Betekenisvol werk creëren uit liefde voor ons vak
Sinds 28 september 2022 heeft USG MarCom een raamovereenkomst met de Gemeente Apeldoorn voor de inhuur van communicatieprofessionals. Het communicatieteam van de Gemeente Apeldoorn bestaat uit meer dan 25 gedreven professionals en streeft naar een uitstekende reputatie voor de gemeente. Het tijdelijk inhuren van communicatieprofessionals is essentieel om het team te versterken, vooral tijdens drukke periodes, zwangerschaps-verlof, langdurige ziekte en bij grote opgaven. In het kader van onze samenwerking met de Gemeente Apeldoorn is bij de aanbesteding een SROI-doelstelling vastgesteld. SROI helpt bedrijven en organisaties om op een opbouwende en duurzame manier bij te dragen aan werkgelegenheid, de samenleving en duurzaamheid. Door Social Return in te zetten waar dit het meeste effect heeft, staat de return centraal: het helpen van mensen naar een betere positie dan waar ze nu zijn, het bevorderen van sociale samenhang op regionaal niveau en het creëren van een duurzame omgeving. Marc van Zanten, beleidsadviseur Social Return, Impact Ondernemen en Human Capital bij de Gemeente Apeldoorn, heeft ons de mogelijkheid geboden om in co-creatie een SROI-initiatief van Apeldoorn te ondersteunen. In dit geval hebben we ervoor gekozen om Stichting Fietsmaatjes Apeldoorn en Omstreken te ondersteunen met het genereren van naamsbekendheid en met de groei van het aantal aanmeldingen van vrijwilligers. Op deze manier kunnen we onze expertise benutten en leveren wij uit liefde voor ons vak een maatschappelijk bijdrage!
Stichting Fietsmaatjes Apeldoorn en Omstreken
Stichting Fietsmaatjes Apeldoorn en Omstreken geeft mensen met beperkingen de kans om te genieten van fietsen en sociale contacten. Eén doel staat centraal: zoveel mogelijk mensen die door hun fysieke of verstandelijke beperking niet of nauwelijks zelfstandig de deur uit komen fietsend te laten genieten van de natuur en de omgeving van Apeldoorn en omstreken. Dit initiatief haalt hen uit hun sociale isolement. Zij krijgen weer sociale contacten en worden betrokken bij de samenleving en de samenleving bij hen. Ze komen weer buiten dankzij een vast fietsmaatje en een duofiets met elektrische trapondersteuning. Samen fietsen, bewegen én een mooie band opbouwen met hun maatje!
"Fietsmaatjes verbindt mensen die door hun fysieke of verstandelijke beperking niet of nauwelijks zelfstandig de deur uit komen. Sociaal contact is erg belangrijk voor ons als mensen. Door sociale contacten worden zij (weer) betrokken bij de samenleving en de samenleving bij hen. Samen fietsen in de prachtige natuur van Apeldoorn draagt bij aan het voorkomen van sociaal isolement.”
— Bert-Jan Bonhof, Voorzitter Stichting Fietsmaatjes en Omstreken
Gemeente Apeldoorn
Marc van Zanten is beleidsadviseur Social Return, Impact Ondernemen en Human Capital en Coördinator van het Expertisecentrum Social Return van de arbeidsmarktregio Factorwerk. Als SROI adviseur is Marc regelmatig aanwezig op marktpleinen met alle plaatselijke maatschappelijke initiatieven. Daar is hij in gesprek gegaan met Stichting Fietsmaatjes Apeldoorn en Omstreken over hun behoefte aan ondersteuning bij de website en bij de werving van vrijwilligers. Marc zag direct dat de hulpvraag van Fietsmaatjes uitstekend aansluit bij de expertise van de specialisten van USG MarCom.
“Als gemeente willen wij door het toepassen van SROI, naast het creëren van arbeidsparticipatie plekken, ook maatschappelijke organisaties ondersteunen om mooie initiatieven te ontplooien voor Apeldoorn! De match met de expertise van USG MarCom is perfect.”
