Succesvol intranet
< Terug |Home > Artikelen > Zo stimuleer je medewerkers gebruik te maken van het intranet

Zo stimuleer je medewerkers gebruik te maken van het intranet

Intranet is een belangrijke tool binnen (grotere) organisaties. Organisatiedoelen van het intranet variëren van beter samenwerken tot gemakkelijker delen van kennis, het creëren van verbinding tussen werknemers en/of het besparen van kosten. Echter, een probleem waar menig organisatie ongewild mee te maken krijgt is dat niet alle collega’s even fanatiek gebruik maken van deze tool.

Door Kim van Loon – USG marketing & communications professional

  • Leestijd: 3 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Hoe ziet het intranet er nu uit en waar is ruimte voor verbetering? Wat zijn de doelen van de organisatie en hoe worden deze bereikt? Een plan van aanpak voor de organisatie waar jij voor werkt is natuurlijk altijd een advies op maat. Dat gezegd hebbende, bij deze vijf praktische tips voor een succesvol intranet.

1. Informatie en entertainment

Plaats zowel informatieve content als entertainment. Iedere medewerker heeft een persoonlijke voorkeur en maakt gebruik van het intranet om verschillende redenen. Waar de een uitsluitend op zoek is naar bruikbare en belangrijke informatie is de ander ook op zoek naar een stukje entertainment, of beiden. Door een combinatie van beide soorten content te plaatsen is er voor ieder wat wils en is de eerste stap naar een succesvoller intranet gezet.

2. Relevantie is belangrijk

Hoe relevanter de content, hoe meer draagvlak er wordt gecreëerd. Door relevante en onmisbare informatie te plaatsen maak je van het intranet een belangrijke plek en geef je medewerkers een reden om terug te keren. Denk hierbij aan handleidingen, belangrijke documenten en telefoonnummers, maar ook aan het actuele lunchmenu van de bedrijfskantine.

3. Interne nieuwsbrief

Plaats een wekelijkse of maandelijkse interne nieuwsbrief, bestaande uit korte, aansprekende teksten, aantrekkelijke afbeeldingen, actuele ontwikkelingen, behaalde doelen, work-in-progress-verhalen en bijvoorbeeld korte interviews met diverse werknemers. Hierbij kan een vast format aangehouden worden met vragen zoals: Hoe ben je bij deze organisatie terecht gekomen? Wat heb je hiervoor allemaal gedaan? Maar ook: Wat zou je elke dag kunnen eten? Of: Wat doe je het liefst op een vrije zondagmiddag? Op deze manier leren collega’s elkaar beter kennen op zowel zakelijk vlak als privé. Bij deze interne nieuwsbrief hou je ook weer het eerste punt in gedachte: informatie in combinatie met entertainment.

4. Creëer een community

Het intranet is van en voor alle medewerkers, samen bereik je immers meer. Met een sociaal intranet creëer je een ware intranet-community. Geef medewerkers de mogelijkheid om zelf content te posten, te liken en te reageren op collega’s. Vraag medewerkers expertise te delen en specifieke ervaringen, maar ook inspirerende quotes of een medewerker in het zonnetje te zetten. Gebruik call-to-actions, polls, enquêtes, stel vragen, maak plaats voor gesprekken, discussies en interactie. Door een community te creëren verhoog je de betrokkenheid van medewerkers (bij zowel het intranet als de organisatie) en daarmee het gebruik en effect van intranet.

5. Wens van de gebruikers

Last but not least, luister naar de wensen en behoeften van de gebruikers. Medewerkers zijn uiteindelijk de gebruikers van het intranet, dus doe onderzoek en luister naar deze wensen en behoeften. Waarvoor komen ze naar intranet? Wat vinden ze relevant? Wat willen ze graag lezen? Vraag medewerkers ook om mee te denken over de gebruiksvriendelijkheid en andere verbeterpunten. Op deze manier verzamel je waardevolle input en betrek je medewerkers bij het intranet. Speel vervolgens in op de wensen en behoeften van deze gebruikers.

 

Kunnen wij jou helpen bij het verbeteren of opzetten van het intranet?
Deel artikel

Welkom op usgmarcom.nl! Cookiestatement Om je zo goed en persoonlijk mogelijk te helpen maken wij gebruik van cookies. Naast de functionele cookies, die ervoor zorgen dat de website goed werkt, maken we ook gebruik van statistische cookies en cookies voor marketingdoeleinden. Deze cookies kunnen van derden zijn die mogelijk ook gegevens buiten deze website verzamelen. Wil je precies weten wat de genoemde cookies inhouden? Bekijk dan ons cookiestatement. Wanneer je op ‘accepteer alles’ klikt geef je toestemming voor alle cookies. Liever zelf instellen welke cookies we van jou mogen bewaren? Klik dan op ‘Cookie instellingen’.
Cookie instellingen