Impact coronacrisis op het communicatievak
< Terug |Home > Artikelen > Op anderhalvemeter samenleven, wat is de impact op het communicatievak?

Op anderhalvemeter samenleven, wat is de impact op het communicatievak?

Sinds de uitbraak van COVID-19 in ons land is de anderhalvemeter samenleving een feit. Thuis en op het werk. Het is niet meer normaal om meerdere vrienden en familieleden thuis uit te nodigen voor een etentje of feestje. Sterker nog, het is zelfs niet meer normaal om fysiek op je werk te verschijnen als je niet bent aangemerkt als cruciaal beroep. Wie had dit ooit kunnen bedenken? Onze collega en communicatiestrateeg Simone van de Velde neemt ons mee in de betekenis van het ‘nieuwe normaal’ voor het vak communicatie.

  • Leestijd: 5 minuten

  • Geschreven door: Simone van de Velde

De coronacrisis heeft een nieuwe werkelijkheid gecreëerd met de anderhalvemetersamenleving. Rationeel weten we dat dit het beste is, maar emotioneel verlangen we allemaal naar momenten om elkaar live te kunnen ontmoeten, met elkaar samen te werken of te brainstormen en nieuwe ideeën tot leven te brengen. Het sociale praatje bij de koffieautomaat en werken in een open kantoortuin worden ineens weer gewaardeerd. Zoals altijd brengt deze crisis ook goede dingen met zich mee. Er is meer verbinding en kleine dagelijkse zaken worden meer gewaardeerd. Zo zijn de bordspellen niet aan te slepen, pimpen we massaal ons huis en de tuin, zijn we nog nooit zo goed op de hoogte geweest van het wel en wee van onze huisgenoten en zien we voor het eerst hoe collega’s wonen en werken.

Goed communiceren is van levensbelang

Dat neemt niet weg dat COVID-19 de hele wereld op zijn kop heeft gezet. Ondertussen weten we wat de consequenties van het virus zijn op onze gezondheid en de economie. Goed communiceren is van levensbelang. Interne communicatie is zelden zo belangrijk geweest als nu. Meer dan ooit worden het vak communicatie en onze vakgenoten beschouwd als een cruciaal beroep en dat gebeurt echt niet alleen binnen de overheid en in de zorg. Vanuit USG Marketing & Communications zien we dat het coronavirus in elke organisatie of branche voor veranderingen zorgt. Van het ene op het andere moment werkten heel veel mensen thuis, moesten organisaties de deuren sluiten of kregen medewerkers een andere taak. Zo moesten heel veel communicatieadviseurs hun dagelijkse werkzaamheden en projecten neerleggen om acuut een bijdrage te leveren aan de beheersing van deze crisis. De afdeling Communicatie werd de spil om samen met het management en multidisciplinaire crisisteams medewerkers, klanten, leerlingen en burgers te informeren, betrekken en met elkaar te verbinden. Wij zagen dit ook terug in het stijgende aantal aanvragen dat we binnenkregen voor de inhuur van professionals in crisiscommunicatie en communicatieadvies.

Multidisciplinaire crisisteams

Complete corona-communicatieteams draaien, zowel in het voorjaar als nu, op volle toeren en werken samen met vele andere collega’s in multidisciplinaire crisisteams. Al maanden zetten zij zich in om met duidelijke en doelgerichte communicatie binnen en buiten overzicht en rust te creëren en verwarring en chaos te voorkomen. En natuurlijk leveren ze deze inspanning niet alleen tijdens kantooruren. Ook nu, in de tweede golf, is de behoefte aan actuele, betrouwbare informatievoorziening en de roep om verbinding onverminderd groot. Interne communicatie is voor heel veel organisaties sinds begin dit jaar nét zo belangrijk als externe communicatie, mogelijk zelfs nog belangrijker. De beslissing om communicatie als expertise een stoel aan te bieden aan de bestuurderstafel, voor zover communicatie nog niet standaard aan deze tafel zat, is nu razendsnel gemaakt.

Corona zorgt voor nieuwe uitdagingen

Het virus is nog steeds niet onder controle en de inzichten en maatregelen vanuit de overheid volgen elkaar rap op. Er is veel behoefte aan langere termijn inzichten en mensen willen af van de korte ad hoc-besluiten en maatregelen. De werkdruk bij communicatieafdelingen is sinds begin maart torenhoog omdat het logischerwijs geen optie is om medewerkers, klanten, leerlingen en burgers niet te informeren over aanpassingen, nieuwe maatregelen en procedures. Tegelijkertijd zien we dat angst, onzekerheid en ontevredenheid zorgen voor maatschappelijke verdeeldheid. Mensen gaan de straat op om te demonstreren, organiseren protesten en op social media laten influencers van zich horen. Deze verdeeldheid vraagt veel van de communicatie-inzet. Hoe kun je het vertrouwen behouden en daarnaast verbinding en betrokkenheid creëren? Tegelijkertijd zien we dat organisaties noodgedwongen de hand op de knip houden, zo ook op het marketing- en communicatiebudget voor volgend jaar.

