mask

Samen sterk voor Nederland

Communicatie is hard nodig in deze crisistijd. Klanten,  medewerkers en andere doelgroepen willen weten waar ze aan toe zijn. USG Marketing en Communicatie Professionals kan hierbij helpen. Onze ervaren marketing- en communicatie-specialisten zijn flexibel en snel inzetbaar voor alle communicatie die nodig is. Neem contact met ons op! Wij helpen u graag.

Bekijk hieronder onze Corona-cases: verhalen van onze professionals in crisistijd.

Het coronavirus raakt ons allemaal. Organisaties en instellingen binnen de vitale sectoren zijn hard aan het werk Nederland draaiende te houden. Maar ook communicatie staat op de lijst van vitale beroepen! Wil jij je steentje bijdragen aan de cruciale informatievoorziening? Bekijk hier alle actuele vacatures en help Nederland draaiende te houden.

"Gedegen communicatie vanuit Erasmus MC schept vertrouwen"​

Niemand kan meer om het coronavirus heen. Dit geldt ook voor onze opdrachtgevers en communicatie professionals. Zoals ‘onze’ Wesley van Veen. Hij is scrummaster op de afdeling Marketing & Communicatie van het Erasmus MC in Rotterdam. We vroegen Wesley hoe hij nu het verschil maakt bij de klant.

Door Sandra de Snoo – Storytellingexpert bij USG MarCom

‘Als scrummaster stuurde ik vóór het coronavirus twee teams aan: Content en Kanalen (woordvoering, social, publieke website, intranet, platform Amazing Erasmus MC en het personeelsblad). Om de samenwerking tussen deze teams te versterken is scrum gekozen als werkwijze. Iedereen werkt op een andere manier en werken volgens scrum brengt de teams dichter bij elkaar.’

CRISISCOMMUNICATIE
Vanaf begin februari hebben de woordvoerders van Erasmus MC al intensief overleg met de unit Infectiepreventie, dat is een onderdeel van de afdeling Medische Microbiologie & Infectieziekten. Tijdens de dagelijkse stand-up brachten de woordvoerders ons op de hoogte en wisten we precies wat er gecommuniceerd kon worden via de verschillende kanalen. We zijn toen al begonnen met het opstellen van interne protocollen en voorbereiden van onze communicatie. Toen vervolgens op maandag 2 maart jl. de eerste met corona besmette patiënt naar het Erasmus MC werd vervoerd, was de urgentie compleet en hebben we per direct een crisiscommunicatieteam ingericht.‘

NOOD BREEKT WET
‘Ik heb vliegensvlug een scrumbord voor de hele afdeling Marketing & Communicatie gemaakt omdat al snel duidelijk was dat iedereen nog maar één taak had. En dat was communiceren over het coronavirus aan onze belangrijkste doelgroepen: medewerkers en patiënten. Er lag al een plan klaar om in de toekomst met de hele afdeling te gaan scrummen, maar dat was tot nu toe nog een papieren werkelijkheid. Normaal gesproken zou ik de andere teams (Merk en Congresbureau) op een ontspannen manier meenemen in de kansen van scrum, maar iedereen is nu noodgedwongen in het diepe gegooid en weet je …. Het werkt! We werken allemaal aan één ding en dat is goed voelbaar. Iedereen zet zich in vanuit zijn kracht, kennis en expertise en met elkaar maken we zo het verschil. Communicatie is in situaties als deze zó belangrijk.’

RUST

‘Het gezamenlijk scrummen brengt ons niet alleen overzicht en richting, maar zeker ook rust. We vinden het belangrijk om als geheel uit te stralen dat onze communicatie gedegen en overdacht is. Dat schept vertrouwen. De woordvoerders sluiten aan bij de dagelijkse overleggen van het Crisisbeleidsteam (CBT) om 08.00 uur en het Outbreak Management Team (OMT) om 11.00 uur. We verzamelen twee keer per dag bij het scrumbord voor een stand-up en dan praten de woordvoerders ons bij wat er in deze overleggen is besproken. Zo bepalen we wat er gecommuniceerd moet worden via de verschillende kanalen en richting de patiënten in het ziekenhuis. Om te zorgen dat we goed op de hoogte zijn en actueel blijven in onze communicatie zijn de stand-ups ’s morgens en ’s middags gepland. In deze situatie kan het zomaar gebeuren dat de communicatie van 10 uur in de middag al achterhaald is.’

VEILIG

‘We hebben ondertussen ook gezorgd dat we een afdelingsteam A en B hebben zodat we allemaal een buddy hebben én er fysiek ruimte is op de afdeling om de 1½ meter afstand aan te houden. Het ene team werkt op locatie en het andere team werkt vanaf huis. Er is nu ook geen sprake meer van flexplekken. Iedereen heeft een vaste werkplek op de afdeling en het bureau naast je is in principe leeg. Zelfs tijdens de stand-ups voor het scrumbord houden we zoveel mogelijk afstand tot elkaar. Het helpt ook enorm dat we in een apart gebouw werken en niet of nauwelijks in contact komen met zorgmedewerkers en patiënten.’

VITAAL
‘Omdat de afdeling Marketing & Communicatie ook aangemerkt is als vitale functie reizen we ook niet meer met het openbaar vervoer. Dat is het beleid vanuit het Erasmus MC. Mijn eigen werkgever, USG Marketing & Communications, heeft hier direct op ingespeeld. Binnen een dag stond er een leaseauto voor mijn deur. Zo tof! Weet je, ik wil er ook zó graag vol voor gaan. Het is een crisis dus kom maar op met het werk. Hoe mooi is het dat ik met mijn rol als scrummaster iets wezenlijks kan doen. Het scheppen van overzicht en rust wordt gewaardeerd. Ik beschouw deze afdelingsbrede scrum ook als een grote kans. Iedereen ziet nu wat scrummen is en ervaart de meerwaarde. Mensen zijn er vaak sceptisch over omdat het uit de ICT komt en beschouwen het gebruik door Marketing & Communicatie vaak als een hype. Nu ervaren medewerkers zelf wat het brengt. Het is niet alleen maar briefjes verschuiven, het is een middel voor het aansturen en verbeteren van werkprocessen. Dat is in de normale wereld al een groot cadeau, maar zeker in crisistijd.’

THUIS
‘Ik werk elke dag op kantoor en omdat geen kinderen heb, is dat prima te doen. Mijn partner werkt deels thuis of op locatie en dat zorgt ervoor dat ik elke dag met een gerust gevoel in de auto stap. Op het werk voel ik me veilig en thuis is het ook goed geregeld. Het maakt me ook heel trots dat ik vanuit USG Marketing & Communication werk bij het Erasmus MC. Natuurlijk ben ik niet helemaal zorgeloos. Ook ik vraag me af hoe de situatie over een paar weken is in de zorg en in ons land. Ik snap gewoon niet dat er nog mensen zijn die niet de maatregelen vanuit onze regering opvolgen. Blijf gewoon zoveel mogelijk binnen en houd afstand. Hoe moeilijk kan het zijn?’

Via onderstaande linkjes is meer informatie te vinden over onze werkwijze rondom het coronavirus COVID-19. Wij volgen hierin USG People.

Ik ben Werkgever.

Ik ben Professional.

 

 

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan