USG Marketing & Communications

Op zoek naar een vaste baan? Onze Talent Specialisten helpen je graag!

Solliciteer direct
Om er zeker van te zijn dat jij op precies de juiste plek terechtkomt, richten onze Talent Specialisten zich op jouw talenten en ambities. Waar krijg jij energie van? Wat zoek je in een nieuwe baan? Doordat ze jou en onze opdrachtgevers goed kennen kunnen ze de perfecte match maken. Ze staan in contact met een groot landelijk netwerk van opdrachtgevers. Van organisaties in de zorg en het onderwijs tot commerciële bedrijven. Onze Talent Specialisten bemiddelen elke dag marketing- en communicatieprofessionals naar exclusieve vaste functies op alle niveaus: van junior, medior tot senior.

Hoe het werkt

Je kunt direct reageren op één van ons vacatures [link naar vacature pagina] óf wij benaderen jou. Hoe dan ook, we maken eerst persoonlijk kennis met elkaar. Zo kunnen we met samen inschatten of er een match is. Als we je voorstellen bij de klant, zullen we je gedurende het gehele sollicitatieproces begeleiden en adviseren. Word je aangenomen? Dan stopt onze betrokkenheid niet bij de ‘deur’. We blijven ook daarna regelmatig in contact met jou en onze opdrachtgever. Graag vieren we met jou de start van een nieuwe baan en mocht er geen sprake zijn van die – o zo belangrijke – klik, dan zoeken we verder naar een beter match.

Wat we je bieden

  • Groot landelijk netwerk van opdrachtgevers,
  • USG Marketing & Communications is al 30 jaar specialist in het bemiddelen in marketing- en communicatiefuncties,
  • Persoonlijke aanpak,
  • Twee ervaren Talent Specialisten met ontelbare succesvolle matches op hun naam,
  • Exclusiviteit: de getoonde vacatures vind je alleen bij ons.

Altijd de laatste vacatures in je mail

Neem contact op

Manon van Heumen
Senior talent specialist
Yvonne Matze
Senior talent specialist

Lees hier de ervaringen van Nieke, Martin en Maaike

Meer informatie

Wil je graag meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op met onze Senior Talent Specalisten.

Manon van Heumen, senior talent specialist

“USG Marketing & Communications is een mooie club met betrokken en gedreven collega’s. In mijn rol verdiep ik me in de klantbehoefte en de ambities en kwaliteiten van kandidaten. Beide mag ik adviseren en begeleiden in het werving-en selectieproces. Elke dag ga ik voor perfecte matches in het specialistische werkveld van marketing en communicatie. Dit doe ik al 15 jaar met heel veel plezier!”

Recente artikelen

Interne & Verandercommunicatie

Het recept voor aansprekende interne communicatie: fun, verbinden & kennisdelen

Door de coronacrisis hebben organisaties grote stappen gezet op het gebied van interne communicatie. De waardering voor interne communicatie steeg in juni vorig jaar van een 6,7 naar een 7,3.
leestijd: 5 minuten
Geschreven door: Expertiseteam Interne Communicatie USG Marketing & Communications

Corona heeft organisaties duidelijk uitgedaagd om de interne communicatie naar een volgend niveau te tillen. Zelfs met het einde van de coronamaatregelen in zicht en het lonkende perspectief van hybride werken, blijft het onverminderd belangrijk om te investeren in interne communicatie. Medewerkers vormen nu eenmaal het hart en de motor van de organisatie en dat betekent dat we het wij-gevoel, maar ook de betrokkenheid van medewerkers moeten blijven stimuleren: of we nu vanuit huis, kantoor of het favoriete koffiecafé werken.

Alle reden dus om te streven naar een nóg hoger rapportcijfer. Een 8! In januari deden we een oproep onder marketing- en communicatieprofessionals met als doel om van elkaar te leren: hoe creëer jij betrokkenheid binnen jouw organisatie? Hoe weet jij wat de behoefte is van de verschillende collega’s en hoe zorg je ervoor dat medewerkers onderling en met de organisatie in verbinding blijven?

We ontvingen voornamelijk praktische tips om de betrokkenheid hoog te houden in een tijd waarin iedereen thuis werkte. Een reactie die eruit sprong was die van Mirjam van der Molen, communicatiemanager bij Atriumgroep. Zij vertelde over de positieve impact van een sociaal intranet in combinatie met creatieve persoonlijke acties gericht op óf richting de medewerkers en de organisatie als geheel.

Consequent en lichtvoetig

Mirjam werkt inmiddels 19 jaar voor Atriumgroep: de laatste jaren ligt haar focus onder andere op interne communicatie. “Ik geloof in consequente, lichtvoetige communicatie. Wij nemen onze klanten en hun werk bloedserieus. Intern probeer ik de tegenhanger daarvan in te zetten: lichtvoetigheid, ofwel fun door persoonlijke en informele interne communicatie.

Laten we het vooral ook leuk met elkaar hebben! Ik ben er heilig van overtuigd dat je de boodschap op alle fronten zo aantrekkelijk mogelijk moet maken als je wil dat deze aankomt. Natuurlijk kijk je bij elke boodschap of een laagje fun en lichtvoetigheid wel past bij de situatie. Het gaat om de balans!

Tegelijkertijd vind ik consequente communicatie belangrijk. Een boodschap moet eenduidig zijn om te beklijven, zodat men er waarde aan hecht. Pas dan kun je spreken van een gezamenlijke cultuur.’’

Een voorbeeld: ik zag in veel teksten ‘Atriumgroep doet dit en Atriumgroep doet dat.” Ik haal dat er altijd uit. Atriumgroep staat niet op zichzelf. Wij zijn met zijn allen Atriumgroep, wíj doen dit en wíj doen dat. Dat is een simpel iets, maar wel doeltreffend als je dat consequent doorvoert.“

“Fun is zo belangrijk. Sommigen denken dat daarmee geen geld verdiend wordt,maar ik geloof er heilig in dat dat wel zo is.”

Fun, verbinden en kennisdelen

Sinds 2017 heeft Mirjam al de nodige stappen gezet om de interne communicatie van Atriumgroep beter te organiseren. “We hadden niet zoveel. Naast een aantal interne bijeenkomsten per jaar verliep alle communicatie vooral per mail. Helaas belanden deze mails vaak onderaan de mailbox. Collega’s werken met grote toewijding voor onze klanten en identificeren zich soms meer met de klantorganisatie dan met Atriumgroep. Een grote kracht, maar tegelijkertijd ook een zwakte.

Op LinkedIn waren vaak alleen de klantprofielen zichtbaar, en niet Atriumgroep. Dat moest natuurlijk anders, onze organisatie moest een gelijkwaardige positie krijgen bij de medewerkers. Dit was een eerste logische stap die ik zette. Uiteindelijk bleek dat we geen goed kanaal hadden om onze medewerkers meer bij Atriumgroep te betrekken. In het najaar van 2019 lanceerden we ons sociale intranet ‘Atrio’, waar fun, verbinden en kennisdelen centraal staan.

Onze pay-off “ontzorgen, verbinden en inspireren” gold ook voor het intranet en alle corporate communicatie was voortaan hier te vinden. Toen wisten we nog niet hoe belangrijk dit kanaal in 2020 zou worden.”

De plek waar lief en leed wordt gedeeld

 

Mirjam omschrijft Atriumgroep als een hele gezellige, informele familie. Een warm bad waar iedereen graag is. Hoe houd je dat gevoel vast als iedereen vanuit huis moet werken? Hoe weet je welke behoeftes er zijn als het praatje bij de koffiemachine er niet meer is?

“We hebben vaker tegen elkaar gezegd dat we niet hadden geweten hoe het zonder intranet had gemoeten. Dit werd dé plek waar het gebeurt en waar medewerkers moeten zijn, waar letterlijk lief en leed wordt gedeeld. De ‘gesprekken bij de koffiemachine’ verplaatsen zich naar het intranet. De coronacrisis deed veel met de collega’s, dus toen ben ik ook verbinding gaan zoeken via persoonlijke en lichtvoetige acties.

De ‘Thuiswerken met kids’-groep werd opgericht, voor handige tips, maar ook om even te kunnen klagen over de situatie. We hebben veel bij Atrium passende attenties verstuurd, zoals een op maat gemaakte adventbox en een puzzel als stimulans om even afstand te kunnen nemen van werk. Maar ook kaartjes om de verbinding te versterken en we hebben een speciale Spotify-playlist samengesteld.

Deze acties werden erg gewaardeerd binnen de organisatie. Medewerkers lieten hun thuiswerkplek zien op Atrio en gingen er puzzels ruilen. Ook familieleden puzzelden er flink op los en stonden ‘s morgens vroeg bij de adventbox om te zien wat het cadeau van de dag was.

We hebben veel aandacht gegeven aan interne communicatie. Over elke attentie is goed nagedacht. Zowel over de boodschap als het effect. De wisselwerking tussen het intranet en passende attenties versterkte elkaar en daarmee bereikten we een groter effect. Eigenlijk best simpel, en ook nog betaalbaar!”

“Door het intranet te volgen, te blijven luisteren en via gesprekken met collega’s, directie en MT bleef ik op de hoogte van wat er leefde.”

 

Gewoon proberen

Het was eigenlijk proberen en een beetje lef tonen, concludeert Mirjam. “Ik weet niet of het 100% gelukt is, maar ik denk wel dat door alle acties iedereen zich gehoord voelt. We hebben veel passende attenties naar onze medewerkers gestuurd, typisch Atrium of passend bij de situatie. Dit was toen de enige manier om ze te bereiken en in verbinding met elkaar te blijven. Dit heb ik niet alleen voor elkaar gekregen. Het is de interactie en chemie tussen een aantal collega’s die dit mogelijk heeft gemaakt en dat is belangrijk. Eigenlijk hebben we samen onwijs toffe dingen gedaan om de boel tijdens de crisis bij elkaar te houden.”

Kantoor van de toekomst

 

Inmiddels horen we het steeds meer dat kantoren in de nabije toekomst een andere functie krijgen. Als het hybride werken een feit is, stemmen we onze werklocatie – in goed overleg met collega’s en leidinggevende – af op het type werk, het doel van de activiteit en de gewenste mate van interactie. Het kantoor wordt dan meer een plek om elkaar (informeel) te ontmoeten, samen te werken en te brainstormen. Als een soort clubhuis of sportkantine.

Hoe ziet Mirjam de toekomst? “Uit de enquête die we in juni hielden, blijkt dat men graag thuis werkt en maar een klein gedeelte op kantoor. Maar waarvoor kom je dan naar kantoor, wat hoop je er te vinden? Moeten we er bijvoorbeeld een grote kroeg van maken, of een speeltuin? Moeten we het kantoor opdoeken en alleen nog maar in de buitenlucht wandelen als je elkaar wil zien?Dit zijn allemaal uitersten die ik noem, maar dat vind ik interessant. Belangrijk is dat we het gesprek hierover voeren. Daarna bedenken we wel weer bijpassende persoonlijke communicatie met fun!”

Op naar een 8!

Als we één ding hebben geleerd van de coronacrisis dan is het wel dat we – zonder fysiek contact - in staat zijn om op afstand in verbinding te blijven. Het vergt wel meer flexibiliteit, vindingrijkheid en durf dan ‘normaal’ om te achterhalen waar medewerkers en de organisatie écht behoefte aan hebben.

Die 8 kunnen we bereiken door interne communicatie net zo belangrijk te maken als externe communicatie, maar zeker ook door diverse strategieën en uiteenlopende middelen in te zetten om collega’s te bereiken en te betrekken. Zo kan iedereen zelf kiezen wat bij hem of haar past.

Blijf vooral met elkaar in gesprek, want alleen zo weet je wat er leeft en speelt aan meningen, verwachtingen en gevoelens. Ga pionieren en toets regelmatig wat er wel en niet werkt. De behoeften kunnen divers zijn. Probeer collega’s vooral te verleiden om aangehaakt te blijven, niet omdat het moet, maar omdat het ze iets goeds brengt. En onthoud de gouden tip van Mirjam: consequentie, lichtvoetigheid en fun zijn goede ingrediënten voor een effectieve en aansprekende interne communicatie!

Deel artikel