Communicatietrends uit juni 2024 | Logeion C-day
Nieuws
1 minuut leestijd

Communicatietrends in de maand juni: Dit is hoe je ze inzet

De maand juni zat weer volop ontwikkelingen, trends en gebeurtenissen binnen het communicatievak. Zo waren wij als USG MarCom aanwezig op Logeion’s C-Day, hét nationaal vakcongres voor communicatieprofessionals. Tijdens deze dag presenteerde het TrendTeam van Logeion hun communicatietrends – deze formuleren zij iedere twee jaar. De trends zijn een antwoord op de vraag ‘Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die van invloed zijn op ons vak?’

Wat zijn deze trends en hoe speel je hierop in?

Het TrendTeam kwam samen tot eén trend: de veranderende rolopvatting van ons vak in een tijd van transitie. Met transitie als leidende trend, geeft Logeion de communicatieprofessionals de volgende drie ‘opgaven’:

  1. Neem stelling
  2. Waardeer luisteren
  3. Zoek naar betekenis

1. Neem stelling

Waar sta je voor? Waar maakt jouw organisatie zich hard voor? Kies een positie en maak zowel intern als extern duidelijk dat je organisatie hiervoor staat. 

In een tijd van transitie is het belangrijk dat organisaties en professionals duidelijk laten zien waar ze voor staan. Het innemen van een stelling zorgt voor herkenbaarheid en kan bijdragen aan het vertrouwen en de loyaliteit van zowel medewerkers als klanten. Transparantie en consistentie in je communicatie zijn hierbij belangrijk.

Tip! Ontwikkel een duidelijke boodschap en zorg ervoor dat deze consequent wordt gecommuniceerd in alle uitingen, van persberichten tot interne memo’s. Je kan bijvoorbeeld storytelling gebruiken om de stelling van je organisatie over te brengen.

2. Waardeer luisteren

Luisteren is belangrijk en toch vergeten we dat weleens. Daag jezelf uit om eens vaker naar verschillende perspectieven te luisteren. Wees nieuwsgierig!

In een wereld die steeds complexer en diverser wordt, is het belangrijk om actief te luisteren naar verschillende perspectieven. Dit betekent niet alleen naar medewerkers luisteren, maar ook naar alle externa stakeholders zoals opdrachtgevers. Door goed te luisteren, kun je beter inspelen op de behoeften en verwachtingen van je doelgroep en kan je communicatie relevanter en effectiever worden.             

Tip! Organiseer regelmatig feedbacksessies en luister actief naar wat je publiek te zeggen heeft. Maak daarin gebruik van verschillende kanalen, zoals sociale media, enquêtes en focusgroepen om input te verzamelen.

3. Zoek naar betekenis

Maak de betekenis achter jouw communicatieadvies duidelijk. Leg relevante data voor en leg goed uit welke toegevoegde waarde je ermee brengt. 

Het is niet van belang dat communicatie alleen informatief is, maar ook betekenisvol. Dit betekent dat je verder moet kijken dan de oppervlakkige boodschap en moet zoeken naar de diepere betekenis en impact van wat jouw organisatie communiceert. Betekenisvolle communicatie helpt om een sterkere band te creëren met je doelgroep en kan leiden tot meer betrokkenheid en actie. 

Tip! Gebruik data en inzichten om de relevantie en impact van de boodschap te onderbouwen. Leg duidelijk uit hoe jouw communicatieadvies bijdraagt aan de bredere doelen en waarden van de organisatie. Je kan ook gebruiken maken van voorbeelden en verhalen die de betekenis van je boodschap versterken.

Conclusie

Het is nu aan ons om deze trends niet alleen te begrijpen, maar ook actief toe te passen in ons dagelijkse werk! Laten we de uitdaging aangaan en onze communicatiepraktijken blijven ontwikkelen en innoveren.

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur!

Deel dit artikel