MarCom & Arbeidsmarktcommunicatie
Dit kwartaal duiken wij in het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Er komen diverse van onze eigen experts aan het woord en zo krijg jij nuttige content. Houd onze kanalen en deze pagina in de gaten!

Samenbrengen van ambities van werkgever en werknemer

Hoe bouw je een onweerstaanbare organisatie voor talent? Hoe verhelp je het schreeuwende tekort aan werknemers? Hoe trek je gemotiveerde en getalenteerde werknemers aan en behoud je ze ook?

Komend kwartaal duiken wij in het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Arbeidsmarktcommunicatie bevat alle communicatie en marketing naar de arbeidsmarkt doelgroepen en hun beïnvloeders (intern en extern) met als doel werven van werknemers, succesvol plaatsen en het vinden van een baan.

Expertise in huis

Ruim 70 USG MarCom communicatieadviseurs helpen organisaties dagelijks met het optimaal organiseren, inrichten en succesvol maken van hun marketing- en/of communicatieafdeling. Ieder met hun eigen kwaliteiten en expertise en allemaal vanuit liefde voor het vak! Nu gaan ze deze expertise ook inzetten om deze brandende vragen te beantwoorden. Ieder kwartaal komt een ander expertisegebied binnen marcom aan bod.

Senior Marketing Communicatie Adviseur achter tablet

Artikelen

5 Ontwikkelingen in Marketing & Communicatie
Marketing & Online
2 minuten leestijd

5 Ontwikkelingen in Marketing & Online: Februari 2024

In het steeds veranderende landschap van digitale marketing is het cruciaal voor communicatieadviseurs en marketeers om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Februari heeft verschillende ontwikkelingen gebracht en het digitale marketinglandschap een nieuwe vorm gegeven.

Hieronder zetten wij 5 van deze opkomende trends op een rijtje.

1. De opkomst van AI-gestuurde contentcreatie 

Kunstmatige intelligentie (AI) blijft een game-changer in digitale marketing, waarbij AI-gestuurde tools voor het maken van content steeds geavanceerder worden. Deze tools zijn nu in staat om boeiende content van hoge kwaliteit te produceren in een fractie van de tijd die een mens nodig zou hebben. Een steeds groter opkomende tool is Midjourney: Dat is een soort ChatGPT, maar dan voor het genereren van afbeeldingen.

Marketeers gebruiken AI niet alleen voor het genereren van tekst en foto's, maar ook voor het maken van gepersonaliseerde content, het optimaliseren van SEO en het voorspellen van contenttrends.

2. De groei van voice search

Met het toenemende gebruik van digitale assistenten zoals Amazon's Alexa en Google Assistant, komt voice search steeds vaker voor. Deze trend zet marketeers ertoe aan om hun content te optimaliseren voor voice search, waarbij ze zich richten op conversatietrefwoorden en FAQ's om de voice search-markt te veroveren. In het verlengde van deze trend onderzoeken bedrijven ook de mogelijkheden van voice commerce.

Deze maand zagen we een toename van merken die hun SEO-strategieën verfijnden met conversationele zoekwoorden en FAQ's die aansluiten bij hoe mensen van nature spreken. Deze verschuiving benadrukt de noodzaak van een meer genuanceerde benadering van SEO, waarbij de nadruk ligt op long-tail zoekwoorden en natuurlijke taal.

3. Lokale SEO wordt steeds belangrijker

Voor bedrijven die zich richten op lokale klanten is lokale SEO belangrijker dan ooit. Door updates van het zoekalgoritme van Google is het nu essentieel voor bedrijven om hun Google bedrijfsprofiel te optimaliseren, positieve beoordelingen te verzamelen en ervoor te zorgen dat hun lokale zoekaanwezigheid sterk en nauwkeurig is.

Deze focus op lokale SEO helpt bedrijven hun zichtbaarheid in zoekresultaten te vergroten en meer bezoekers aan te trekken.

4. De opkomst van social commerce

Social commerce heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt met platformen als Instagram, TikTok en Pinterest die hun shoppingfuncties hebben verbeterd. Dankzij deze updates kunnen gebruikers aankopen doen zonder de app te verlaten, wat een naadloze winkelervaring biedt.

Merken integreren in toenemende mate social commerce in hun verkoopstrategieën en maken gebruik van partnerschappen met influencers en interactieve content om de verkoop direct vanaf sociale mediaplatforms te stimuleren.

5. Influencer marketing blijft evolueren

Influencer marketing evolueert, met een verschuiving naar langdurige partnerschappen en een focus op authenticiteit. Bedrijven werken steeds vaker met influencers die overeenkomen met hun waarden en die het publiek op een dieper niveau kunnen betrekken. Deze aanpak bevordert het vertrouwen en de geloofwaardigheid, waardoor influencer marketing effectiever wordt. Hierbij kijken bedrijven ook liever naar een influencer met minder volgers die wel actief is hun niche, dan dat zij schieten met hagel met grotere accounts met een algemener bereik.

Wil je meer weten over de fijne kneepjes in influencer marketing? Onze communicatieadviseur Manisha Soekhoe vertelt er alles over in onze podcast.

Van de toepassing van AI bij het maken van content tot de opkomst van naadloze winkelervaringen d.m.v. social commerce, deze trends benadrukken de dynamische aard van het vakgebied.

Marketeers en communicatieadviseurs die op de hoogte blijven en zich aanpassen aan deze veranderingen, bevinden zich in de beste positie om voor te lopen in het digitale landschap. Naarmate we verder gaan, zal de focus steeds meer liggen op het creëren van gepersonaliseerde, aantrekkelijke en duurzame marketingstrategieën die aanslaan bij de moderne consument.

Deel dit artikel

Hoe bouw je een onweerstaanbare organisatie voor talent?

Cindy Boxma is senior communicatieadviseur bij USG MarCom. Haar expertises zijn arbeidsmarktcommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie. Bij verschillende branches en diverse organisatie heeft zij van dichtbij de effecten van goed werkgeverschap - en het ontbreken daarvan - op werving en verloop gezien. 

Cindy: "Ik houd van de uitdaging van het vinden, binden en behouden van de juiste medewerker. Voor mij staat als een paal boven water dat medewerkers het meest waardevolle onderdeel van een organisatie zijn en de sleutel tot succesvolle arbeidsmarktcommunicatie. Het succes van een organisatie valt of staat met de betrokkenheid en vitaliteit van medewerkers. Dit zijn de mensen die vol enthousiasme over hun werk en hun werkgever spreken. Die jouw partner zijn bij het vinden, binden en boeien van jouw ideale toekomstige medewerkers. Hun bevlogenheid wekt de nieuwsgierigheid naar je organisatie als potentiële werkgever."

Checklist voor arbeidsmarktcommunicatiestrategie


Handen van vrouw typen op toetsenbord

Kom direct met ons in contact!

Neem vrijblijvend contact op met ons enthousiaste team.

Nicoline Cossee  
Recruiter vaste banen

Blijf ons volgen!