— Marc van Zanten, beleidsadviseur Social Return en Impact Ondernemen bij de Gemeente Apeldoorn
Social Return On Investment
Janine Kruider, commercieel manager USG MarCom, reageert op het belang van Social Return On Investment (SROI): "Als interim en werving- en selectiebureau worden wij vanuit aanbestedingsprocedures benaderd om bij te dragen aan baankansen en een inclusieve arbeidsmarkt in het kader van SROI." SROI helpt organisaties om op een constructieve en duurzame manier bij te dragen aan werkgelegenheid, de maatschappij en duurzaamheid. USG MarCom werkt hiervoor samen met USG Restart om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt op maat te begeleiden en te (her)plaatsen op de arbeidsmarkt. We werken ook samen met het Adviseur Landelijk Servicepunt Flex en diverse WerkgeversServicepunten (WSP's) door heel het land om arbeidskansen te creëren.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Al 30 jaar creëert en biedt USG MarCom betekenisvol werk aan marketing- en communicatieadviseurs. Wat ons drijft is de grote wens om een waardevolle bijdrage te leveren aan de groei en ambities van mensen én organisaties. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog in het vaandel. Wij streven naar een wereld waar kandidaten en bedrijven kunnen focussen op wat echt belangrijk is. Hoe meer mensen hun passies kunnen volgen, des te beter wordt onze toekomst.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is op veel manieren verankerd in USG Professionals. Onze blik op de toekomst van de arbeidsmarkt; Iedereen een kans op maatschappelijke participatie: actief meedoen in de samenleving. Participatie heeft verschillende positieve effecten op individueel en maatschappelijk niveau (zoals zingeving en sociale cohesie). Om die reden creëren we met divers samenwerkingspartners initiatieven. Zo hebben we een strategisch partnerschap met NL Cares op het gebied van caring society. Dit partnerschap geeft onze medewerkers toegang tot het platform van NL Cares, waar vraag en aanbod van vrijwilligerswerk op een laagdrempelige manier samenkomen. Wij geloven dat als iedereen bereid is om zich in te zetten, we samen kunnen bouwen aan een betere wereld.
Vanuit USG Professionals geven we alle support aan medewerkers die zich willen inzetten voor een ander. Zo is in onze cao afgesproken dat iedereen drie dagen per jaar krijgt om vrijwilligerswerk te doen in de vorm van verschillende activiteiten. Door samen te werken met NL Cares, hopen we het voor collega's gemakkelijker te maken om vrijwilligerswerk te doen. Daarnaast hebben wij onlangs op 16 september met een grote groep collega’s deelgenomen aan de Dam tot Dam wandeltocht, waarmee we geld hebben ingezameld voor borstkankeronderzoek.
Anna Catharina Ashouwer, algemeen directeur van USG Professionals, benadrukt dat dankzij de samenwerking met NL Cares wij het verschil kunnen maken. Samen met onze collega’s bouwen we aan een caring society, en daar draait het om: aandacht voor elkaar en voor onze omgeving.
Samenwerking Stichting Fietsmaatjes Apeldoorn en Omstreken en USG Marcom
Vanuit MarCom ondersteunen wij Fietsmaatjes Apeldoorn en Omstreken bij groei-initiatieven door meer aanmeldingen te genereren, vooral van vaste fietsmaatjes die zich voor langere tijd willen verbinden, en door de naamsbekendheid te vergroten. USG MarCom heeft geholpen met het opstellen van een communicatieplan, het creëren van content voor diverse kanalen, het opstellen van een social media plan en het upgraden van de website. Binnenkort krijgt de website een kleine upgrade die volledig SEO-proof is en zal zorgen voor een betere conversie. Tevens analyseren wij regelmatig of de gestelde doelstellingen worden behaald en sturen wij zo nodig bij. Het MarCom projectteam is tevens enthousiast over de diversiteit en veelzijdigheid van deze opdracht voor Stichting Fietsmaatjes.
Sharon den Hartog, coördinator MarCom team geeft aan "Het voelt goed om niet alleen inhoudelijk, maar ook maatschappelijk waardevol te kunnen bijdragen. We gebruiken onze marketing communicatie-expertise concreet voor de stichting. Uit liefde voor ons vak betekenisvolle projecten creëren, mooier wordt het niet!”
— Sharon den Hartog, coördinator USG MarCom
Heb je ook hulp nodig bij een communicatievraagstuk? Via USG MarCom staat altijd een marketing- en communicatieadviseur klaar om jouw organisatie tijdelijk te versterken. Bekijk onze oplossingen of neem direct contact met ons op!