USG MarCom artikel: Waarom onthouden mensen verhalen beter?
< Terug |Home > Artikelen > Waarom onthouden mensen verhalen beter?

Waarom onthouden mensen verhalen beter?

Kan jij je nog herinneren welke getallen er gisteravond in het nieuws werden genoemd? Waarschijnlijk niet. We zijn als mens niet zo goed in het verwerken en onthouden van droge feiten en cijfers. Maar verhalen, anekdotes en gebeurtenissen gaan erin als zoete koek én blijven ook hangen. Waarom onthouden we verhalen beter?

 

 

  • Leestijd: 3 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

We hebben het allemaal weleens moeten doorstaan. Een presentatie van een collega die droog een half uur lang, met de handen in de zak, de opgesomde feitjes op zijn Powerpoint presentatie staat voor te lezen. En een licht gevoel van opluchting als hij zijn laatste sheet met ‘vragen?’ erop heeft bereikt.

De boodschap blijft niet hangen… Zelfs niet als de collega de juiste lichaamstaal had gebruikt, spannende sheets had gemaakt en een bevlogen vertelstijl had.

Dit heeft twee oorzaken:

  1. Droge feitjes roepen geen emotionele reactie bij ons op.
  2. Er ontbreekt een duidelijke relatie tussen de gepresenteerde feiten, waardoor het brein het niet goed kan archiveren.

De verklaring ligt in onze hersenen.

Als we een statische boodschap horen, luisteren we kritisch naar de woorden en beginnen we direct de informatie te analyseren. We vergelijken het met onze eigen kennis en vormen gelijk onze mening. Daar stopt dan ook het proces in ons hoofd. Er wordt nauwelijks iets opgeslagen. We vergeten de informatie net zo snel weer.

Dit werkt anders als een collega in de pauze een anekdote vertelt. Bijvoorbeeld over dat hij gisteren zijn laptoptas was vergeten in de bus en in blinde paniek een fiets uit iemands handen rukte om achter de bus aan te gaan. Dan hangen we aan zijn lippen.

Waarschijnlijk vertellen we deze anekdote ’s avonds thuis aan de keukentafel na.

Wil je verhalen vertellen die iedereen onthoudt?
Onze Storytelling-experts helpen je verder.

Oorzaak-gevolg

Als iemand ons een verhaal vertelt lichten er verschillende gebieden in ons hoofd op. Zie onderstaande afbeelding.

Al deze gebieden dragen bij aan het inleven in het verhaal én het onthouden.

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om een verhaal te herkennen. Dit komt omdat een verhaal een duidelijke oorzaak-gevolg relatie heeft. Sterker nog: onze hersenen gebruiken dit mechanisme zelfs bij het vormen van onze gedachtes.

Probeer die eens te analyseren. Het zijn altijd mini oorzaak-gevolg verhaaltjes. Bijvoorbeeld als we naar de supermarkt moeten en we alvast nadenken over wat we nodig hebben en hoe we naar de supermarkt gaan reizen.

Het is ons hoe ons brein werkt.

 

Opslaan van herinneringen

Een andere reden dat een verhaal wel wordt opgeslagen en een droog feitje niet, is dat de hersenen snappen wanneer een verhaal is afgelopen. Dit is gelijk het moment waarop het brein de informatie ‘wegschrijft’ in ons lange termijn-geheugen.

Hier zit wel een ‘maar’aan vast. Verhalen waar we geen duidelijke emoties bij voelen, hebben minder impact. Dit om een overload aan informatie in ons brein te voorkomen.

Hoe meer we voelen bij een verhaal, hoe groter de kans dat we het opslaan.

Ook kan ons brein niet elk detail onthouden. Het focust zich daarom op de piek in het verhaal en op het einde. The peak-end-rule wordt dit ook wel genoemd. Een bekende term binnen de customer journeys.

 

Dit gegeven is zo sterk aanwezig, dat het onze herinnering bepaalt. Denk bijvoorbeeld eens terug aan de film Titanic. Het einde van de film heeft het positieve gevoel van de romantiek tussen Jack en Rose volledig overstemd. Dat is wat blijft hangen in ons hoofd.

 

Hoogleraar psychologie Larie Santos van de Yale-universiteit legt het in onderstaande video uit hoe dit werkt.

Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Marketing &amp; Communications Contact
USG marcom professionals

Euclideslaan 251
3584 BV Utrecht
+31 (0)30 230 59 59
info@usgmarcom.nl

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan