USG MarCom artikel: Is het tijd om 'marketing' op te doeken? Zo ziet de toekomst van marketing eruit
< Terug |Home > Artikelen > Is het tijd om ‘marketing’ op te doeken? Zo ziet de toekomst van marketing eruit

Is het tijd om 'marketing' op te doeken? Zo ziet de toekomst van marketing eruit

Het is altijd gevaarlijk je te wagen aan een toekomstvoorspelling. Zeker als het gaat om een vak als marketing waar de ontwikkelingen elkaar zo ontzettend snel opvolgen. Maar laten we het toch eens doen, met het risico dat we ernaast zitten…

  • Leestijd: 2 minuten

  • Geschreven door: USG Marketing & Communications Professionals

Dit zijn volgens ons de factoren die het komende decennium het verschil gaan maken:

1. Je kunt niet meer zonder duidelijke ‘purpose’

Wie de komende jaren mee wil blijven tellen binnen marketing zet vol in op purpose. De klant van de toekomst eist dat bedrijven op maatschappelijk vlak kleur bekennen. Je kunt niet meer volstaan met een money-driven organisatie die af en toe vanuit Marketing een maatschappelijke activiteit opzet. Inclusiviteit, duurzaamheid en een standpunt in maatschappelijke discussies worden een voorwaarde om te overleven. Informatie reist steeds sneller en het is onmogelijk om je nog achter facades te verstoppen: de waarden die je in je communicatie uitdraagt moeten dus echt geleefd worden, ook als dat je op korte termijn geld kost. De winnaar van morgen is het bedrijf dat succesvol een brug slaat tussen commercie en maatschappelijke relevantie.

2. Een persoonlijke, naadloze klantervaring wordt commodity

Customer experience is in heel veel branches als enige onderscheidende factor overgebleven. In energie, telecom, reizen en e-commerce heeft de prijzenoorlog de bodem bereikt. De enige manier om je nog te onderscheiden is om perfect mee te bewegen met de wensen, behoeften en context van de klant. Alleen, de tooling daarvoor komt steeds breder beschikbaar, voor steeds minder geld. Als marktleider verlies je straks dus je patent op de gepersonaliseerde, naadloze klantervaring die je nu nog kunt gebruiken om niet op prijs te hoeven concurreren. En wat ga je dan doen? Wie het antwoord op die vraag als eerste vindt, is de marktleider van morgen.

3. Alle kanalen worden door elkaar en parallel gebruikt

Als je denkt dat marketingcommunicatie in 2019 gecompliceerd is, dan moet je 2029 eens zien. Er is geen reden om aan te nemen dat de explosie van het aantal mogelijke contactkanalen en de fragmentatie van je marketingcommunicatie die daarmee gepaard gaat snel zal stoppen. Organisaties die hun marketing nu nog per kanaal of in andere silo’s georganiseerd hebben, moeten aan de slag met hun omnichannel-strategie. Want alleen met kanaal-onafhankelijk denken over content en klantervaring overleef je.

4. Je moet innoveren, maar dan nog sneller

Waardeproposities moeten af en toe afgestoft en opgepoetst worden, dat is van alle tijden. Maar nu innovatieve waardeproposities in veel markten grotendeels digitaal zijn geworden, zijn ze steeds makkelijker te kopiëren. De tijd tussen innovatie en commodity wordt dus steeds korter. Het devies? Sneller innoveren.

5. B2B en B2C gaan steeds meer op elkaar lijken

B2B-marketing was altijd een vak apart. Technisch complexer dan broertje B2C, afstandelijker en met mindere service. Maar voor de B2B-marketeer zal de knop om moeten. De technologie wordt eenvoudiger, de branche transparanter. Opdrachtgevers zullen dezelfde service levels verwachten als in B2C-marketing. Er mag dan nu nog minder concurrentie zijn in markten voor zakelijke apps en B2B e-commerce, maar dat is heel snel aan het veranderen. En ook hier wordt user experience de onderscheidende factor. Dus up your game, kom uit je stoel en ga net even dat stukje verder voor je klant. Want anders doet iemand anders het.

6. Marketing wordt geïntegreerd en strategisch

Als we het over ‘marketing’ hebben, hebben we het nog steeds vooral over ‘marketingcommunicatie’. Bij heel veel bedrijven wemelt het nog van wat Seth Godin one-P-people noemt: mensen die zich maar met één van de vier P’s van marketing mogen bemoeien. Maar de marketeer die zich alleen met Promotie bezighoudt, terwijl iemand anders Product doet en weer iemand anders Plaats of Prijs, gaat uitsterven. Bedrijven die als deel van hun digitale transformatie het agile gedachtegoed overnemen, komen er namelijk achter dat dit niet werkt. In ieder klantcontact en in alles wat een bedrijf doet moeten purpose en omnichannel-strategie terugkomen. Daarom moet iedereen binnen het bedrijf marketeer zijn. Marketing is, zoals het gezegde gaat, te belangrijk om aan de afdeling Marketing over te laten.

7. Iedereen heeft AI, dus wordt creativiteit weer onderscheidend

Natuurlijk, technieken als machine learning gaan de komende jaren veel impact hebben op hoe marketing er uitziet. Maar het gaat niet heel erg lang duren voordat kunstmatige intelligentie voor iedereen beschikbaar is en dus niet meer onderscheidend. En hoe onderscheid je je als het technologisch speelveld steeds vlakker wordt? Met echte, menselijke creativiteit. Iedereen kan zich blindstaren op data of klakkeloos de aanbevelingen van een algoritme volgen. Maar het allersterkste

merk van de toekomst is het merk dat mensen emotioneel kan raken met gedurfde content.

8. Real time marketing wordt de norm

Stel, je hebt 10.000 euro advertentiebudget en je gebruikt dat om een miljoen euro extra omzet binnen te halen. Dat is nog eens een succesvolle campagne. Maar wat doe je daarna? Een slimme marketeer stopt nog eens 10.000 euro in die campagne. Voor nog een miljoen aan omzet. Of 100.000 euro. Voor 10 miljoen. Toch gaat dat in veel bedrijven anders en moet je als online marketeer, ondanks zo’n overweldigend succes, wachten tot het volgende jaar-, kwartaal- of maandbudget beschikbaar komt. Daar kom je als bedrijf nu nog mee weg, maar dat duurt niet lang meer. Alles wordt real time, dus marketing ook. De beslissingsmechanismen van grote organisaties moeten daaraan aangepast worden. Alleen bedrijven die dat snel genoeg doen, blijven relevant.

Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Marketing &amp; Communications Contact
USG marcom professionals

Euclideslaan 251
3584 BV Utrecht
+31 (0)30 750 18 10
info@usgmarcom.nl

Om je op deze website beter en persoonlijker te helpen gebruikt USG People cookies. Met cookies volgen wij, en derde partijen, jouw internetgedrag binnen onze site om de website te verbeteren en inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit. Ook leggen we (re)marketing cookies vast waarmee we je advertenties kunnen tonen op basis van jouw voorkeuren en informatie kunnen delen via social media. Cookies kunnen van derden zijn en deze derden verzamelen mogelijk ook gegevens buiten de website van USG People. Voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken bekijk je ons cookiestatement. Door op "Prima, ik sta alle cookies toe" te klikken, geef je ons toestemming voor de plaatsing en het gebruik van de (re)marketing cookies, zoals beschreven in het cookiestatement. Pas mijn voorkeuren aan