MarCom & Arbeidsmarktcommunicatie
Dit kwartaal duiken wij in het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Er komen diverse van onze eigen experts aan het woord en zo krijg jij nuttige content. Houd onze kanalen en deze pagina in de gaten!

Samenbrengen van ambities van werkgever en werknemer

Hoe bouw je een onweerstaanbare organisatie voor talent? Hoe verhelp je het schreeuwende tekort aan werknemers? Hoe trek je gemotiveerde en getalenteerde werknemers aan en behoud je ze ook?

Komend kwartaal duiken wij in het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Arbeidsmarktcommunicatie bevat alle communicatie en marketing naar de arbeidsmarkt doelgroepen en hun beïnvloeders (intern en extern) met als doel werven van werknemers, succesvol plaatsen en het vinden van een baan.

Expertise in huis

Ruim 70 USG MarCom communicatieadviseurs helpen organisaties dagelijks met het optimaal organiseren, inrichten en succesvol maken van hun marketing- en/of communicatieafdeling. Ieder met hun eigen kwaliteiten en expertise en allemaal vanuit liefde voor het vak! Nu gaan ze deze expertise ook inzetten om deze brandende vragen te beantwoorden. Ieder kwartaal komt een ander expertisegebied binnen marcom aan bod.

Senior Marketing Communicatie Adviseur achter tablet

Artikelen

Hoe blijven interimmers betrokken bij hun eigen bureau?
Interne & Verandercommunicatie
1 minuut leestijd

Hoe blijven interimmers betrokken bij hun eigen bureau?

De betrokkenheid van een interimmers is enorm belangrijk bij een detacheringsbureau. Betrokkenheid betekent namelijk dat iemand zich gewaardeerd voelt. Dit zorgt voor een cultuur waarin werknemer en werkgever elkaar versterken. Daarom is het belangrijk om hier veel aandacht aan te schenken. Wanneer een interimmer een opdracht heeft, zijn zij vanaf dat moment toegewijd aan deze nieuwe opdracht en nieuwe opdrachtgever. Maar hoe houd je deze interimmers toch verbonden aan jouw bureau?

Loopbaan en ontwikkeling

De groei en ontwikkeling van medewerkers moet centraal staan. Zo kan je als detacheringsbureau via verschillende platformen cursussen en opleidingen aanbieden die aansluiten bij iemand zijn ontwikkelwensen. Daarnaast is het verzorgen van interne trainingen en workshops, voor en door professionals, ook een aanrader. 

Via een performance management systeem (bijvoorbeeld Teampeak) kan een bedrijf de progressie bijhouden, kunnen bureau en interimmer samen doelen stellen en zijn er evaluatiemomenten tussen opdrachten door. Zo kan een bureau de behoeftes aanvoelen en zorgen passende ontwikkelmogelijkheden aanbieden. 

Stimuleer intern contact

Bied mogelijkheden om het onderling contact tussen interimmers te ondersteunen. Faciliteer als bureau een online omgeving, zoals Speakap, waarin medewerkers met elkaar kunnen praten. Plaats hier updates over het bedrijf, laat medewerkers zichzelf voorstellen en nodig medewerkers uit voor workshops. 

Daarnaast werkt zo een platform ook als hulpmiddel. Wanneer een collega tegen een probleem aanloopt in een opdracht. Kan deze terugvallen in een poel van kennis van de andere collega’s. Samen sta je immers sterker! Ook het vieren van behaalde prestaties gaat gemakkelijker via een online portaal.  

Het belang van informele interacties

Naast alle werkgerelateerde activiteiten moet er natuurlijk ook ruimte zijn om wat stoom af te blazen. Organiseer als bureau elk kwartaal een borrel! Naast dat dit heel gezellig is, versterkt dit ook de onderlinge relaties. Zo weten mensen elkaar nog makkelijker te vinden. 

Geschreven door: Guido Kaemingk

Wil je meer weten over de inhoud van de MarCom-adviseur functie bij USG MarCom? Lees dan snel verder. Of kun jij tijdelijke ondersteuning jouw team gebruiken? Kom met ons in contact over een interim adviseur of plaats een vacature

Deel dit artikel

Hoe bouw je een onweerstaanbare organisatie voor talent?

Cindy Boxma is senior communicatieadviseur bij USG MarCom. Haar expertises zijn arbeidsmarktcommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie. Bij verschillende branches en diverse organisatie heeft zij van dichtbij de effecten van goed werkgeverschap - en het ontbreken daarvan - op werving en verloop gezien. 

Cindy: "Ik houd van de uitdaging van het vinden, binden en behouden van de juiste medewerker. Voor mij staat als een paal boven water dat medewerkers het meest waardevolle onderdeel van een organisatie zijn en de sleutel tot succesvolle arbeidsmarktcommunicatie. Het succes van een organisatie valt of staat met de betrokkenheid en vitaliteit van medewerkers. Dit zijn de mensen die vol enthousiasme over hun werk en hun werkgever spreken. Die jouw partner zijn bij het vinden, binden en boeien van jouw ideale toekomstige medewerkers. Hun bevlogenheid wekt de nieuwsgierigheid naar je organisatie als potentiële werkgever."

Checklist voor arbeidsmarktcommunicatiestrategie


Handen van vrouw typen op toetsenbord

Kom direct met ons in contact!

Neem vrijblijvend contact op met ons enthousiaste team.

Nicoline Cossee  
Recruiter vaste banen

Blijf ons volgen!