USG MarCom Artikel: Weet jij wat er in je contentmagazijn ligt? Over content als bedrijfskapitaal
< Terug |Home > Artikelen > Weet jij wat er in je contentmagazijn ligt? Over content als bedrijfskapitaal.

Weet jij wat er in je
contentmagazijn ligt? Over content als bedrijfskapitaal.

Stel je voor, de directeur van een productiebedrijf komt bij de magazijnchef en vraagt: ‘Kun je me een overzicht geven van wat er in het magazijn ligt en wat we ervoor hebben betaald?’ Dan klapt de magazijnchef zijn laptop open, klikt een paar keer en toont het overzicht. Maar vraag op de marketingafdeling welke content er is en wat hij gekost heeft, dan is het antwoord: ‘Geen idee.’

  • Leestijd: 2 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Dat antwoord zou de magazijnchef waarschijnlijk zijn baan kosten. En terecht. Waarom komen afdelingen Marketing en Communicatie er dan nog steeds mee weg?

Het bouwmateriaal van je merk

Een groot deel van de waarde van je bedrijf zit in je merken. Bedrijven vangen die waarde in metrics als brand equity of naamsbekendheid en rapporteren deze trouw in hun jaarverslagen. Maar de content waar je die naamsbekendheid mee opbouwt, en die dus in feite het bouwmateriaal is van je merk, hoe zit het daarmee? De meeste bedrijven beschouwen die content nog steeds als een kostenpost. Sales heeft brochures nodig, dus die worden besteld. De kosten daarvan komen in de boeken als ‘verkoopkosten’, het origineel staat ergens als pdf op een netwerkschijf.

Vindbaarheid en hergebruik

Maar de teksten en afbeeldingen uit zo’n brochure kunnen worden hergebruikt in allerlei andere uitingen. Op voorwaarde dat ze afzonderlijk voor anderen binnen de organisatie te vinden zijn. Maar het op deze manier produceren en archiveren van content kost extra tijd, geld en inspanning. In een bedrijf waarin managers altijd onder druk staan om de kosten te beperken en waarin content niet strategisch, maar tactisch wordt ingezet, is dat een probleem. Content wordt in zo’n omgeving tegen strakke deadlines gemaakt. Daardoor is er weinig tijd om na te denken over hergebruik.

Geldverslindende machine

Bij gebrek aan centraal contentmanagement en formele processen wordt content per e-mail gedeeld en na gebruik in een mapje gezet waar niemand hem ooit nog aanraakt. Bij een volgende campagne, of bij een volgend verzoek van Sales om content, wordt de hele geldverslindende machine opnieuw gestart. Briefing maken, freelancers inplannen, reviewen, vormgeving… Als een organisatie content niet als een tactische kostenpost, maar als een strategische investering beschouwt, verandert ook het beheer ervan. Immers, als content een bedrijfsmiddel is waar vermogen in ge├»nvesteerd is, dan wil je als bedrijf het maximale rendement uit die investering halen. Dat doe je door gemaakte content accuraat en up to date te houden en door hergebruik van content mogelijk te maken.

Metadata is de sleutel

Bedrijven die hierin voorop lopen zijn Cisco en IBM. Dat is niet toevallig. Door de gigantische hoeveelheid producten die deze bedrijven verkopen en de technische aard van die producten, is er heel veel complexe content nodig voor alle marketingprocessen. Daarom administreren deze bedrijven content zoals je stalen buizen of rollen papier in een magazijn zou administreren, met zoveel mogelijk beschrijvende metadata. Waar je in een magazijn inkoopdatum, aankoopbedrag, hoeveelheid, houdbaarheid en stelling- en schapnummer verwacht, zie je bij content zaken als taal, onderwerp, relevante producten, content-vorm, lengte, productiedatum, datum laatst ge├╝pdatet, etc. Deze metadata maakt content vindbaar. En juist die vindbaarheid is essentieel voor het hergebruik ervan. De investering in dit soort systemen is niet mis. Maar dat verdienen deze bedrijven terug omdat ze veel minder content hoeven te maken.

Een stap dichter bij ROI

Een bijkomend voordeel van deze benadering is dat je een stap dichter bent bij het bepalen van de ROI van je content. Een bedrijf als Cisco verzamelt heel veel data over de inzet van content en weet dus precies welke content een rol heeft gespeeld in succesvolle verkoop- of upselltrajecten. Zo ontstaat er organisatiebreed een beeld van welke content voor resultaten zorgt. Zo weet je niet alleen wat er in je contentmagazijn ligt en wat het heeft gekost, maar ook wat het je heeft opgeleverd.

Bronnen

https://www.alfresco.com/customers/cisco

https://www.youtube.com/watch?v=UO-5Z00eP6Q

Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Marketing &amp; Communications Contact
USG marcom professionals

Euclideslaan 251
3584 BV Utrecht
+31 (0)30 230 59 59
info@usgmarcom.nl

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan