USG Marketing & Communications
HBO+ | 8-40 uur | Heel Nederland

Freelancer? Schrijf je in voor interessante opdrachten bij de (Rijks)overheid

Heb jij ervaring binnen de (rijks)overheid en werk je als freelancer of op basis van detachering? Vul dan het formulier in en we nemen contact met je op.
Solliciteer direct

Al zolang we bestaan (sinds 1991) versterken onze communicatieprofessionals de dienst publieke communicatie bij het Rijk. En sinds 2014 zijn we voorkeursleverancier voor de 12 ministeries, vele uitvoerende diensten, inspecties en Hoge Colleges van Staat. Dagelijks leveren ruim 45 collega’s een unieke bijdrage aan een beter Nederland. Een partnerschap met als basis kennis en expertise. We zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s voor de mooie opdrachten die we nog open hebben staan!

Naast de vacatures bij de Rijksoverheid, zijn we ook preferred supplier bij verschillende organisaties zoals provincies, middelgrote gemeenten en waterschappen.

Wat we vragen

  • Ervaring bij de Rijksoverheid

Wat we bieden

  • Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

    Over deze functie

    Het Rijk maakt serieus werk van Nederland. Wij maken serieus werk van jouw werk bij het Rijk. In onze aanpak sta jij centraal, met al jouw ervaring, wensen en ambities. We zoeken hierin de juiste match tussen opdracht en persoon. Wij weten dat als jij op de juiste plek zit, je in je element bent en je het beste werk levert. Of je nu bij ons in vaste dienst komt, op detacheringsbasis werkt of aan de slag gaat als freelancer of voorkeurskandidaat. Wij zorgen ervoor dat jij het beste van jezelf kunt laten zien.

    • Je kunt bij ons in vaste dienst komen of aan de slag op detacheringsbasis, als freelancer of voorkeurskandidaat;
    • Door onze jarenlange ervaring kennen we de (Rijks)overheid als geen ander;
    • Je wordt onderdeel van ons netwerk boordevol interessante opdrachtgevers, opdrachten en like-minded vakidioten;
    • Er is altijd een USG collega in de buurt met wie je kunt sparren of gewoon even lekker een kop koffie kunt drinken;
    • Eerste mogelijkheid tot inschrijven voor de populaire World Cafés.

    Altijd de laatste vacatures in je mail

    Kitty Lemckert
    Resourcemanager

    Wat wij bieden

    In dienst als professional
    Wil jij job-hoppen met de zekerheid van een vast contract? En wil jij continu worden uitgedaagd om nieuwe (maatschappelijke)vraagstukken op te lossen met creatieve en innovatieve oplossingen? Dan ben je bij ons op je plek. Het is wat ons typeert als organisatie en partner bij de Rijksoverheid.

    Voordelen:

    • Vast contract, met uitstekende bonusregeling
    • Ontwikkeling door coaching, begeleiding, intervisie, training & opleidingen
    • Je bent van harte welkom bij onze borrels, kwartaalbijeenkomsten en jaarlijkse wintersport

    USG Marketing & Communications

    P.J. Oudweg 61
    1314 CK Almere
    +31 (0)30 750 18 10
    info@usgmarcom.nl

    Werken als freelancer via USG Marketing & Communications

    USG Marketing & Communications heeft interessante interim communicatie en marketingopdrachten voor freelancer bij de Rijksoverheid. Wil je meer weten over onze opdrachten? Neem contact met ons op of schrijf je in als freelancer.

    Voordelen:

    • Contractadministratie uit handen
    • We zorgen ervoor dat je factuur altijd binnen 30 dagen wordt betaald
    • We zijn altijd op zoek naar lange termijn partnerschappen

    Kitty Lemckert, senior recruiter rijksoverheid

    “Ik hou van dynamiek, deadlines en communicatievraagstukken en dat vind ik allemaal in mijn functie én bij USG MarCom. Ik krijg energie van de marcom professionals waarmee en waarvoor ik werk. Ook het vakgebied van communicatie is, net als de marktbehoefte, continu in ontwikkeling en aan verandering onderhevig. Dit houdt me scherp!”

    Over USG Marketing & Communications

    Wij werken samen. Samen met bedrijven die ook vooruit willen. We versterken elkaar. Met één gezamenlijk doel: mensen en bedrijven succesvol maken. Nóg succesvoller. Dat doen we met onze unieke, op maat gemaakte marketing en communicatie oplossingen.

    We zijn een organisatie die zich kenmerkt door kwaliteit, specialisme en duurzame relaties. Voor opdrachtgevers een innovatieve 

    en oplossingsgerichte samenwerkingspartner met een breed palet aan dienstverlening. Voor professionals een plek waar ze zich continu kunnen ontwikkelen. Een plek zonder strak keurslijf en waar veelzijdigheid en diversiteit de toon zetten.

