USG MarCom artikel: vaardigheden professional van de toekomst
< Terug |Home > Artikelen > Vijf vaardigheden voor de professional van de toekomst

Vijf vaardigheden voor de professional van de toekomst

Ben jij al klaar voor de toekomst? De ontwikkelingen in het marketing- en communicatie vak zijn soms bijna niet bij te houden. Wie echter met een vooruitziende blik naar de rol van marketing- of communicatieprofessional kijkt, kan zijn of haar vaardigheden wel afstemmen op de toekomst. We hebben daarom vijf eigenschappen op een rij gezet waar de professional in ons vakgebied aan moet voldoen.

  • Leestijd: 2 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Agile werken en snel aanpassen

Organisaties veranderen en gaan met snelle stappen vooruit. Niet alleen het werkveld van marketing- en communicatieprofessionals verandert continu, ook klanten passen zich steeds sneller aan: ze zijn kritischer en wendbaarder. Als gevolg hiervan vervagen de traditionele grenzen tussen afdelingen. Dat proces wordt versneld door een Agile (wendbare en flexibele) manier van werken. De communicatieafdeling zal niet verdwijnen, maar wordt wel op een andere manier georganiseerd. De rol van marketing- of communicatieprofessional verschuift van generalist naar een team van specialisten die nauw samenwerken. Ook zal de samenwerking met andere afdelingen, zoals IT en Finance, worden geïntensiveerd.

Analytische vaardigheden

De inzet van data in het marketing- en communicatie vak ontstijgt langzaam de kinderschoenen. We zijn ons steeds meer bewust van het feit dat inzicht in data kan helpen bij een gerichtere communicatiestrategie. Data-marketing was vroeger een niche discipline, maar staat nu in verbinding met alles wat je als professional doet. Daarom is een sterk ontwikkeld analytisch vermogen een must voor iedere marketing- of communicatieprofessional. Er komen ook steeds nieuwe analyse tools en methodes bij. Dat betekent dat je als team je grenzen moet blijven verleggen en vaardigheden moet blijven verbeteren. De marketing- of communicatieprofessional van morgen gaat op zoek naar het snijvlak van data-science, marketing en technologie.

 

Data analyse inzetten als oplossing voor marketing- of communicatievraagstukken?
De professionals van het Media Monitoring Lab helpen je verder

Probleemoplossend vermogen

Technologie maakt ons werk en de beslissingen die we moeten nemen steeds gecompliceerder. Het vermogen om complexe problemen op te lossen is daarom cruciaal. De marketing- of communicatieprofessional van de toekomst is in staat om data te vertalen naar betekenisvolle concepten en om op data gebaseerde beslissingen te nemen. Een succesvol professional stelt de juiste vragen en gebruikt de antwoorden vervolgens om een probleem snel en doelgericht op te lossen.

Strategisch denken

Er zijn veel verschillende kanalen én veel verschillende soorten content die marketing- of communicatieprofessionals vandaag de dag kunnen inzetten. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar het vraagt ook van de professional om meer strategisch na te denken over waar zij hun tijd en geld in investeren. Marketing gaat dus niet alleen meer over adverteren, maar over de groei van de organisatie. Marketing- of communicatieprofessionals weten welke pijlers belangrijk zijn voor de performance van de organisatie en leveren hier een bijdrage aan.  

Focus op relatie

De professionals van morgen focussen zich op de samenwerking met de afdelingen product development en, nog belangrijker, sales om beter zicht te krijgen op gemeenschappelijke doelen en resultaten. Er is een constant krachtenveld tussen sales en marketing. Marketing- en communicatieprofessionals moeten het sales proces daarom nog beter leren kennen. Marketing draait niet alleen meer over het beantwoorden van de wensen van de afdelingen sales en product. De marketing of communicatieprofessional dient op te staan als een strategische partner voor beide afdelingen.


Bronnen:

Marketingweek

Marketingfacts

Knoxnews

Marketingfacts

CustomerThink

Vragen over dit artikel?

Stuur een e-mail
Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Marketing &amp; Communications Contact
USG marcom professionals

P.J. Oudweg 61
1314 CK Almere
+31 (0)30 750 18 10
info@usgmarcom.nl

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan