kandidaat die twijfelde. Of deden we toch een gesprek op kantoor, maar dan drie meter uit elkaar.” 

Ook USG MarCom heeft in de achttien jaar dat Yvonne er werkte veel ontwikkelingen doorgemaakt, maar het persoonlijke karakter van de organisatie was een constante. De mensen van USG MarCom gaat ze dan ook het meeste missen. Zowel de collega's met wie ze samenwerkte, als de mensen die zij als recruiter aan de organisatie heeft verbonden: “Er zijn hier pure, oprechte vriendschappen ontstaan, en ik ben blij en trots als ik tussen mijn collega's in sta.” 

Verder leren bij Inholland 

Vanwaar Yvonnes vertrek bij USG MarCom? “Ik doe mijn werk nog steeds met veel plezier en enthousiasme. Na achttien hele mooie jaren wil ik nu een andere branche gaan ontdekken. Er is nog zoveel meer!” Ze neemt naar eigen zeggen de ‘sprong in het diepe’ naar Hogeschool Inholland. Vanaf februari 2023 gaat ze daar aan de slag als corporate recruiter en adviseur werving en selectie. 

Haar ambitie? “Ik wil me graag verbreden. Elke dag leren, verbeteren, aanpassen, vernieuwen. Beter worden in mijn vak, maar dan in een nieuwe branche, in een maatschappelijke omgeving – het onderwijs.” Ze maakte kennis met de hogeschool na een open dag die ze samen met haar dochter bezocht: “Na die open dag was mijn dochter dolenthousiast en ik ook. Ik dacht: hier voel ik me thuis. Dat is voor iedereen denk ik het belangrijkste. Je wil je ergens thuis voelen.”  

Yvonne werkte bij USG MarCom onder negen directeuren en maakte vier naamswijzigingen mee: van United Capacity naar USG Capacity, USG Marketing, Communications en Sales, USG Marketing & Communications en tot slot USG MarCom. 

Deel dit artikel