    Recente artikelen

    Storytelling & Content

    ‘Meer organisaties bewust van belang begrijpelijke taal door corona’

    Corona kwam vorig jaar razendsnel ons land binnen en op 15 maart ging Nederland letterlijk op slot. Werk thuis, was vaak je handen, vermijd drukke plekken. De maatregelen uit de ene persconferentie waren nog niet doorgevoerd of er werden al weer nieuwe aangekondigd. Voor laaggeletterden en anderstaligen was het vaak lastig om zoveel nieuwe informatie te begrijpen. Pharos, Expertisecentrum gezondheidsverschillen, publiceerde daarom al snel corona-informatie in eenvoudige taal. Wij blikken met Strategisch adviseur en projectleider Thea Duijnhoven terug op deze hectische en boeiende periode.
    leestijd: 3 minuten
    Geschreven door: Expertiseteam Storytelling & Content USG Marketing & Communications

     

     

    Een samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport was er al langer, maar tijdens de pandemie wisten steeds meer organisaties zoals GGD’s, welzijnsorganisaties en het COA Pharos te vinden. “Zij merkten dat er onduidelijkheid was over bepaalde onderwerpen en vroegen ons om informatie in eenvoudige taal aan te bieden”, zegt Thea. “Ook kwamen er steeds meer verzoeken voor vertalingen. In het begin namen we vooral zelf het initiatief, later zijn we meer middelen met het ministerie van VWS, GGD’s en RIVM samen gaan maken. Het was mooi om te zien dat veel organisaties door corona het belang van begrijpelijke voorlichting in verschillende talen zijn gaan inzien.”

    Snelheid
    Voor Pharos en de taalambassadeurs was snelheid de grootste uitdaging in het begin van de corona-uitbraak, vertelt Thea wanneer ze aan die periode terugdenkt. “ We leefden van persconferentie naar persconferentie. Soms had je overdag iets afgerond, maar dat was ’s avonds al achterhaald. Ook voor de taalambassadeurs was het hard werken. Omdat alles digitaal ging, konden we snel testpanels samenstellen met taalambassadeurs uit alle hoeken van het land.

    Tekst en beeld
    Pharos zet zich in voor het terugdringen van gezondheidsverschillen en doet dit onder meer door organisaties te adviseren over het gebruik van eenvoudige taal in communicatiemiddelen. Het expertisecentrum laat teksten testen door zogenoemde taalambassadeurs van Stichting ABC, een vrijwilligersorganisatie van en voor laaggeletterden. In de werkwijze van Pharos speelt de combinatie van tekst en beeld een belangrijke rol. “Taal is voor laaggeletterden vaak een grote drempel”, legt Thea uit. “En daardoor geven beelden meer houvast dan tekst. Vandaar dat wij ook de afbeeldingen laten testen door de taalambassadeurs van Stichting ABC.”

    Ingewikkelde maatregelen
    Een van de dingen die Thea opviel in de coronacommunicatie was dat sommige op het oog duidelijke maatregelen ingewikkeld waren voor laaggeletterden. “De oproep om thuis te werken bleek voor veel laaggeletterden erg verwarrend te zijn, omdat het voor een specifieke doelgroep is”, vertelt zij. “Veel laaggeletterden kunnen niet thuis werken, dus hoe pas je dat precies toe op je eigen leven? Wij adviseerden om in de communicatie voor deze groep het handelingsperspectief te benadrukken.” Ook merkte Thea dat er vaak vanuit het proces gecommuniceerd werd. “Als communicatieprofessional moet je je verplaatsen in je doelgroep”, zegt zij. Ook is het goed om te bedenken wat het startpunt is van je doelgroep. Hoeveel weten mensen al, waar moet ik beginnen? Vanuit daar kun je gaan nadenken welke informatie je gaat delen.”

    Samenwerken met taalambassadeurs
    Het belangrijkste wat Thea communicatieprofessionals adviseert is om nauw samen te werken met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. “Tekstschrijvers mogen aanwezig zijn bij een sessie van het testpanel en krijgen dan meteen de reacties van de taalambassadeurs te horen”, vertelt zij. “Het is mooi om te zien dat zo’n sessie vaak een eye-opener is.” Als een goed voorbeeld van samen informatie begrijpelijk maken, noemt Thea de woordenlijst die in de coronatijd is ontstaan in de whatsapp-groep van de taalambassadeurs in Noord-Holland. “Zij deelden via de app-groep met elkaar moeilijke woorden die ze in de krant lazen of op TV hoorden. Ik heb dit aangegrepen om een woordenlijst op te stellen. Als zij het niet begrijpen, zijn er vast heel veel andere mensen die het niet begrijpen en hebben organisaties vast moeite om die woorden eenvoudig uit te leggen. Er bleek inderdaad veel behoefte aan want de woordenlijst is inmiddels 52.000 keer bekeken.”

    Meer bewustwording
    Thea is ervan overtuigd dat er door corona iets extra’s op gang gekomen is op het gebied van begrijpelijke taal. “Het is niet zo dat er voor corona niets gebeurde”, zegt ze. “Maar het belang van begrijpelijke taal is wel onder een vergrootglas komen te liggen. Er is meer bewustwording ontstaan bij organisaties en zij hebben al veel middelen ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld checklists en trainingen voor medewerkers om ze te helpen begrijpelijker te schrijven. Maar dat is niet iets wat je in een paar maanden leert. Ik hoop dat vooral dat in de zorg mensen zich ervan bewust zijn dat ze taal begrijpelijk moeten houden om mensen mee te laten doen in plaats van uit te sluiten. Mijn grootste wens voor de toekomst is dan ook dat begrijpelijke taal de norm wordt.”

     

    Zelf aan de slag?
    Ook aan de slag met het maken van communicatiemiddelen in begrijpelijke taal? Gebruik de online checklist Toegankelijke informatie van Pharos! Deze checklist helpt je bij het maken van begrijpelijk voorlichtingsmateriaal zoals folders, apps, websites en eHealth. Hier is alle corona-informatie te vinden die Pharos afgelopen periode ontwikkelde.

     

    Deel artikel