MarCom & Arbeidsmarktcommunicatie
Dit kwartaal duiken wij in het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Er komen diverse van onze eigen experts aan het woord en zo krijg jij nuttige content. Houd onze kanalen en deze pagina in de gaten!

Samenbrengen van ambities van werkgever en werknemer

Hoe bouw je een onweerstaanbare organisatie voor talent? Hoe verhelp je het schreeuwende tekort aan werknemers? Hoe trek je gemotiveerde en getalenteerde werknemers aan en behoud je ze ook?

Komend kwartaal duiken wij in het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Arbeidsmarktcommunicatie bevat alle communicatie en marketing naar de arbeidsmarkt doelgroepen en hun beïnvloeders (intern en extern) met als doel werven van werknemers, succesvol plaatsen en het vinden van een baan.

Expertise in huis

Ruim 70 USG MarCom communicatieadviseurs helpen organisaties dagelijks met het optimaal organiseren, inrichten en succesvol maken van hun marketing- en/of communicatieafdeling. Ieder met hun eigen kwaliteiten en expertise en allemaal vanuit liefde voor het vak! Nu gaan ze deze expertise ook inzetten om deze brandende vragen te beantwoorden. Ieder kwartaal komt een ander expertisegebied binnen marcom aan bod.

Senior Marketing Communicatie Adviseur achter tablet

Artikelen

Communicatiemiddelen voor succesvol verandercommunicatie - gesprek met leidinggevende
Interne & Verandercommunicatie
2 minuten leestijd

Welk communicatiemiddel heeft volgens jou het meeste impact op succesvolle verandercommunicatie?

Verandering is een onvermijdelijk onderdeel van groei en succes in elke organisatie. Het doorvoeren van veranderingen kan echter een uitdaging zijn en zonder de juiste interne communicatie kan het leiden tot verwarring, weerstand en uiteindelijk mislukking. Effectieve communicatie is cruciaal voor succesvolle verandercommunicatie.

Met duidelijke en consistente communicatie begrijpen werknemers de redenen voor de verandering of de stappen die nodig zijn om de verandering door te voeren. Duidelijke communicatie heeft een groter doel dan alleen het creëren van bewustzijn. Het kan helpen geruchten, verkeerde informatie en wantrouwen onder werknemers weg te nemen, wat langdurige negatieve effecten zou hebben op het moreel en de betrokkenheid.

Als communicatieprofessional draag jij bij aan effectieve verandercommunicatie door een goed communicatieplan op te stellen. Via een poll op LinkedIn vroegen wij de mening aan communicatieprofessionals. Hierin namen wij de huidige trends mee in en lieten we hen kiezen welk middel zij het liefst gebruiken. Met 80 respondenten kwamen wij tot de volgende conclusie.

Wat is verandercommunicatie?

Dit is de communicatie die je inzet wanneer je als organisatie belangrijke veranderingen doormaakt. Enkele voorbeelden van dit soort veranderingen zijn fusies, overnames, een nieuwe merkpositionering, een nieuwe huisstijl, een reorganisatie of de aanstelling van een nieuwe directie. 

Gesprekken met leidinggevenden 

Met 68% van de stemmen heeft persoonlijke gesprekken met leidinggevenden duidelijk de voorkeur. Dit zijn één-op-één of kleine groepsinteracties tussen medewerkers en hun directe leidinggevenden. Deze gesprekken bieden de mogelijkheid om vragen te stellen, zorgen te uiten en een dieper begrip te krijgen van de veranderingen binnen de organisatie. Ze zijn vooral effectief voor het opbouwen van vertrouwen en het adresseren van individuele behoeften en zorgen. Kies voor persoonlijke gesprekken met leidinggevenden wanneer je behoefte hebt aan een persoonlijke en empathische benadering van communicatie over veranderingen.

Tip: Onderschat de rol van de leidinggevende niet. Mensen vertrouwen het meest hun directe leidinggevende. Zorg dat de leidinggevenden over de verandering(en) praten met hun medewerkers na het gesprek, zodat iedereen weet welke verandering er wordt verwacht.

Townhall meetings

Met 28% van de stemmen kwam townhall meetings op de tweede plek. Dit zijn bijeenkomsten waarbij alle medewerkers van een afdeling of organisatie samenkomen om belangrijke updates, zoals veranderingen binnen de organisatie, te bespreken. Deze bijeenkomsten bieden een directe en persoonlijke manier om informatie te delen en vragen te beantwoorden. Ze kunnen vooral effectief zijn voor het creëren van een gevoel van betrokkenheid en transparantie binnen de organisatie. Kies voor townhall meetings wanneer je behoefte hebt aan directe interactie en een gevoel van gemeenschap wilt opbouwen rond de veranderingen.

Interne nieuwsbrieven

Interne nieuwsbrieven kwam op een gedeelde derde plek met 3% van de stemmen samen met digitale platforms/intranet. Dit zijn geschreven communicatiemiddelen die regelmatig worden verspreid onder medewerkers van een organisatie. Ze bevatten updates, aankondigingen en andere relevante informatie over de organisatie, inclusief veranderingen. Nieuwsbrieven bieden een gestructureerde manier om informatie te delen en kunnen worden gebruikt om complexe veranderingen op een begrijpelijke manier uit te leggen. Kies voor interne nieuwsbrieven wanneer je behoefte hebt aan een formele en goed gestructureerde manier om informatie te verspreiden naar alle medewerkers.

Digitale platforms/intranet

Digitale platforms of intranet (3% van de stemmen) zijn online platforms die specifiek zijn ontworpen voor intern gebruik binnen een organisatie. Ze bieden een centrale hub voor het delen van informatie, documenten en communicatie over verschillende aspecten van de organisatie, inclusief veranderingen. Digitale platforms kunnen interactieve functies bevatten, zoals discussieforums en feedbackmogelijkheden, waardoor ze een waardevol middel zijn voor het bevorderen van tweerichtingscommunicatie en betrokkenheid bij veranderingen. Kies voor digitale platforms/intranet wanneer je behoefte hebt aan een flexibele en toegankelijke manier om informatie te delen en medewerkers te betrekken bij veranderingen, vooral als ze op afstand werken of verspreid zijn over verschillende locaties.

Welk communicatiemiddel ga jij gebruiken?

Het kiezen van het juiste communicatiemiddel is cruciaal. Belangrijk om te onthouden is dat gedrag niet in eén keer verandert. Mensen moeten ongeveer tien tot twintig keer worden blootgesteld aan een boodschap om te zorgen voor invloed op hun gedrag. Combineer vooral ook meerdere middelen en geef niet snel op en houd dezelfde strategie aan. Veel succes met je verandercommunicatie!

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur of plaats een vacature.

Deel dit artikel

Hoe bouw je een onweerstaanbare organisatie voor talent?

Cindy Boxma is senior communicatieadviseur bij USG MarCom. Haar expertises zijn arbeidsmarktcommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie. Bij verschillende branches en diverse organisatie heeft zij van dichtbij de effecten van goed werkgeverschap - en het ontbreken daarvan - op werving en verloop gezien. 

Cindy: "Ik houd van de uitdaging van het vinden, binden en behouden van de juiste medewerker. Voor mij staat als een paal boven water dat medewerkers het meest waardevolle onderdeel van een organisatie zijn en de sleutel tot succesvolle arbeidsmarktcommunicatie. Het succes van een organisatie valt of staat met de betrokkenheid en vitaliteit van medewerkers. Dit zijn de mensen die vol enthousiasme over hun werk en hun werkgever spreken. Die jouw partner zijn bij het vinden, binden en boeien van jouw ideale toekomstige medewerkers. Hun bevlogenheid wekt de nieuwsgierigheid naar je organisatie als potentiële werkgever."

Checklist voor arbeidsmarktcommunicatiestrategie


Handen van vrouw typen op toetsenbord

Kom direct met ons in contact!

Neem vrijblijvend contact op met ons enthousiaste team.

Nicoline Cossee  
Recruiter vaste banen

Blijf ons volgen!