Communicatie en marketing ná de coronacrisis

Werken in de anderhalvemetersamenleving laat zien dat risico- en crisiscommunicatie, verandercommunicatie, interne communicatie en contentcreatie essentieel zijn. Deze leveren hun bijdragen aan gedragsveranderingen en handelingsperspectieven. Hetzelfde geldt voor de inzet van specialistische expertises zoals omgevings- en gedragscommunicatie. We kunnen in crisistijd niet zonder strategische communicatie. Dit betekent heel concreet dat er blijvend geïnvesteerd moet worden in een vitale marketing- en communicatieafdeling, met én zonder crisis. Communicatie is niet weg te denken als onderdeel van het primair proces. Het is van belang om te blijven werken aan de zichtbaarheid van de afdeling en de adviseur en om resultaten te blijven delen. Zorg dat communicatie structureel aan de bestuurstafel zit als dat nog niet het geval is en werk aan je strategische positie als afdeling en team. Organisaties kunnen hier nu al op anticiperen door deze kennis en expertise in te huren.

Hart onder de riem

Business as usual bestaat niet langer. Organisaties zullen zich de komende periode moeten herpositioneren. De uitdaging daarbij is dat ook medewerkers, klanten, leerlingen en burgers zich opnieuw aan het uitvinden zijn. We moeten allemaal, thuis en op het werk, continu bijsturen en meeveren. Het bedenken en introduceren van nieuwe werkwijzen en het creëren van verbinding en betrokkenheid vraagt om impactvolle communicatie- en marketingboodschappen via bestaande en nieuwe kanalen en middelen. De inzet van digitale middelen om thuis te kunnen samenwerken, zoals videobellen, heeft een enorme boost gegeven aan het communiceren en samenwerken op afstand. Maar ook om met elkaar in verbinding te blijven. De moderne technologie maakt veel mogelijk, maar ook de ‘ouderwetse’ post via de brievenbus blijft zijn nut bewijzen en draagt bij aan de onderlinge verbinding voor een hart onder de riem en de fun factor. We hebben bewezen dat we dit kunnen, het is nu zaak om het vol te houden én vast te houden. En dat is niet makkelijk. Het allerbelangrijkste is dat we, ieder voor zich en met elkaar, oog houden voor de betrokkenheid en motivatie van medewerkers. Zij vormen tenslotte het hart en de motor van de organisatie. Daarom is het van groot belang om de mens achter de medewerker te zien en te horen. Iedereen gaat namelijk anders met deze situatie om en kent zijn eigen unieke thuissituatie.

De meerwaarde van marketing- en communicatieprofessionals is maximaal bewezen

De professionals in communicatieteams en afdelingen hebben hun meerwaarde, voor zover dat nog niet op deze manier werd gezien, maximaal bewezen met deze crisis. Communicatieprofessionals brengen met hun manier van kijken en werken een hoge mate van creativiteit met zich mee. Door wendbaar en flexibel te zijn, kunnen zij snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen en situaties. De meeste communicatieprofessionals zijn er goed in om anderen daarin mee te nemen en actief te betrekken. Niet alleen met advies, maar zeker ook door zelf de mouwen op te stropen en aan te pakken. De communicatieadviseur kan als geen ander vragen stellen, meebewegen, tegengas geven, verbinden, rust en regelmaat bieden en analyseren wat er gebeurt om samen met anderen boodschappen helder en concreet te maken om meer impact te creëren. Zo kun je samen met andere disciplines bijdragen aan het beste resultaat en deze zichtbaar maken. En vergroot je als afdeling en als professional je maatschappelijke meerwaarde. Ook buiten tijden van crises.”

 

Wij werken samen uit liefde voor het marketing- en communicatievak!

Weten wat onze professionals voor jou kunnen betekenen?
Deel artikel

Welkom op usgmarcom.nl! Cookiestatement Om je zo goed en persoonlijk mogelijk te helpen maken wij gebruik van cookies. Naast de functionele cookies, die ervoor zorgen dat de website goed werkt, maken we ook gebruik van statistische cookies en cookies voor marketingdoeleinden. Deze cookies kunnen van derden zijn die mogelijk ook gegevens buiten deze website verzamelen. Wil je precies weten wat de genoemde cookies inhouden? Bekijk dan ons cookiestatement. Wanneer je op ‘accepteer alles’ klikt geef je toestemming voor alle cookies. Liever zelf instellen welke cookies we van jou mogen bewaren? Klik dan op ‘Cookie instellingen’.
Cookie instellingen