USG MarCom artikel: De AVG_ kansen en risico's voor de marketeer
< Terug |Home > Artikelen > Privacy: kansen en risico’s voor de marketeer

Privacy: kansen en risico's voor de marketeer

Van het bedrijfsleven tot overheidsinstanties, iedereen heeft te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

De nieuwe wetgeving brengt nogal wat veranderingen in het marketinglandschap met zich mee. Om als marketeer of communicatie professional concreet aan de slag te gaan met alle veranderingen, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat er precies speelt. Daarom drie belangrijke aandachtspunten op een rij.

  • Leestijd: 3 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Aandachtspunt 1: privacy by design

Onder de nieuwe wet zijn de regels rondom privacy aangescherpt: privacy by design is verplicht. Dit houdt in dat klanten ten alle tijden toegang moeten hebben tot hun persoonsgegevens en in staat moeten zijn deze zelf aan te passen. Iemand heeft bijvoorbeeld het recht heeft om gegevens op te vragen uit de database. De organisatie moet persoonsgegevens als het ware uit de database kunnen ‘tillen’ en aan iemand kunnen voorleggen, zodat voorkeuren gemakkelijk kunnen worden aangepast.

Aandachtspunt 2: recht om vergeten te worden

Personen in de database hebben ‘het recht om vergeten te worden’, dat houdt in dat zij kunnen eisen dat hun gegevens uit de database worden verwijderd. Organisaties zijn verplicht om gegevens te wissen als ze bijvoorbeeld niet langer nodig zijn voor doeleinden waarvoor ze zijn verzameld, als iemand toestemming intrekt of als iemand bezwaar maakt tegen bijvoorbeeld direct marketing uitingen.

Aandachtspunt 3: informed consent

Verder zijn de toestemmingseisen flink aangescherpt. Het verwerken van iemands persoonsgegevens vereist informed consent. Iemand moet voortaan expliciet en op basis van volledige informatie akkoord geven voor het gebruik van persoonsgegevens. Organisaties moeten aan kunnen tonen dat de toestemming daadwerkelijk is gegeven en de toestemming moet altijd kunnen worden ingetrokken.

“Een collega marketeer zag de datum voorbij komen: 25 mei 2018. ‘Is dit iets voor in de nieuwsbrief?’, vroeg ze zich af. Na verder lezen realiseerde ze zich dat dit een bredere aanpak vergt.”

Een oplossing nodig voor uw privacyvraagstukken?
De privacy-experts van USG Legal helpen u verder.

Wat mag wel en wat mag niet?

Wat zijn de gevolgen in de praktijk? Bij het opzetten van een marketingcampagne moet je er bijvoorbeeld rekening mee houden dat iemand pas mag worden benaderd als diegene expliciet heeft aangegeven dat te willen. Een flink verschil met voorheen, toen je gegevens die je had verzameld door verschillende marketingactiviteiten automatisch kon gebruiken voor het verspreiden van content. Mensen laten nog steeds gegevens achter als zij bijvoorbeeld een proefpakket bestellen, maar je kunt ze zonder expliciete toestemming niet meer automatisch benaderen met andere content.

Deze verandering heeft zowel invloed op nieuwe namen in de database als op huidige klantbestanden. Veel organisaties hebben de ‘waar, wanneer en hoe’ van de verkregen toestemming en persoonsgegevens nog niet op papier. Dat betekent in het geval van het huidige klantbestand dat er dus opnieuw toestemming moet worden gevraagd voor het gebruik van persoonsgegevens.

Vervolgens ligt de bal bij de klant. Die bepaalt wie er wel en wie er geen toestemming krijgt om in de toekomst contact te houden. Daar komen we eigenlijk weer terug bij het eerder genoemde privacy by design. De wensen van de klant staan centraal, omdat hij of zij precies weet waar, wanneer en aan wie toestemming wordt gegeven.

 

Efficiënt communiceren met je klantbestand

Als iemand geen toestemming geeft, moet hij of zij volgens de nieuwe wetgeving volledig uit het klantenbestand worden verwijderd. Dit kán leiden tot een flinke krimp van de huidige database. Een gegeven waarbij de schrik je in eerste instantie om het hart slaat. Maar is dat wel nodig? Zie het niet verkrijgen van toestemming niet als iets negatiefs, maar meer als een gegeven. Klanten die geen toestemming geven zijn blijkbaar niet (meer) betrokken bij de organisatie of hebben simpelweg geen behoefte aan de content die je toestuurt. Opnieuw toestemming vragen betekent dus een flinke opschoning van je database en dus een stap vooruit op het gebied van efficiënt communiceren met je klantbestand.

Met de nieuwe wetgeving wordt er dus plaats gemaakt voor een efficiënter communicatiemodel. Als marketeer heb je meer inzicht in de wensen van je klant. Dat betekent een verschuiving van: ‘content naar mensen toe sturen, of ze daar nou op zitten te wachten of niet’, naar: ‘welke content wíl de klant ontvangen en hoe kan ik daar het best op inspelen?’. Zie het als De Klant is Koning, maar dan 2.0.  

Laten we de nieuwe wetgeving op die manier bekijken. Niet als een bedreiging voor de database, maar als de sleutel voor succes op het gebied van efficiënt communiceren.  

Vragen over dit artikel?
Esther Kaufmann

Stuur een e-mail
Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Marketing &amp; Communications Contact
USG marcom professionals

Euclideslaan 251
3584 BV Utrecht
+31 (0)30 750 18 10
info@usgmarcom.nl

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan