MarCom & Arbeidsmarktcommunicatie
Dit kwartaal duiken wij in het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Er komen diverse van onze eigen experts aan het woord en zo krijg jij nuttige content. Houd onze kanalen en deze pagina in de gaten!

Samenbrengen van ambities van werkgever en werknemer

Hoe bouw je een onweerstaanbare organisatie voor talent? Hoe verhelp je het schreeuwende tekort aan werknemers? Hoe trek je gemotiveerde en getalenteerde werknemers aan en behoud je ze ook?

Komend kwartaal duiken wij in het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Arbeidsmarktcommunicatie bevat alle communicatie en marketing naar de arbeidsmarkt doelgroepen en hun beïnvloeders (intern en extern) met als doel werven van werknemers, succesvol plaatsen en het vinden van een baan.

Expertise in huis

Ruim 70 USG MarCom communicatieadviseurs helpen organisaties dagelijks met het optimaal organiseren, inrichten en succesvol maken van hun marketing- en/of communicatieafdeling. Ieder met hun eigen kwaliteiten en expertise en allemaal vanuit liefde voor het vak! Nu gaan ze deze expertise ook inzetten om deze brandende vragen te beantwoorden. Ieder kwartaal komt een ander expertisegebied binnen marcom aan bod.

Senior Marketing Communicatie Adviseur achter tablet

Artikelen

Belang van interne communicatie in overheidsprojecten
Interne & Verandercommunicatie
1 minuut leestijd

Interne communicatie tijdens overheidsprojecten

Interne communicatie is van essentieel belang voor een goed functionerende overheid. Vooral bij de introductie van nieuwe projecten en werkwijzen speelt interne communicatie een cruciale rol bij het effectief meenemen van medewerkers in nieuwe initiatieven. Maar hoe pak je dit aan?

De juiste communicatiestrategie

In een omvangrijke en complexe organisatie, zoals veel overheidsinstanties, is het essentieel om een heldere en consistente communicatiestrategie te ontwikkelen. Het doen van een grondige analyse, het opstellen van duidelijke strategieën en doelstellingen en het kiezen van passende communicatiekanalen zorgen voor een goed doordacht plan. 

Het consistent communiceren van belangrijke boodschappen over de plannen richting medewerkers en het regelmatig geven van updates, zorgen ervoor dat informatie effectief wordt verspreid binnen de organisatie. Hierdoor blijven werknemers op de hoogte van veranderingen en begrijpen ze hoe deze hun werk beïnvloeden.

Creëer draagvlak

Naast het communiceren over en het op de hoogte houden van, is het creëren van draagvlak onder medewerkers van belang bij het succesvol uitvoeren van plannen. Werknemers moeten niet alleen beschikken over kennis, maar deze ook daadwerkelijk steunen. Het introduceren van een ‘praatplaat’ in het voortraject van een project kan hierbij helpen. Door middel van een praatplaat ga je het gesprek aan en leg je diverse scenario’s voor. Maak daarna pas het plan en de presentatie die daarbij hoort. Hierdoor betrek je medewerkers bij besluitvorming.

Zoek verbinding

Het bepalen van de juiste communicatiestrategie hoef je niet alleen van achter je bureau te ontwikkelen, maar juist ook onder en met de mensen. Door medewerkers niet alleen in het voortraject mee te nemen, maar ook tijdens het maken van communicatieplannen, creëer je verbinding en zullen zij sneller openstaan voor jouw ideeën. Loop eens rond over de werkvloer en ga het gesprek aan. 

Het is dan ook belangrijk een open communicatiecultuur te bevorderen, waarbij medewerkers aangemoedigd worden om vragen te stellen, feedback te geven en hun zorgen te uiten. Feedbacksessies kunnen hierbij helpen. Werknemers zijn vanaf het begin betrokken en krijgen de mogelijkheid eigen ideeën in te brengen, wat intrinsieke motivatie opwekt en weerstand verminderd. 

Een strategische aanpak van interne communicatie en het betrekken van medewerkers zorgt voor draagvlak en realisatie van nieuwe projecten en werkwijzen binnen de overheid. Dit vereist doordachte interne communicatie. Door te investeren in een consistente communicatiestrategie en door een open communicatiecultuur te bevorderen, worden medewerkers niet alleen geïnformeerd, maar ook actief betrokken bij plannen, wat hun steun vergroot.

Geschreven door: Chayenne Kerkvliet

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur of plaats een vacature

Deel dit artikel

Hoe bouw je een onweerstaanbare organisatie voor talent?

Cindy Boxma is senior communicatieadviseur bij USG MarCom. Haar expertises zijn arbeidsmarktcommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie. Bij verschillende branches en diverse organisatie heeft zij van dichtbij de effecten van goed werkgeverschap - en het ontbreken daarvan - op werving en verloop gezien. 

Cindy: "Ik houd van de uitdaging van het vinden, binden en behouden van de juiste medewerker. Voor mij staat als een paal boven water dat medewerkers het meest waardevolle onderdeel van een organisatie zijn en de sleutel tot succesvolle arbeidsmarktcommunicatie. Het succes van een organisatie valt of staat met de betrokkenheid en vitaliteit van medewerkers. Dit zijn de mensen die vol enthousiasme over hun werk en hun werkgever spreken. Die jouw partner zijn bij het vinden, binden en boeien van jouw ideale toekomstige medewerkers. Hun bevlogenheid wekt de nieuwsgierigheid naar je organisatie als potentiële werkgever."

Checklist voor arbeidsmarktcommunicatiestrategie


Handen van vrouw typen op toetsenbord

Kom direct met ons in contact!

Neem vrijblijvend contact op met ons enthousiaste team.

Nicoline Cossee  
Recruiter vaste banen

Blijf ons volgen!