USG MarCom artikel: Zo maak je je marketing agile: de 7 speerpunten van het Agile Marketing Manifesto
< Terug |Home > Artikelen > Zo maak je je marketing agile: de 7 speerpunten van het Agile Marketing Manifesto

Zo maak je je marketing agile: de 7 speerpunten van het Agile Marketing Manifesto

Wat is agile marketing eigenlijk? Het Agile Marketing Manifesto doet een poging dat in een document te vatten. Dit zijn de 7 punten van het manifest.

  • Leestijd: 2 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

“Agile” is een buzzword dat inmiddels al in menig krantencolumn en op menig verjaardagsfeestje belachelijk gemaakt is. Misschien is het daarom dat we de term “agile marketing” ook niet zo vaak meer horen. Jammer, want het agile-gedachtegoed leent zich goed voor toepassing op marketing.

In navolging van het Agile Manifesto waarmee de agile-beweging de software-wereld veroverde wordt er ook gewerkt aan een Agile Marketing Manifesto. Dit zijn, volgens dat document, de 7 punten waarmee je jouw marketing agile maakt.

1. Laat je mening thuis, zet in op experimenteren en leren

Jij mag een website, advertentie of stockfoto dan prachtig vinden, je weet pas wat je doelgroep ervan vindt als je hem getest hebt. Veel creatieve teams en marketingmanagers hebben een heel duidelijk idee van wat ze ‘mooi’ of ‘goed’ vinden. Maar het is pas mooi of goed als de doelgroep dat vindt. Verifieer daarom altijd je idee door het aan de doelgroep voor te leggen en data te verzamelen.

2. Samenwerking in het klantbelang

De meeste bedrijven hebben nog steeds een Afdeling Verkoop, een webredactie, een social media-team en een service-center. Allemaal met eigen procedures, verantwoordelijkheden en budgetten. Maar hoe zorg je op die manier voor een naadloze klantreis?

3. Iteratief opgebouwde campagnes

Bij agile marketing plan je je campagnes heel ruw en stuur je vervolgens bij op basis van real time data. Door de grote hoeveelheid data die campagnes van minuut tot minuut produceren, is dit voor de meeste marketeers inmiddels tweede natuur geworden. Toch zijn er binnen veel organisaties nog hindernissen. Het ad-hoc maken van een nieuwe landingspagina of afbeelding lukt meestal nog wel. Maar het bedenken, opnemen en publiceren van een video duurt vaak al een paar weken en het aanpassen van de navigatie van een website om een campagne te ondersteunen is helemaal een opgave.

4. Ontdekken is beter dan voorspellen

De data die je campagnes genereren is niet alleen maar interessant binnen de context van die campagne. De kennis die je daarmee opdoet over je doelgroep heeft ook toepassingen bij productontwikkeling, bij het inrichten van je markt- en merkstrategie en bij het opzetten van volgende campagnes. Deze agile aanpak zorgt ervoor dat je hierbij steeds minder werkt op basis van aannames en steeds meer op basis van echte klantkennis.

5. Planningen zijn altijd flexibel

Dit is voor veel (marketing)managers even slikken. In de budgetteringsaanpak die de meeste bedrijven hanteren is er een vast, jaarlijks marketingbudget dat dan vervolgens gedurende het jaar in kleine stukjes wordt gehakt en uitgedeeld aan afdelingen en projectteams. Maar hoe zorg je dan door het jaar heen dat je je marketing-euro daar besteedt waar hij het best rendeert? Dat doe je door flexibel met budget om te gaan. Initiatieven die niet renderen worden sneller geschrapt. Succesvolle campagnes krijgen ruimte om uit te breiden.

6. Laat verandering binnen

Het Agile Marketing Manifesto heeft dit principe overgenomen uit het originele Agile Manifesto, dat zich richtte op software-ontwikkeling. De filosofie is dat het goed is om plannen te maken, maar dat je de werkelijke ontwikkelingen nooit heel veel verder dan 2-4 weken kunt voorspellen.

7. Wed op meerdere paarden

Hoe meer je probeert, hoe meer je leert. Dat geldt niet alleen op campagneniveau. Hoe zit het bijvoorbeeld met de aannames in jouw organisatie waar nooit meer aan getornd lijkt te kunnen worden? ‘Product X is voor doelgroep A’? Dat zullen we nog wel eens zien. ‘Deze doelgroep leest niet.’ Laten we dat testen. Hoe meer je je vastlegt op dogma’s en platgetreden paden, hoe groter de kans dat je mogelijkheden aan je voorbij laat gaan. Probeer dus altijd meerdere dingen tegelijk, zodat je een afgewogen keuze kunt maken op basis van echte ervaringscijfers.

Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Marketing &amp; Communications Contact
USG marcom professionals

P.J. Oudweg 61
1314 CK Almere
+31 (0)30 750 18 10
info@usgmarcom.nl

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan